،آبشار قره‌سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله ده کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لاین از سمت کلات واقع شده‌است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد 

وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از جاذبه هایی این ابشار است که مسافران را به طرف خود جذب می کند.

براي رسيدن به قره سو قبل از تونل ورودي كلات بايد توقف كنيم و حدود يك كيلومتر در جاده درگز برويم تا در سمت چپ جاده اي ۴ كيلومتري به سمت قره سو نمايان شود .

بعد از طي مساحت ۴ كيلومتري به روستاي قره سو مي رسيم و با حدود ۲۰ دقيقه پياده روي در امتداد رودخانه به اول مسير آبشارها مي رسيم

در مسیر کوهستانی و تنگ ابشا ر قره سو که آب خنک و زلال در ان جاری است ، نردبانهای فلزی برای بالا رفتن از ارتفاع این ابشار نصب شده است. باید هشت نردبان را طی کرد تا به سرچشمه این ابشار زیبا رسید.

نامطلوب بودن آب کلات نادر در زمان نادر شاه، او بر این داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود، آب شیرین آبشار قره سو را که حدود ۶ کیلومتر با کلات فاصله داشت به مسجد کبود گنبد و عمارت خورشید انتقال دهد.

در این شبکه آبرسانی با توجه به رعایت اصول مهندسی و در نظر داشتن شیب و فشار آب، کانالی در مسیر آب حفر و از تنپوشه های«لوله و اتصالات» سفالی که قطر آن‌ها در حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر است استفاده شده و با خاک نرم پوشانده شده و در محل‌های که احتمال آسیب رسیدن به تنپوشه‌های سفالی توسط سیلاب بود با سنگ و ساروج مهار گردیده‌است. بدین ترتیب آب به داخل دژ کلات می رسید که هنوز اثا رلوله کشی ان در کاخ خورشید نمایان است و انسان را به شگفتی وا می دارد.

بهترین فصل بازدید از قره سو فصل تابستان است.

انتهای پیام//س

برچسب ها: قره سو ، جاذبه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.