قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم از دیدار مقام معظم رهبری با معلمین نمونه کشوری، استانی و منطقه‌ای در روز چهارشنبه و همچنین انتخاب 43 معلم نمونه در سطح کشوری خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، خسرو نظری قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم و رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در نشست  خبری امروز خود که به مناسب هفته معلم برگزار شد، گفت: وظیفه ستاد تکریم و نکوداشت مقام معلم و معرفی کردن معلمان نمونه و الگو به جامعه است. در سال پیش انتخاب معلم نمونه به صورت منسجمی شروع شده و امروز نیز می بینیم که فعالیت این ستاد همچنان به قوت خود باقی است. ستاد بزرگداشت معلم ارکانی متشکل از وزیر آموزش و پرورش به عنوان رییس ستاد و رییس مرکزی برنامه‌ریزی منابع‌انسانی به عنوان قائم مقام و همه معاونین وزارتخانه اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تنظیم فعالیت‌ها و شاخص‌هایی که برای انتخاب معلم نمونه از جمله وظایف این ستاد است افزود: متناظر این ساختار در شهرستان‌ها و استان‌ها نیز طراحی شده است. در استان‌ها ستاد بزرگداشت مقام معلم با ریاست استاندار است و قائم مقام این ستاد رییس آموزش و پرورش استان می‌باشد.

نظری با بیان این مطلب که در شهرستان‌ها فرماندار به عنوان رییس این ستاد و رییس آموزش و پرورش شهرستان قائم مقام است، تصریح کرد: برنامه‌هایی که در ارتباط با ستاد بزرگداشت مقام معلم هر ساله پیگیری می‌شود و با دریافت نقطه نظراتی از شهرستان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم همچنین خاطرنشان کرد: معلمانی که در طول خدمت خود در آموزش و پرورش توانستند به سطحی از توانایی‌ها و صلاحیت‌ها دست یابند در سطوح منطقه‌ای، ملی و استانی تکریم می‌شوند.

وی در خصوص برنامه‌های این ستاد نیز گفت: در روز پنجشنبه دیدار با خانواده اعضای شهید مطهری در دستور خواهیم داشت همچنین در روز جمعه وزیر آموزش و پرورش قبل از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی خواهند داشت. در روز شنبه در تهران و همه استان‌ها و شهرستان‌ها مدیران در سطوح مختلف در یکی از مدارس حضور خواهند داشت و به بازبینی فعالیت‌های دانش‌آموزان می‌پردازند.

وی ادامه داد: دیدار رییس جمهور با معلمین نمونه روز سه‌شنبه در نهاد ریاست جمهوری اتفاق خواهد افتاد اما زمان قطعی آن مشخص نیست البته همین مجموعه با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهند داشت.

نظری از دیدار مقام معظم رهبری با معلمین نمونه استانی، کشوری خبر داد و اظهار داشت: برای دستیابی به معلمان نمونه کشوری و منطقه‌ای بر مبنای تجربیات سالهای گذشته فرمهایی را طراحی کردیم و در سه حیطه دانش، ارزشی و مهارتی با 25 شاخص که در مجموع 1070 امتیاز دارد این معلمین در گروههای 27 گانه ارزیابی می‌شوند.

وی همچنین اضافه کرد: حداقل امتیازی که معلمین می بایست کسب نمایند و بتوانند وارد عرصه معلمین نمونه شوند به ترتیب برای معلمین منطقه‌ای 200 امتیاز و معلمین استانی 260 امتیاز و معلمین کشوری 320 امتیاز است. در سطح کشوری 43 معلم کشوری را انتخاب خواهیم کرد که از این تعداد 12 خانم و 31 آقا برگزیده می‌شوند. در سطح استانی نیز 670 معلم و در سطح منطقه‌ای 14800 نفر مورد تکریم قرار می‌گیرند.

نظری در خصوص تعداد معلمین نمونه خانم گفت: شیوه‌نامه انتخاب معلم نمونه هیچ محرومیتی را برای خانم‌ها و مزیتی را برای آقایان ایجاد نکرده بلکه همه از یک شرایط مساوی برخوردار هستند.

در سطح کشور سال گذشته میزان حضور خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده ولی امسال این روند برعکس است، بنابراین این شیوه‌نامه برای حضور خانم‌ها هیچگونه محدودیتی نداشته و انتخاب معلمین نمونه براساس امتیازاتی است که خود آنان دریافت می‌کنند.

نظری درباره تنوع بخشی برنامه‌های ستاد بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: برنامه‌های ستاد می‌بایست تنوع بخشی داشته باشد و نکوداشت مقام معلم را صرفا محدود به تکریم و تجلیل معلمان نمی‌دانیم بنابراین کمیته‌ای از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت برای طراحی برنامه‌ها در طول سال ایجاد کرده‌ایم.

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات ادامه داد: به عنوان نمونه می‌توان به طرحی فرهنگیان فرهنگ ساز اشاره کرد، در این طرح فرهنگیانی که در کشور در طول دوره خدمتشان فعالیت‌هایی که شایسته تقدیر می‌باشد را انجام داده‌اند می‌توان در قالب عکس، کتاب و فیلم ارائه نمایند. همچنین، در میزان کیفیت بخشی به انتخاب معلمین نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است.

نظری درباره رسانه‌ای نشدن معلمین نمونه گفت: در کتابی که در حال طراحی است اسامی معلمین نمونه چاپ می‌شود و در نشریه نگاه اطلاعات معلمین وجود دارد.

وی در خصوص روزشمار هفته معلم نیز عنوان کرد: دوازدهم اردیبهشت روز معلم پیام آور امید، انتظار و رستگاری، سیزدهم اردیبهشت روز معلم زمینه ساز عزم ملی و مدیریت جهادی، چهاردهم اردیبهشت روز شهید مطهری الگوی تدبیر و اعتدال، پانزدهم اردیبهشت روز معلم مروج فرهنگ اسلامی و ملی، شانزدهم اردیبهشت روز معلم منتقد، دانش‌آموز پرسشگر، هفدهم اردیبهشت روز معلم میثاق با ولایت، هجدم اردیبهشت روز معلم نماد ایثار و شهادت است.

نظری در خصوص معیارهای ارزشی معلمین براساس آن برگزیده می‌شوند نیز خاطرنشان کرد: معیارهایی از جمله حافظ کل قرآن، قاری قرآن، شرکت در مسابقات تفسیر و مفاهیم قرآنی، داور مسابقات قرآنی، تدریس در مدارس قرآن و خادم قرآنی معیارهای ارزشی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: حضور درجبهه، جانبازی، ایثارگری، بسیج فعال، داشتن تقدیر نامه از سطح منطقه استان و کشور، معلم نمونه سنوات قبل بودن و فعالیت در گروههای آموزشی مجموعه شاخص‌هایی است که معلمین براساس آن سنجیده می‌شوند.

نظری درباره پرداخت نشدن هدایای معلمین نمونه توسط ستاد تصریح کرد: از سال 87 هیچ گونه مطالبه و دیونی وجود ندارد و تمام هدایایی که مشخص شده پرداخت گردیده است.

در سال‌های گذشته فیش حجی علاوه بر هدایای مالی به معلمین نمونه اهدا می‌شده که این فیش‌ها زمان دار بوده و در صورت استفاده نکردن معلمین سهم آنان از بین رفته است، و ما چندین مرتبه به استان‌ها و افراد یادآوری کرده‌ایم. هیچ‌کدام از رؤسای قوا چه رئیس جمهور و چه مجلس شورای  اسلامی وعده‌ای به معلمین نمونه نداده‌اند. و هر هدیه‌ای که بوده خود وزارت آموزش و پرورش به آنان اهدا نموده  است.

وی درباره امضای احکام نفرات برگزیده توسط رئیس جمهور نیز خاطر نشان کرد: احکام نفرات برگزیده را رئیس جمهور امضا نکرده و در این چند سال اخیر احکام توسط وزیر آموزش و پرورش امضا شده است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: در خصوص هدایای امسال معلمین نمونه سعی کرده‌ایم امسال تعادلی ایجاد شود و تفاوت زیادی بین هدایای استانی، منطقه‌ای و کشور نباشد زیرا که یکی از گله‌مندی های سال‌های گذشته تفاوت در هدایا بوده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات افزود: یکی از نقاط قابل توجه در بحث انتخاب معلم نمونه استفاده از توانمندی‌ها، دانش و استعدادی است که معلمین دارا هستند. عمدتا از معلمین نمونه در گروه‌های‌آموزش استفاده می‌کنند همچین در حوزه‌ی آموزش و پرورش در زمینه نشر مطالب، مشاوره با رئیس آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان استفاده می‌شود.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا ستاد بزرگداشت مقام معلم برنامه‌ای برای عفو معلمان زندانی دارد، تصریح کرد: برنامه‌ی خاصی را در این زمینه نداشتیم اما تلاش می‌کنیم با معاون حقوقی وزارت‌خانه  این مبحث را پیگیری کرده و در برنامه‌های خود جای دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: معلم ، تکریم ، کشوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار