نگاهی به اهداف سفر اوباما به آسیا

باراك اوباما در هفته جاري، در یک تور دیپلماتیک و از پيش تعيين شده، از منطقه حساس آسیا و كشورهاي متحد با واشنگتن ديدن كرد. یکی از اولویت‌های سفر ديپلماتيك اوباما، پيگيري " پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) " اعلام شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پيمان مذكور ، یک قرارداد تجاری ست که شامل اقدامات محدودكننده در اجرای قانون حق مؤلف (يا همان كپي رايت) است ، که به ضم مخالفان اين طرح ،  اجراي اين بخش از پيمان ، يك خطر بزرگ براي "حقوق کاربران و اينترنت آزاد و باز" است .

در اين سفر آسيايي ، اوباما به دنبال حل و فصل برخی از اختلافات و تنش‌هاي سیاسي ژاپن و مالزی است ؛ اين دو کشور در برابر برخی از مفاد اين پيمان - مانند کشاورزی - مخالفت دارند .

با وجود برخی گزارش‌ها مبني بر رايزني در برخی از موضوعات بحث برانگیز در جلسات مشترك بین اوباما و نخست وزیر ژاپن آبه ، چنين به نظر می‌رسد که پيمان TPP هنوز هم در مرحله "وقفه و سردرگمي" قرار دارد .

طرفين همچنان به مخفي كردن روند مذاكرات اصرار دارند . این معامله تجاری اقیانوس آرام با مخالفت عده‌اي در داخل و خارج از آمریکا نيز مواجه است ، و براساس گزارشات موجود ، در ماه‌هاي اخير پيشرفت كمي در نحوه اجرايي شدن آن حاصل شده است .

رهبران دولت‌هاي عضو و نمایندگان تجاری ، تاكنون ده‌ها جلسه را در پشت درهای بسته برگزار كرده‌اند ، كه بيشتر بحث آنها در مورد امکان مصالحه و سازش در مورد تعرفه‌ها و مقررات مختلف ، از جمله مفاد اجرای قانون حق مؤلف در فصل مالکیت معنوی ، معطوف شده بود . 

بر اساس افشاسازي‌هاي ویکی لیکس در ماه نوامبر ، چندین کشور در برابر طرحهای افراطی ایالات متحده در مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) و ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) مخالفت مي‌كنند . این مخالفت براي كاربران جهاني يك خبر مهم است ، کاربران در سراسر جهان از قانونگذاران خود براي بررسي و مخالفت كردن با اين طرح ، اقدام فوري را خواستار شده‌اند . 

کمپین جدیدي در این هفته با نام " توقف پنهان کاری" ، ميليون‌ها امضا از کاربران و پیام‌هايي را در مورد پيمان مذكور از گروه‌های مختلف منافع عمومی ، جمع آوري كرده است ؛ براساس شمارش نهایی ، بیش از 2.8 میلیون امضاء در طول دو سال گذشته گرفته شده است .

 هدف از این كمپين ، اطلاع‌رساني به قانونگذاران و نمایندگان تجاری به درک اين موضوع که ؛ اگر مورد مناقشه در روند اجرايي شدن قرار گيرد ، هزاران نفر از این کاربران برای متوقف کردن دوباره آن وارد عمل خواهند شد .

در كنار لایحه "پیگیری يا پيگرد سریع" ارائه شده در ماه ژانویه، بسیاری از سناتورها همچنان به مخالفت خود را در برابر انتقال "قدرت تجارت" به کاخ سفید ادامه خواهند داد .
براساس لايحه " پيگرد سریع " ، نمایندگان در مجلس نمايندگان يا سنا با محدوديت راي مستقيم مواجه خواهند شد ، و از مسئولیت خود به برگزاری جلسات مناسب در مورد مفاد آن ، شانه خالي خواهند كرد .

سناتور جمهوری خواه "راجر ويكر" در اين مورد مي‌گويد : نمی توانم در مورد هر گونه پیشرفت در سفر اوباما به آسیا خوش‌بين نباشم .

در مقاله هفته جاري لس آنجلس تايمز ، سه نماینده دموکرات ، انتقاد شدید خود از پيمان مذكور را تكرار كردند، و بر اين امر اصرار داشتند كه ؛ هیچ کس نباید در این مورد "کورکورانه حمایت" كند .

در ماه نوامبر، نیویورک تایمز دقیقا اين توصيه را انجام داد ، اما به طور ناگهانی تغییر لحن خود را با انتشار مقاله‌اي در این هفته - در مورد اهداف اين پيمان - ابراز داشت .به ضم آنها ، "دولت اوباما به تلاش بيشتر برای مقابله با خواسته‌های شرکت‌های بزرگ – خواسته هايي كه در تعارض با منافع عموم است - نياز دارد " . 

تا زمانی که موافقت نامه‌های تجاری شامل مقررات (مفاد) اجرای قانون حق مؤلف دیجیتالی مي‌شود ، به نظر می‌رسد صنعت رسانه نيز تمام تلاش خود را براي گسترش سياست هاي محدود، ضد کاربر بكار گيرد . 

در ماه مارس ، دولت اوباما یک لابی‌گر سابق SOPA را برای پیوستن به این تیم مذاکره کنندگان تعيين كرد.

قانون توقف سرقت آنلاین یا SOPA طرحی است که در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱ توسط لامار اسمیت، رئیس کمیسیون حقوقی به مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا ارائه شده است . بر اساس این طرح تمام سایت‌هایی که به هر نحو محتوای دارای حق‌تالیف را بدون اجازه انتشار دهند مسدود شده و همهٔ شرکت‌ها و سرویس‌های آنلاین حتی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی هم اجازه ارایه خدمات به این وبگاه‌ها را ندارند.

به تازگي ، انجمن سینمایی آمریکا استن مك كوي را به عنوان رئیس مذاکره كننده مالکیت معنوی (فكري) براي پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک به كار گرفته است .

با وجود توقف مذاکرات پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک ، انجمن سينمايي آمريكا بسیار علاقه‌مند به تامین منافع کپی رایت خود در موافقت نامه‌های تجاری بین المللی است.

در حالی که رئیس جمهور و نماينده تجاری ایالات متحده، مایکل فورمن ، مصمم به اعمال فشار براي تحقق اين امر هستند ، برخي منابع گزارش داده‌اند كه كشورهاي عضو پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بر اين باورند که اوباما قادر به تجميع حمایت سیاسی مورد نیاز براي تصویب لایحه "پيگيري سریع " نخواهد بود .

کشورهای عضو پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک - اگر شرايط براي دخالت و بررسي كنگره آمريكا فراهم گردد - تمايلي به سازش براساس اصرار و منافع آمريكا ندارند . 

بنابراین سرانجام پيمان مشاركت ترانس پاسفيك به طور فزاینده‌ای مشروط به توان دولت اوباما در تعامل با لايحه "اقدام يا پيگيري سريع" معطوف مي‌باشد و تاكنون کنگره تمايلي بر اين امر از خود نشان نداده است.

از زماني که اوباما از مهلت تعيين شده (توسط خود) براي به سرانجام رساندن مذاكرات عبور كرده است (در ماه دسامبر گذشته ) ، دولت آمريكا پس از آن در مورد بازه زمانی براي اجرايي شدن اين امر در بين افكار عمومي حرفي نزده است .

 این به این معنی خواهد بود كه پيمان مشاركت ترانس پاسفيك براي ماه ها در این برزخ سیاسی مخفی باقی خواهد ماند . 

از سوی دیگر، هر چند اميد است ، با ادامه پنهان کاری در مذاکرات نمایندگان تجاری ، خبري از توافق احتمالي به بيرون درز پيدا كند ، اما این امر فقط زماني می‌تواند رخ دهد كه کشورها قادر به غلبه بر برخی از مسائل مهم مورد بحث باشند .

براساس باور برخي ، دولت اوباما تنها خود را بايد براي اين شرايط پيچيده سياسي سرزنش كند ، چرا كه با اولويت قرار دادن خواسته‌های شرکت‌های بزرگ بر مسائل ديگر ، اوباما خود را از حزب سیاسی ، گروه‌های منافع عمومی ، و مهمتر از همه، مردم ، بيگانه ساخته است . 
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار