رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قانونی که در سال قانونی که در سال 1286 برای اولین توسط مجلس ملی برای انجمن‌های شهر به تصویب رسید از قانونی که امروز بعد از گذشت 107 سال درمورد شوراهای شهر وجود دارد بسیار قویتر است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در ادامه جریان پنجاه و هفتمین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه  و بودجه شهر تهران خطاب به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت روز ملی شوراها در جلسه امروز شورای شهر حضور دارد با اظهار امیدواری از اینکه شوراها به جایگاه واقعی خود برسند ،گفت: محسن رضایی یکی از چهره های تشخیص مجمع مصلحت نظام است که در بحث مدیریت شهری به طور جدی وارد شده اما هنوز خروجی لازم آن در تهران مشاهده نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران با اشاره به ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری تصریح کرد: هنوز بسیاری از نهادها به دنبال تحقق مدیریت واحد شهری هستند اما با فرهنگی که در سطح  مدیریتی ما وجود دارد به نظر نمی رسد در حال حاضر به این موضوع برسیم.

وی ادامه داد: از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست می کنم همانطور که تجمیع انتخابات شوراها با ریاست جمهوری را دنبال کردند تحقق مدیریت یکپارچه شهری را نیز در اولویت قرار دهند.

دبیر با اشاره به اینکه هنوز شهرداری تهران از قانون سال 1334 تبعیت مجلس شورای اسلامی تبعیت می‌کند خاطر نشان کرد: قانونی که در سال 1286 برای اولین توسط مجلس ملی برای انجمن‌های شهر به تصویب رسید از قانونی که امروز بعد از گذشت 107 سال درمورد شوراهای شهر وجود دارد بسیار قویتر است.


*عدم تفکیک امور محلی و ملی و ساختار اجرایی مهمترین چالش در سبک نامتوازن شهری

محسن رضایی در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که مقارن با روز ملی شوراها برگزار شد ، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم ونیز تبریک نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها اظهار داشت: در قانون اساسی شورا به عنوان ارکان نظام مطرح شده اما هنوز جایگاه تعریف شده  و تصویب شده این رکن نیاز به پیگیری و ممارست دارد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در ده سال گذشته طی ارائه حکمی به شورای تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مشخص نمودن سیاستهای کلان نظام و بهبود شرایط عمومی جامعه در چهار چوب فعالیت‌های شورا اشاره نمود وافزود: نظام شهری  مجموعه ای از سکونت‌گاها و شهرها و روستا‌های وابسته به هم است که ساختارهای نظام سکونتگاهی را در ناحیه ، کشور و جهان پدید می‌آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نظام شهری تنها مجموعه ای از سکونتگاه های نبوده بلکه جریانات ارتباطات ، روابط و مناسبتهای بین المللی عوامل تولید، ایده‌ها و به تعبیری جریانی از سرمایه‌ها را شامل شده افزود: متاسفانه امروز در ایران با یک نظام شهری نامتوازن ، نابرابر و به خصوص در تهران روبرو هستیم افزود: نظام شهری ایران پیش از انقلاب نیز این گونه بوده که متاسفانه این امر پس ازانقلاب نیز تداوم یافت.

محسن رضایی به افزایش 5 برابری شهرهای کشور درطول 5 دهه گذشته و افزایش 1.2 درصدی شهرنشینی درطول سی سال گذشته اشاره کرد و افزود: البته در این میان تنها تغییرات کمی مدنظرنبوده بلکه تغییرات کیفی نظیر سلامت ، آلودگی ، حاشیه نشینی، بیکاری ، اعتیاد به مواد مخدرو نابسامانی های دیگر در طی 80 سال اخیر و رشد آن باید اشاره نمود که اینها همه بیانگرعدم نظام نامتوازن شهری در ایران است.

وی درادامه از تغییر درسبک مدیریت ، فرهنگ ،‌نظام اقتصادی و تغییر در نظام اجتماعی به عنوان موثرترین عوامل درایجاد مشکلات اشاره شده یاد کرد و افزود: نظام شهری معلول ساختار مدیریتی ، عوامل اقتصادی وفرهنگی است که در 80 سال اخیر به شدت دچار مشکل شده است که همه اینها نه بر اساس برنامه بلکه بر اساس تخریب گذشته و فرار از ناکجا آباد پهلوی بوده است.

دبیر مجمع مصلحت نظام با تاکید بر اینکه متمرکز شدن نفتی ، رانتی شدن دولتها در شهرهای بزرگ از عوامل مهم در ایجاد نامتوازن شدن شهرها گشته افزود: استقرار بسیاری از پادگان‌ها و پایگاه‌ها و اداره های اصلی در بسیاری از شهرهای بزرگ خود به خوبی موید این امر است که البته باقی ماندن نظام سنتی کشور نیز درآن بی تاثیر نبوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه عدم تمرکز ساختاری یکی از الزامات سلطه است افزود: متاسفانه در ایران دولتها به شکل متمرکز بوده درحالی که تمامی دنیا  به این اداره دولت به صورت غیر متمرکز گرایش یافته‌اند.

محسن رضایی با بیان اینکه تشکیل شوراهای محلی شروع تحول مدیریت  در کشور بود افزود: متاسفانه این اقدام در نیمه راه در ایران متوقف شد واینها همه بیانگر آن است که ایران راهی جز تغییر درسبک مدیریتی کشور ندارد و مشکلات مردم با دولت و شهرها خود به خوبی بیانگر همین دوگانگی هاست.

دبیر مجمع  تشخیص نظام با اشاره به اینکه دولتهای اکثریتی عمرشان در ایران به پایان خواهد رسید و هر مقاومتی در سالهای آینده شکسته خواهد شد افزود: واگذاری کلیه خدمات محلی از ادارات به مدیریت‌های محلی و به کارگیری ظرفیت‌های محله‌ای سبب عمق بخشیدن به تحولات مثبت در شهرها و کشور خواهد شد.

 رضایی در ادامه افزود : خانه سازی ، شهرسازی و تفاوت آنها اشاره کرد و افزود: اگر از بعد خانه سازی به شهرها نگاه کنیم نتیجه آن فجایعی است که تاکنون دیده‌ایم واگر از بعد شهرسازی به شهرها نگاه کنیم دراینجا هویت، امنیت ، آرامش ، سلامت جسمانی و فرهنگی ، معماری ، اشتغالزایی مورد توجه قرار خواهد گرفت که متاسفانه تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

وی تدوین نه اصل در قانون اساسی دررابطه با شوراها را بیانگر اهمیت نقش شوراها دانست وافزود: تفکیک حوزه سیاست و غیر سیاست در این اصول از مهمترین مسائلی بود که به آن تاکید شده است ضمن اینکه امام (ره) به مردمی بودن شوراها توجه بسیاری نموده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مهمترین چالشها دراداره امور شهرها را عدم امور ملی و محلی و ساختار  اجرایی کشور ، مداخله حداکثری دولت در امور اجرایی و مقاومت دستگاه‌های اجرایی در واگذاری امور محلی به شوراها عنوان کرد وافزود: ضعف منابع پایدار مالی و درآمدی شوراها و مدیریت محلی از دیگر موارد قابل ذکر در این زمینه است.

محسن رضایی ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ، جلب مشارکت حداکثری در اداره امور کشور و کوچک سازی دستگاه‌ها را از مهمترین عوامل موثر در متوازن نمودن شهرها عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم زندگی کردن این وضعیت درست گردد نیازمند ساماندهی نظام شهری، شهرسازی و سبک زندگی مردم هستیم که همه اینها نیازمند تغییر مدیریت است.

*محسن رضایی مهمان ویژه شوراییها در روز شورا

درپنجاه و هفتمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای اسلامی شهر تهران میزبان محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام خواهند بود.

بر اساس این گزارش محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام امروز به مناسبت روز ملی شوراها مهمان ویژه شورای شهر تهران خواهد بود.

همچنین از دیگر برنامه های شورای شهر تهران بررسی علل سانحه واژگونی اتوبوس شهری بخش خصوصی در بزرگراه آزادگان و نیز نحوه رسیدگی به وضعیت مجروحان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: رضایی ، شورا ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار