رئیس مرکز تحقیقات نقشه برداری مغز ایران از راه اندازی اولین مرکز ملی نقشه برداری مغز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مجتبی زارعی رئیس مرکز تحقیقات نقشه برداری مغز در نشست خبری اولین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی توافق نامه‌ای تمامی شرایط لازم را برای تاسیس این مرکز ملی فراهم نموده است. 

وی با اظهار امیدواری از اختصاص بودجه ۱۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی این پروژه برای خرید دستگاه‌ها و امکانات مورد نیاز جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران گفت: نقشه برداری مغز مجموعه‌ای از تکنیک‌های جدید برای دریافت اطلاعات در دو بعد زمانی و مکانی از عملکرد مغز بیمار است. 

وی با اشاره به اینکه استفاده از این شیوه جدید تغییرات مغز را در طول زمان نشان داده و یک کارکرد خاص مغز را از نظر مکانی برای پزشک معالج بیمار مشخص می‌کند. 

مشاور معاون پژوهشی وزیر با تاکید بر اینکه استفاده از نقشه برداری مغز از هر گونه سوء استفاده از این علم جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: شایع‌ترین استفاده نقشه برداری نیز برای بیماران‌ ام اس است، چرا که این تکنولوژی شامل قسمت‌هایی است که فایده بالینی و تشخیص برای بیمار دارد. 

وی موفقیت استفاده از این روش را ۸۵ درصد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تشخیص بیماری صرع خیلی ساده نیست و درمان جراحی آن نیز وابسته به تکنیک نقشه برداری است، زیرا درصد کمی از بیماران مبتلا به صرع به بیماران جواب نداد و نیاز به جراحی دقیق دارند. 

دکتر زارعی همچنین به استفاده از این روش در تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و برخی از بیماری‌های غیر شایع اشاره کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار