مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، همزمان با مشخص شدن تعداد کاروان های حج تمتع، شیوه و ضوابط اعزام روحانیون و معین های کاروان های حج 93 را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین رجبعلی زمانی درباره ضوابط و شیوه اعزام معین های کاروان گفت: معین های اعزامی در سال 89، 536 نفر بودند در حالی که در سال 92 فقط 108 معین اعزام شدند و این به آن معنی است که اگر اعزام معین ها به همین روال ادامه یابد، اعزام آن ها باید 5 سال به طول انجامد ولی این اتفاق صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در حج امسال حدود 700 نفر به عنوان روحانی، معین و معینه کاروان اعزام خواهند شد، افزود: از این تعداد 288 نفر معین و معینه و مابقی آن ها روحانی کاروان هستند.

حجت الاسلام زمانی یادآور شد: مجموع معین های متوقع دعوت شده، بیش از 270 نفر بودند که با توجه به ظرفیت اعلام شده، نیمی از آن ها فرصت اعزام را بدست نمی آوردند. بنابر این در اولویت بندی، ابتدا گروه باقیمانده از سال قبل و بعد گروه معین های اعزام سال 89 در فهرست دعوت قرار گرفتند و از سایر معین های گرامی نیز در سال های آینده استفاده خواهد شد.


*کاهش 20 درصدی تعداد حج گزاران

حجت الاسلام زمانی، دلیل کاهش تعداد روحانیون اعزامی به حج تمتع را کاهش تعداد آمار زائران اعزامی اعلام کرد و ادامه داد: در دو سال اخیر به دلیل طرح توسعه حرمین شریفین طرح کاهش 20 درصدی تعداد آمار حج گزاران برای همه کشورهای اسلامی اجرا شده است، به همین منظور در ایران نیز با کاهش آمار روبه رو بودیم و به طور طبیعی تعداد روحانیون کاروان های اعزامی نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود در سال جاری روحانیونی که در سال 90 به حج اعزام شده بودند، امسال نیز به حج مشرف شوند، افزود: براساس کاروان بندی در سال90، روحانیون اعزامی 574 نفر بودند، اما امسال تعداد کاروان ها به 450کاروان کاهش یافته است از اینرو تعداد روحانیون اعزامی نیز کاهش خواهد داشت.

*اولویت بندی اعزام معین ها

مدیر جذب و سازماندهی بعثه تصریح کرد: روحانیون انتقالی از حج سال 92 شامل کسانی که سال گذشته انصراف خود را در موعد مقرر از اعزام به حج اعلام کرده بودند و کسانی که به علت کمبود کاروان دعوت نشده و یا در کاروان ها جذب نشده بودند، در اولویت اعزام قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین آن دسته از معین هایی که پس از سه بار اعزام به عنوان معین و قبولی در آموزش بدوخدمت وضعیتشان در کمیسیون سال 92 بررسی شد و به عنوان روحانی ارتقا یافته بودند و به دلیل محدودیت ظرفیت در سال گذشته دعوت نشدند، امسال به حج اعزام خواهند شد.

این مسوول فرهنگی در بعثه گفت: مجموع روحانیون متوقع دعوت، 800 نفر بود که با توجه به ظرفیت اعلام شده باید اولویت هایی در دعوت لحاظ می شد، بنابراین اعزام شدگان قبل از سال 90 فراخوانده شدند.

وی افزود: بیش از 65 درصد از اعزام شدگان سال 90 برای حج تمتع امسال دعوت نشده و انشاء الله در سال آینده از وجود آنان استفاده خواهد شد. البته باتوجه به انصراف تدریجی برخی روحانیون از اعزام به حج، کمبود استان ها براساس اولویت های مزبور از میان گروه باقیمانده تعیین خواهد شد.


*رشد 25 درصدی معین ها

وی افزود: با اینکه تعداد زائران سال های 92 و 93 یکسان است ولی از آنجایی که کاروان های سال جاری بزرگ تر از کاروان های سال قبل تعیین شده اند؛ تعداد کاروان ها کاهش یافته و متقابلا تعداد معین ها از 108نفر به 135 نفر افزایش یافت که رشدی 25 درصدی را نشان می دهد.

مدیر جذب و سازماندهی بعثه با بیان این که به دلیل کاهش زائران، تعداد معین ها به گونه ای بود که نیازی به ورود معین های جدید نبود ولی جمع زیادی از روحانیون عمره در عین داشتن اعزام های مکرر و گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت، هنوز فرصت ارتقا به معین را پیدا نکرده بودند، افزود: جهت رفع این مشکل پرونده تمام روحانیون عمره با بیش از یازده سفر در کمیسیون ارتقا بررسی شد و افراد واجد شرایط در فهرست معین های حج سال جاری قرار گرفتند.

وی گفت: براساس سیاست بومی بودن و ملاک های سکونت، تولد و سابقه اعزام های حج و با تاثیر امتیازات ارزیابی های قبلی، واجدان شرایط به میزان ظرفیت لازم به استان ها تخصیص داده شدند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: شیوه ، ضوابط ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
چرا هزینه حج بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۱۴:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
حج تمتع و عمره خیلی گران شده و علت کاهش سفر های حج همینه.بنده سال 88 با 600 هزار رفتم حج عمره ولی الان خیلی زیاد شده هزینه اش
آخرین اخبار