بدون تردید در جامعه ایران، اقشار و افراد زیادی هستند که علی‌رغم اشتغال به مشاغل سخت، با کمترین میزان امکانات و مزایا روزگار می‌گذرانند، قشر زحمتکش و کم‌توقع بهورز نیز در زمره این اقشار قرار می‌گیرند، بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند که مسئولان ذی‌ربط و نمایندگان مردم در مجلس برای تامین حداقل نیازهای این قشر زحمتکش از حداکثر اختیارات قانونی خود بهره گیرند.

به گزارش‌خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در جامعه ایران اقشار مختلفی وجود دارند که با کمترین امکانات و مزایا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به خدمت مشغول هستند؛ بهورزان فعال در خانه‌های بهداشت در زمره  قشر مذکور قرار می‌گیرند؛ قشری کم‌توقع و خدوم که جهت تامین رفاه جسمی، روانی و اجتماعی مردم کشورمان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.



نمايندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علني 17 بهمن 1392  در جريان بررسی بخش هزينه‌ای لايحه بودجه سال 1393 كل كشور با الحاق بندی به تبصره 9 اين لايحه، با 110رأی موافق ،40 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع درباره سنوات خدمتی بهورزان موافقت كردند.

ایراد شورای نگهبان به گنجاندن طرح حمایت از بهورزان در لایحه بودجه

پس از تصویب لایحه بودجه 93 در اواسط بهمن سال گذشته، شورای نگهبان به موجب اصل 94 قانون اساسی ایراداتی را به بندها و تبصره‌های این لایحه وارد دانست؛ از جمله این ایرادات می‌توان به بند الحاقی 2 از تبصره 9 لایحه بودجه 93 اشاره کرد؛ به موجب این بند، سابقه آموزشی بهورزان در سال 1393 در سقف دو سال جزء سنوات خدمت آنها محسوب می‌شد، همچنین این بند از لایحه برای بهورزان حق ادامه تحصیل قائل شده بود.

اما شورای نگهبان که به موجب اصل 94 قانون اساسی وظیفه انطباق مصوبات مجلس با موازین اسلام و قانون اساسی را برعهده دارد، بند مربوط به حمایت از بهورزان در لایحه بودجه 93 را به دلیل ماهیت قانونگذاری و مغایرت با اصل 52 قانون اساسی مردود اعلام کرد و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی بازگردانده کرد.



 به عبارت دیگر، ایراد فوق متضمن آن است که از منظر شورای نگهبان، مجلس که کارکرد اصلی آن قانونگذاری است، حق اصلاح قوانین موضوعه را در قالب لایحه بودجه ندارد، امری که به اعتقاد حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان در 32 مورد از لایحه بودجه 93 من‌جمله بند مربوط به حمایت از بهورزان محقق شده بود.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ برای رفع ایراد شورای نگهبان به بند‌هایی از لایحه بودجه سال 93 که جنبه قانون‌گذاری داشت، بندی به این لایحه اضافه کردند که بر اساس آن تمامی احکامی که در بودجه مصوب شده فقط برای سال 93 اعتبار داشته باشد.

اما نمایندگان در نشست علنی 28 بهمن 1392 مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه 93 به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، با گزارش این کمیسیون مبنی بر اصلاح بند الحاقی 2 تبصره 9 مخالفت کردند و بار دیگر بر قرار گرفتن سابقه آموزشی بهورزان تا سقف دو سال  جزء سنوات خدمتی آنها تاکید کردند.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوانی که پیرامون بند حمایت از بهورزان در لایحه بودجه 93 پدید آمد و ایراداتی که شورای نگهبان به سبب ماهیت قانونگذاری بر بند مذکور وارد دانست، مقرر شد تا این بند از لایحه بودجه به صورت طرحی مجزا در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شود.

طرح حمایت از بهورزان در صحن علنی مجلس

اما در اواخر فروردین سال جاری "عبدالکریم رجبی" یکی از طراحان طرح حمایت از بهرورزان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از رد شدن طرح مذکور در کمیسیون اجتماعی خبر داد؛ وی البته تصریح کرد که طبق ماده 147 آئین‌نامه داخلی مجلس، 15 نفر از نمایندگان طراح این طرح، نامه‌ای به هیأت رئیسه فرستاده و قرار است این طرح تا 10 روز آینده به صحن علنی مجلس برود.



پس از اظهارات نماینده مردم مینودشت و کلاله در گفتگو با باشگاه خبرنگاران و تاکید وی بر پی‌گیری طرح حمایت از بهورزان، اعضای این قشر زحمتکش و شریف برای احقاق حقوق خود امیدوار شدند، لذا باشگاه خبرنگاران  پس از یک هفته باردیگر، سرانجام موضوع فوق را از طراحان طرح جویا شد.

 "عبدالکریم رجبی" نماینده مردم مینودشت و کلاله در ابتدای هفته جاری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به آخرین وضعیت طرح حمایت از بهورزان اشاره کرد و گفت: این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

  وی افزود: هرچند طرح مذکور در صحن کمیسیون اجتماعی به دلایلی رد شد اما قطعا در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد چراکه قریب به اتفاق همه نمایندگان با تصویب آن موافق هستند.

طراح طرح حمایت از بهورزان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بار دیگر بر لحاظ کردن سابقه تحصیلی دو ساله بهورزان به عنوان سابقه سنواتی و همچنین مجاز بودن این قشر زحمتکش به ادامه تحصیل تاکید دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر آماده بودن طرح حمایت از بهورزان خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان همانگونه که در جریان بررسی بودجه 93 آن را تصویب کردند،هم اکنون نیز با تصویب نهایی آن موافقت کنند.

 اگرچه طرح حمایت از بهورزان در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد، اما  "عبدالرضا عزیزی" رییس این کمیسیون نیز در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران با اشاره به موافقت شخصی خود با تصویب این طرح بر ضرورت تصویب این طرح تاکید کرد و گفت: باید از قشر بهورزان حمایت شود به طوری که دو سال تحصیل آنها به عنوان سنوات محاسبه و مجاز به ادامه تحصیل باشند.



 بدون تردید در جامعه ایران اقشار و افراد زیادی هستند که علی‌رغم اشتغال به مشاغل سخت، با کمترین میزان امکانات و مزایا روزگار می‌گذرانند، قشر زحمتکش و کم‌توقع بهورز نیز در زمره این اقشار قرار می‌گیرند، بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند که مسئولان ذی‌ربط و نمایندگان مردم در مجلس برای تامین حداقل نیازهای این قشر زحمتکش از حداکثر اختیارات قانونی خود بهره گیرند.

گفتنی است، در پژوهش‌های مختلفی که پیرامون ارزیابی میزان رضایت شغلی بهورزان خانه‌های بهداشت انجام شده است، اکثریت بهورزان از جنبه‌های اجتماعی، روانی و آموزشی شغل خود رضایت داشتند اما از جنبه‌های محیط فیزیکی و امور رفاهی شغل خود ناراضی بودند.

بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا پارلمان‌نشینان برای ارتقای سطح شغلی و بهبود معیشت قشر زحمت‌کش و کم‌توقع بهورزان گامی برخواهند داشت؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهورز
۰۹:۵۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
لطفا نسنجیده حکم صادر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ زاده
۱۵:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۴
این طر ح تصویب شده یا نه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
با سلام.کاش شرایط انتقالی هم برای بهورزان محیا بود تا ازاین یکنواختی فرسوده نمیشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۳
باتشکر از آقاي رجبی
-
جواد
۱۳:۲۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
با تشکر از همه عزيزان پيگير طرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
باتشکر از آقای رجبی و همراهان ایشان در بهارستان، امیدوارم با تصویب نهایی طرح دل هزاران خانواده از جامعه بهورزان شاد شود. (شهرستان آق قلا)
Iran (Islamic Republic of)
محمد شرفی زاده
۲۳:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
با تقدیر و تشکر از کلیه ی نمایندگان مجلس در خصوص تصویب طرح مذکور در صحن علنی مجلس. لذا از مسئولان ذیربط خواهشمندیم که در خصوص تصویب این طرح اقدامات لازم را به عمل آورند و نهایت از زحمات بی شاعبه ی آقای عبدالکریم رجبی تقدیر و تشکر به عمل می آوریم.
-
بهورزان شهرستان اشنویه
۱۰:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
با تشکر فراوان از طراحان و موافقان این طرح امیدوارم با تصویب نهایی این طرح دل هزاران بهورز خدوم و بی توقع و زحمتکش شاد گردد .
-
حاجي امان طوركيان
۰۹:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
با تشكرفراوان ازكليه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي علي الخصوص عبدالكريم رجبي نماينده محبوب شهرستان كلاله و مينودشت اميدوارم كه با تصويب ان در صحن علني مجلس دل همه بهورزان را شادكنيد. از طرف نمايندگان شوراي بهورزي استان گلستان.
-
حسن
۰۹:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
کاش یک نفرازافرادمخالف طرح یک هفته در یک خانه بهداشت درمناطق محروم کار بهورزان را از نزدیک مشاهده میکرد.
آخرین اخبار