بخش عمده‌ای از دست خط‌های "جلال آل احمد" پیدا شده است، مقدار زیادی در کتابخانه جلال بود. این دست خط‌ها مربوط به قبل از سفر مکه وی است جلال این دست خط‌ها را خطاب به دوستانش نوشته بود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم بزرگداشت سیمین دانشور عصر دیروز در خانه "سیمین دانشور" با حضور سیمین پناهی‌فر شاگر سیمین دانشور، سیمین آل احمد،‌حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محمد بقایی ماکان کارشناس ادبیات کلاسیک،‌محمدحسین دانایی از دوستان جلال آل احمد و سیمین دانشور و  ویکتوریا دانشور خواهر سیمین دانشور برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین دانایی از دوستان جلال آل احمد و سیمین دانشور گفت: 93سال پیش در یک روز بهاری یک بوته گل بوستان ادب فارسی به نام "سیمین دانشور" رویید و بالید تا به سروی بلند تبدیل شد. سیمین باعث رونق و شادی بیشتر بوستان ادب فارسی شد.



وی افزود: مرحوم "جلال آل احمد" این خانه را به عشق "سیمین دانشور" ساخت و بوته بوته درختان آن را کاشت. امروز ویکتوریا دانشور و پرویز فرجام عهده دار این مسئولیت هستند. هم آبرو و احترام سیمین دانشور محفوظ مانده، هم این خانه به میراثی تاریخی تبدیل شده است.

در ادامه مراسم پرویز فرجام، همسر خواهر سیمین دانشور گفت: بخش عمده‌ای از دست خط‌های "جلال آل احمد" پیدا شده است، مقدار زیادی در کتابخانه جلال بود. این دست خط‌ها مربوط به قبل از سفر مکه وی است جلال این دست خط‌ها را خطاب به دوستانش نوشته بود.

وی اظهار داشت: مقداری از دست خط‌های جلال آل احمد دست ابراهیم گلستان بود. مقدار زیادی از این دست خط‌ها با کمک محمدحسین دانایی پیدا شد.

در ادامه مراسم محمدحسین دانایی عنوان کرد: جلال آل احمد همواره قلم و کاغذ را به همراه خود داشت مقداری از نوشته‌هایش منتشر شده بود و مقداری در اطراف ماند. وصی جلال،‌سیمین دانشور بود قرار شد از یادداشت‌های جلال سه کپی تهیه شود از سال 75 متوجه گم شدن این کپی‌ها شدیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه عیدی امسال آقای فرجام به من، خبر پیدا شدن دست خط‌های جلال آل احمد بود.تعدادی از بازماندگان جلال آل احمد و سیمین دانشور تصمیم گرفتند انجمنی ادبی،‌هنری به نام "سیمین و جلال" تاسیس کنند این انجمن با هدف‌های کاملا فرهنگی پس از تدوین اساسنامه و موافقت اصولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز می‌کند.

این دوست سیمین دانشور و جلال آل احمد ادامه داد: انجمن "سیمین و جلال" انجمنی مردمی و غیرتجارتی است و به هیچ گروه و جمعیتی وابسته نیست و مرکز آن، خانه سیمین دانشور خواهد بود.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی،‌مدیر مسئول روزنامه اطلاعات بیان کرد: در نجف ماهنامه‌ای با نام"این زمان و آن زمان" چاپ می‌شد و کنار آن مجموعه‌ای با نام "گاهنامه" منتشر می‌شد. اولین بار با قلم جلال آل احمد در این گاهنامه آشنا شدم، وی مطلبی درباره صمد بهرنگی نوشته بود.

وی افزود: در کتابخانه علامه امینی نجف در کتاب "سه تار" و "مدیر مدرسه" آل احمد را انتخاب کردم و این آشنایی اولیه من با وی بود.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد:  جلال آل احمد بر اثر ارتباط با حاج احمد خمینی کتاب "در خدمت و خیانت روشنفکران" را نوشت ارتباط وی با روحانیت ناشی از تربیت اصیل خانوادگی آل احمد بود.

 بنا براین گزارش؛ در ادامه مراسم کیک تولد سیمین دانشور بریده شد، محمد بقایی ماکان، کارشناس ادبیات کلاسیک گفت: آثار سیمین دانشور، سرشار از عطوفت مهر و دلنوازی است که باید در وجود تمام اهالی فرهنگ و ادب به نوعی نهادینه شود.

وی اظهار داشت: اگر جامعه را به عنوان یک خانواده در نظر بگیریم چهره‌های فرهنگی عزیزان جامعه‌اند و آنچه پس از فوت این چهره‌ها برجای می‌ماند عزیزتر می‌شود خانه سیمین دانشور نیز برای ما دلگشاتر می شود.

این کارشناس ادبیات کلاسیک تصریح کرد: با توجه به آنکه خانه سیمین دانشور،‌خانه دو شخصیت بزرگ ادبی است، سه سال بلاتکلیف مانده است چنانچه محلی برای تجمع علاقه‌مندان به داستان نویسی شود آثاری چون"سوو شون" پدید می‌آید. در ادامه مراسم سیمین یاوری همسایه سیمین دانشور خاطره‌ای از سیمین دانشور نقل کرد.

 بنابراین گزارش در پایان مراسم مهدی اعرابی از شاگردان جلال آل احمد بیان کرد: هنگامی‌که جلال آل احمد در شاپور تجریش تدریس می‌کرد شاگرد وی بودم.

اعرابی تصریح کرد: در کتابفروشی فردوسی، سیمین دانشور را ملاقات کردم در وی نگاه مادرانه و متعادل وی به زندگی دیده می‌شد خانواده سیمین دانشور می‌توانند بر پتانسیل برآمده از مردم محله شمرون برای حفظ خانه سیمین دانشور حساب کنند.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار