سه کشور مصر ،‌ ترکیه و ایران بعنوان سه قطب اصلی در خاورمیانه محسوب می شوند که تغییرات در آنها می تواند بر موقعیت کل منطقه تاثیرگذار باشد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست مانیتور ؛ فادی الحسینی ،‌ نویسنده وتحلیلگر در مقاله ای اظهار داشت : کمتر از یکسال از بهبود روابط میان ترکیه و مصر نگذشته بود که حوادث 30 ژوئن 2013 موجب به هم ریختگی دوباره این رابطه شد . همچنین دولت ایران و مصر نیز پس از مدتها قطع رابطه ،‌ در حال رفع تنش ها و آب شدن یخ میان خود بودند که حوادث رخ داده در مصر این رابطه را به خانه اول بازگرداند . 

این وقایع طی سالیان گذشته نیز بارها تکرار شده است . اما سوال مهم این است که آیا این واگرایی و هم گرایی حاصل روابط داخلی کشورهاست و یا اینکه توسط قدرت های خارجی ساخته شده که نقشه های مخصوصی برای طراحی روابط بین المللی در این منطقه دارند ؟

در این مقاله به بررسی روابط سه کشور ایران ،‌ مصر و ترکیه پرداخته می شود . بسیاری از دانشمندان غربی و عربی در مقالات و گزارش های فراوانی درباره اهمیت و پتانسیل های تاریخی ،‌ فرهنگی ،‌ جئوپلتیکی ، استراتژیک ، نظامی و ... این سه کشور منتشر کرده اند . 

سمیر امین ،‌ اقتصاددان مصری دراین باره می نویسد : قدرت های امپریالیستی برای گسترش قلمرو سلطه و قدرت خود در منطقه همواره تلاش کرده اند از پیدایش و توسعه قدرت های نوظهوری مانند این کشورها جلوگیری کنند . این ممانعت با روشهای مختلفی انجام می گیرد از جمله اعمال تحریم ( در قبال ایران‌)‌ ،‌ تضعیف و فلج کردن توانایی ها و منابع از طریق ایجاد جنگ ها و وام های داخلی ( در قبال مصر ) و یا با منزوی سازی کشوری در میان همسایگانش ( در قبال ترکیه ) .

در ادامه این مقاله آمده است : دانشمندان این منطقه را در دو دایره تقسیم بندی می کنند . دایره بزرگ ،‌ کوچک و کوچکتر . ایران ،‌ مصر و ترکیه همواره و در تمامی موارد از موقعیتی استراتژیک و مهم در خاورمیانه برخوردار بوده بنابراین در در دایره بزرگتر قرار می گیرند  .

کشورهای دیگری نظیر عربستان سعودی ، عراق و سوریه در دایره کوچک قرار می گیرند . سایر کشورهای منطقه بعنوان کشورهای نه چندان تاثیرگذار بوده و در دایره کوچکتر قرار می گیرند . در این مقاله به بررسی کشورهای دایره بزرگ و روابط آنها با قدرت های جهانی پرداخته می شود .

در حقیقت اهمیت این سه کشور در مرزهای خود آنها و یا مرزهای منطقه محدود نمی شود بلکه بر اساس استدلال کارشناسان ایران ،‌ترکیه و مصر دروازه های خاورمیانه به شمار می آیند . با توجه به این فرضیه ،‌ دروازه خاورمیانه دارای سه ضلع است ،‌هر یک از این اضلاع می توانند دروازه را بسته و  مانع ورود نیروی خارجی به داخل منطقه شود . 

 در این میان آنچه کاملا بدیهی می باشد این است که چنانچه هر کشوری خارج از منطقه خاورمیانه تمایلی به حضور یا فعالیت در این منطقه داشته باشد باید با یکی از سه دروازه مشارکت و هماهنگی داشته باشد . بسیاری از کشورها بدلیل سیاست های مختلف قادر نیستند هر سه ضلع منطقه را همزمان با خود همراه کنند بنابراین ناچارند به یکی از آنها اکتفا نمایند .


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار