مراسم قدیس شدن دو پاپ قدیمی کلیسای واتیکان در شهر رم پایتخت ایتالیا برگزار شد که البته این مراسم حواشی‌هایی داشت.

شهر رم در هفته بعد از "عید پاک" پذیرای یک میلیون نفر بود و تقریباٌ تمام خیابان‌های شهر رم تحت تدابیر شدید پلیسی و سازمان‌های مسئول قرار داشت. البته در این میان بازار دلالی‌های غیرقانونی هم داغ بود. با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران از مراسم قدیس شدن دو پاپ همراه باشید.

پاپ "ژان پل دوم" (Johannes Paul II) 9 سال پیش و پاپ "ژان بیست و سوم" (Johannes XXIII) نیم قرن پیش درگذشته‌اند. اما از آداب و رسوم کلیسا این است که بعد از گذشت چندین سال از مرگ پاپ‌ها، با توجه به میزان محبوبیتی که در میان پیروان خود داشتند، آنان را "قدیس" نام می‌نهند. 

روز شنبه 26 آوریل 2014 طی یک مراسم باشکوه تاریخی با حضور 150 کاردینال، 1000 اسقف، 6000 کشیش از سراسر دنیا و "یوزف راتسینگر" رهبر سابق کاتولیک‌های جهان این اتفاق رخ داد.




پاپ "ژان بیست و سوم" که در سال 1963 درگذشت، در دوران زندگی‌اش کوشید تا کلیسا را وادار کند به زبان مردم و ساده‌فهم سخن بگویند. نگاه انعطاف‌پذیر وی به موضوعات جهانی نوعی انقلاب در زمان خودش محسوب می‌شد.




پاپ ژان بیست و سوم در سال 1964 در منزل شخصی‌اش




پاپ "ژان پل دوم" نیز به صلح‌طلبی شهرت داشت و عکس زیر تصویر وی در سال 2005 را نشان می‌دهد.



یک میلیون نفری که برای شرکت در این مناسبت راهی رم ایتالیا شدند، تنها شاهدان مراسم قدیس شدن نبودند. براساس تخمین روزنامه "اشپیگل" در روز شنبه 26 آوریل بیش از دو میلیارد نفر در سراسر کره زمین،‌ به طور غیرمستقیم این مراسم را از طریق تلویزیون و ماهواره تجربه کردند.




اهمیت این مراسم و معنویت ویژۀ آن برای مسیحیان این بود که تاکنون سابقه نداشته دو پاپ جدید پاپ "بندیکت شانزدهم" و پاپ "فرانسیس" بخاطر قدیس شدن دو پاپ قدیمی "ژان پل دوم" و "ژان بیست و سوم" همزمان در یک مراسم حضور بیابند.

از این رو جمعیت بسیاری که اکثراً اهل لهستان، فرانسه یا آمریکای لاتین بودند، از جمعه، یعنی روز قبل از مراسم در واتیکان و میدان محل برگزاری آن، روی پله‌های کاخ کلیسای اعظم تجمع کردند تا بتوانند صبح روز شنبه جزو صف‌های اول روبروی جایگاه باشند.







طبق آداب و رسوم معنوی کلیسا، اغلب حضار لباس مشکی به تن می‌کنند


بسیاری از کلیساهای دیگر شهر رم این دو روز را به طور شبانه‌روزی باز بودند تا اقامتگاهی برای زائران مهیا باشد. در این عکس مسافرانی که شب را روی محراب کلیسا گذراندند دیده می‌شوند.




"اشپیگل" در ادامه نوشت:

افرادی که وضع مالی متوسطی داشتند نمی‌دانستند که حضور زودهنگام آن‌ها در محل مراسم فایده‌ای ندارد، چون پلیس و نیروهای امنیتی در شب شنبه میدان اصلی شهر واتیکان را کامل تخلیه کرد و برای روز یکشنبه دوباره بلیط حضور در مراسم، به ده‌ها هزار و بلکه صدها هزار مسیحی مشتاق فروخته شد.

با این حال حاضران مراسم، از شهرهای دور و نزدیک اطراف ماشین‌های خود را در حاشیه شهر پارک کردند. مسیحیان با شادی اشعار و سرودهای مخصوصی را دسته‌جمعی خواندند و عکس‌های پاپ و پلاکاردهایی با مضامین مختلف در دست داشتند:


"دو پاپ، دو قدیس، یک مسیح"


این روزنامه آلمانی یک سؤال از پاپ فرانسیس می‌پرسد و آن اینکه وقتی پاپ فرانسیس همه مسیحیان جهان را به رم ایتالیا دعوت می‌کند، چرا آمادگی میزبانی از مهمانان خود را ندارد؟ چه تعداد وجود دارد که می‌خواستند مراسم قدیس شدن رهبران مسیحی خود را از نزدیک ببینند و نتوانستند؟

گزارش از طاهری

منابع:

http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/heiligsprechung-der-paepste-rom-im-johannes-paul-fieber-a-966342.html
http://www.bild.de/politik/ausland/johannes-paul-2/und-johannes-23-werden-in-rom-heilig-gesprochen-35715862.bild.html


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار