"محسن شریفیان" در نشست گروه لیان درباره برنامه کنسرت تالار وحدت گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری کنسرت گروه "لیان" با عنوان "طنز در موسیقی بوشهر" با حضور "محسن شریفیان" سرپرست گروه و "علی میرمحمدی" مدیر برگزاری در تالار وحدت برگزار شد.

علی میرمحمدی در ابتدا گفت: همکاری ما با گروه لیان بوشهر بدلیل دغدغه‌های ما در موسیقی بومی کشور است که با توجه به خواسته‌ مخاطبان و غربتی که اینگونه موسیقی دارد یکی از دلایل این اجراها در تهران است که خداروشکر با استقبال مخاطبان تهرانی مواجه شده است.

محسن شریفیان در  ادامه نشست عنوان کرد: در کنسرت جدید گروه لیان نقش طنز در موسیقی در فرهنگ عامیانه مردم بوشهر است طنز عنصر مهمی در زندگی است،‌ موضوع و تلاش ما در این کنسرت موسیقی طنز، که ما روی آن خیلی کار کردیم. همیشه علاقه دارم مخاطب با یک شور و نشاط به استقبال موسیقی ما بیاید و با حال خوبی از سالن خارج شود. سعی گروه لیان در افزایش جنبه‌های نشاط آور در موسیقی بوشهر  است.

وی افزود: با اینکه مخاطبان بسیاری از ما موسیقی‌های غمگین خواسته‌اند که البته هم موسیقی بومی بوشهر و هم بنده قابلیت اجرای اینگونه موسیقی را داریم اما واقعا قصد و انگیزه ما از اجرای کنسرت این نیست.

شریفیان درباره ترانه در این آلبوم گفت: متن ترانه‌ها در کنسرت لیان توسط «روجا چمنکار» براساس داده‌های موجود در فرهنگ بوشهر سروده شده تا بتوان این متون را در قالب کنسرت ارائه داد. این متون در ادبیات طنز مردم در حوزه شفاهی است که ما آن را وارد موسیقی کرده‌ایم.

وی درباره کنسرت در بوشهر گفت: به‌دلیل واکنش منفی مردم بوشهر درباره کنسرت‌ ما، هنوز اجرا در آن شهر مشخص نیست. لیان سعی کرده با اجرا نکردنش به آن‌ها آرامش دهد. این‌ها یکسری تفکر اند که به هیچ دولتی ربط ندارند و کلا با این‌گونه موسیقی مخالف‌‌اند.

این آهنگساز عنوان کرد: طنز در بوشهر بیشتر طنز تلخ است. در جنوب ایران بذله‌گویی و طنز نقش خیلی برجسته‌ای نسبت به سایر مناطق ایران دارد که این امر سختی‌ها را بین مردم سختی کشیده بوشهر کم می‌کند. حتی در زمینه رقص خیلی از رقص‌ها در جنوب جنبه طنز دارد و مانند رقص‌های نقاط دیگر مثل آذربایجان جدی نیست.  

وی تصریح کرد: موسیقی بوشهر یک موسیقی فراملیتی  است که ریشه‌های موسیقی ملیت‌های مختلف را می‌توان در‌ آن دید و ما سعی کردیم در قالب طنز کنسرت و نوازندگی را ساده نشان دهیم. بنده معتقدم زندگی زیاد جدی نیست و می‌توان خیلی راحت از آن گذشت که شاید در کنسرت به همین بهانه جک هم تعریف کنیم.

شریفیان گفت:‌ اجرای موسیقی در ایران با این شرایط خود طنز است و قاعده خاصی را پیروی نمی‌کند.

علی میرمحمدی در ادامه افزود: درباره بحث سالن دغدغه‌ای است که وجود دارد، اگر بر مبنای امکانات موسیقی به سالن‌ها نگاه کنیم، سالن درجه یکی غیر از تالار وحدت با وجود همه ضعف‌هایش وجود ندارد و اگر بخاطر حرمت تالار وحدت برنامه نشاط آور در آن باید حذف شود، معتقدم این نقد وارد نیست.

وی عنوان کرد: در حوزه استقبال مخاطب گروه لیان در مقابل دیگر گروه‌های بومی در تالار وحدت بسیار موفق‌تر عمل کرده و البته که صرف نشاط‌آور بودن دلیل هنری و غیر هنری بودن یک اثر نیست. در نتیجه ما و منتقدان اگر بخواهیم قداست زیاد به اثر بدهیم مسلما به مشکل بومی خوردیم.

محسن شریفیان در ادامه گفت: ما در سال پیش به مناسبت روز خلیج فارس به حکم مرکز موسیقی نزد رئیس جمهور سابق اجرا کردیم اما تا به حال دستمزد گروه ما را ندادند و هیچ کس هم در این باره پاسخ گو نیست، چرا چون دولت عوض شده! حداقل با این بهانه مسائلی که در دولت قبل ممنوع بوده را الآن آزاد کنید.  در حال حاضر لایه‌های کثیفی در حوزه موسیقی بومی وجود دارد که هیچ کس به آن توجه نمی‌کند.

وی ادامه داد: از سال 90 آواهای دریانوردان خلیج فارس را ضبط کردیم که سه سال در نوبت انتشار است. مسئولین فقط شعار سیاسی می‌دهند باید از طریق کار فرهنگی خلیج فارس را به گوش جهانیان رساند.

شریفیان تصریح کرد: نشر ماهور به تنهایی هزار برابر دستگاه‌های دولتی برای گروه لیان کار کرده است. گروه ما فقط می‌خواهد کار کند نه این‌‌که با یک نقد و  اعتراض جلوی ما گرفته شود.

علی میرمحمدی در آخر اظهار کرد: به نظر بنده دغدغه‌‌ی اصلی به روی زمین آمدن زیرزمینی‌ها نیست، موسیقی پاپ یک نگاه قیم مآبانه چه در بحث سرمایه گذاری و حتی مجوز نسبت به دیگر موسیقی‌ها پیدا کرده است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار