معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه استان همدان از نظرامنیت‌ غذایی جزو استان‌های نسبتاً امن‌ غذایی است گفت : در سند جشم انداز توسعه باید توجه ویژه ای به امنیت‌ غذایی شود و ضروریست جایگاه استان را به شرایط مطلوب‌تری برسانیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛عرفانی در کارگروه تخصصی و امنیت غذایی در استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث امنیت‌ غذایی کشور گفت: بیماری گواتر در سال 65 به 69 درصد رسیده بود که توانستیم با اقدامات مناسب ، این رقم را در سال 86 به 4/8 درصد برسانیم.
وی افزود : 50 درصد از جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به چاقی هستند.
وی با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت استان کالری مورد نظر برای بدن را دریافت نمی‌کنند، افزود: پروتئین مصرفی افراد خانوار از نوع گیاهی و فاقد ارزش‌گذاری است زیرا خاک استان از نوع قلیایی بوده و برای جذب آهن ، امکان فراهم کردن خاک مناسب لازم است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش دریافت آهن در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با کمبود میزان دریافت آهن در واقع پروتئین دریافتی از نوع حیوانی نبوده است.
وی اهمیت به سلامت کودکان، وضعیت کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی آنها را در استان رو به بهبودی دانست و ادامه داد: با توزیع ناعادلانه مواد‌ غذایی در کشور، لاغری در کودکان زیر پنج سال در استان 4.3، کم‌وزنی 2.9 و و کوتاه‌قدی 4.8 بوده است در حالی که میزان آن در کشور به ترتیب 5.2، 4.8 و 9.7 است.
وی خاطر نشان کرد : سند ملی تغذیه در راستای کاهش شیوع سوء‌تغذیه، کاهش شیوع بیماری ناشی از غذا، کاهش شیوع بیماری گواتر و دیگر بیماری‌ها دارای اهمیت است.
برچسب ها: روی ، آهن ، پروتئین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.