وزیر امور خارجه گفت: "هاینس فیشر" رئیس‌جمهوری اتریش به زودی به ایران سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد ظریف" در نشست خبری مشترک با همتای اتریشی خود که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: بسیار خوشحالیم که وزیر امور خارجه اتریش مهمان ما در ایران است و در 5 ماه گذشته این چهارمین دیداری است که داشته‌ایم؛ اولین دیدار ما در اجلاس مونیخ بود و بعد از آن دولت اتریش با حسن نیت میزبانی مذاکرات را برعهده داشت همین جا مایلم تا بابت این میزبانی از وزیر امور خارجه و دولت اتریش تشکر کنم.
 
وی ادامه داد: در آینده ایران میزبان رئیس‌جمهور اتریش خواهد بود؛ همچنین بین این دو کشور روابطی تاریخی وجود دارد که این روابط همواره همراه با حسن رابطه براساس منافع مشترک بوده و امروز ما برای گسترش این روابط در زمینه‌های مختلف گفتگو کردیم .
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: وجود 30 هزار ایرانی مقیم در اتریش و وجود شرکت‌های اتریشی در ایران همواره اهمیت خاص خود را داشته است و امیدواریم این روابط گسترش بیشتری پیدا کند تا زمینه برای همکاری اقتصادی فراهم شود.
 
ظریف افزود: در حوزه فرهنگی از گذشته تا به امروز گفتگوهایی وجود داشته است و بسیار خوشحال خواهیم بود تا آن را ادامه دهیم.

وزیر خارجه گفت: در حوزه فرهنگی از گذشته تا به امروز گفتگوهایی وجود داشته است و بسیار خوشحال خواهیم بود تا آن را ادامه دهیم.
 
 وی با اشاره به این که وزیر امور خارجه اتریش در زمینه گفتگو و رابطه با موضوعات حقوق بشری اظهار علاقه‌مندی کرده است گفت: وزیر امور خارجه اتریش اظهار علاقه کردند که این گفتگوها در زمینه موضوعات حقوق بشری ادامه داشته باشد و ما نیز در این رابطه امروز صحبتی داشتیم، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و هر زمان این گفتگو نشانه‌ای بر تفاهم داشته باشد ما آن را ادامه خواهیم داد.  
 
ظریف خاطرنشان کرد: در موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کردیم و خطراتی که افراط‌گرایی در منطقه امنیت مردم را مخدوش کرده را مطرح کردیم و ضرورت دارد با درک واقع‌بینانه این جنگ و خونریزی در منطقه پایان داده شود همچنین تحولات و انتخابات اخیر افغانستان ایجاد امیدواری می‌کند که مردم بتوانند همواره سرنوشت خودشان را ترسیم کنند.

کورتز: گفتگوهای ایران با 1+5 نشان داد اهداف نظامی پشت برنامه هسته‌ای ایران نیست

"سباستین کورتز" در این نشست خبری گفت: حدود30000 ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند و ما همواره شاهد روابط فرهنگی بین این دو جامعه بودیم که همواره این روابط حاکی از احترام متقابل بوده است که به تاریخچه فرهنگی غنی دو کشور بر می‌گردد و با وجود هرگونه فراز و نشیب‌هایی کانال‌های گفتگو را در مراحل دشوار حفظ کردیم.  
 
 وزیر امور خارجه اتریش افزود: در خصوص موضوع هسته‌ای، اتریش مواضع روشنی دارد و سلاح هسته‌ای را بدون هیچ قید و شرطی رد کرده است، زیرا سلاح هسته‌ای هیچ‌گاه باعث ثبات و امنیت نخواهد شد.  
 
کورتز بیان کرد: گفتگوهای ایران با ۱+۵ فرصت خیلی خوبی را به وجود آورده است که باعث شد نشان دهد اهداف نظامی در پشت مسئله هسته‌ای ایران نیست.  
 
همچنین، این گفتگو‌ها هنگامی که منجر به برداشته شدن تحریم‌ها در برابر ایران می‌شود، این نکته مثبت را به همراه می‌آورد که برداشته شدن تحریم‌ها تقویت روابط اقتصادی را در پی خواهد داشت.  
 
وی خاطرنشان کرد: من از اطلاعاتی که وزیر امور خارجه ایران در رابطه با تحلیلی از واقعیت در منطقه و مسائل روز آن در گفتگوی امروز ارائه کرد تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به این سوال که توافق ژنو چه تاثیری می‌تواند بر همکاری‌های اقتصادی بین ایران با کشورهای دیگر به ویژه اتریش داشته باشد گفت: ما همواره روابط اقتصادی خیلی خوبی با ایران داشته‌ایم و باید توجه داشت با وجود تحریم‌ها ما نیز متضرر می‌شویم و ما در گفتگو‌ها روند مثبتی را مشاهده کردیم و امیدواریم تا آخر ماه ژوئیه یک توافق مثبت صورت بگیرد، چرا که این گام مثبت در حقیقت ثبات و امنیت منطقه را به همراه خواهد داشت که از نظر اقتصادی پایان تحریم‌ها به معنی رونق اقتصادی روابط بین دو کشور خواهد بود.  
 
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش بینی وی از آینده انتخابات سوریه چه خواهد بود و اینکه آیا تروریست‌ها اجازه اجرای برگزاری این انتخابات را خواهند داشت، اظهار داشت: ما همواره از گذشته بر راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کردیم و نباید براساس توهم سرنوشت مردم سوریه را به سیاهی کشاند و تنها راه گفتگو میان سوری هاست تا جنگ در سوریه متوقف شود و همه مردم با همکاری یکدیگر آینده باثباتی را برای سرنوشت کشورشان رقم بزنند.  
 
وی ادامه داد: در این انتخابات سوریه می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند و می‌بینیم زمینه‌هایی وجود دارد تا همه گروه‌ها از آن استفاده کنند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید آمریکا بر ارتباط موشک‌های ایران با موضوع هسته‌ای و ورود این بحث در مذاکرات واکنش ایران چگونه خواهد بود، گفت: کشورهای مختلف با توجه به نیازهای دفاعی آن کشور روش‌های دفاعی خود را انتخاب می‌کنند و موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود.  
 
وی ادامه داد: آنچه در این مذاکرات به دنبال آن هستیم، به هیچ وجه موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای را در بر نخواهد گرفت و کسی نمی‌تواند ادعا کند که موشک‌های ایران سلاح هسته‌ای است، زیرا ایران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند و ما هیچ برنامه نظامی_ هسته‌ای نداریم و من با نظر وزیر امور خارجه اتریش موافقم که سلاح هسته‌ای امنیت نخواهد آورد و منطقه‌ای که عاری از سلاح هسته‌ای باشد، امن‌تر خواهد بود.  
 
ظریف تاکید کرد: برنامه دفاعی ایران فقط به خودمان مربوط است و اجازه دخالت در آن را به هیچ کس نخواهیم داد.  
 
وزیر خارجه اتریش در پاسخ به این سوال که دیدگاه و مواضع اتریش در مقابل موضوع هسته‌ای چیست، گفت: ما کشوری هستیم که حتی از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای صرف نظر کرده، بنابراین همواره در سطح بین‌المللی برای خلع سلاح هسته‌ای اقداماتی را انجام داده‌ایم؛ همچنین در نیمه دوم سال نیز در این رابطه کنفرانسی در اتریش برگزار خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: اگر گفتگو‌ها به توافق برسد، نشانه مثبتی خواهد بود و اگر به نتیجه‌ای نرسیم، شاهد روند دراماتیک بسیار منفی خواهیم بود. 

سباستین کورتز با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع مذاهب بین ایران و اتریش همواره گفتگوهایی وجود داشته است، گفت: جمعیت مسلمانان دومین جامعه دینی در اتریش است و همه می‌دانند که در کشور ما همزیستی مسالمت آمیز بسیاری وجود دارد و ما نیز در رابطه با این موضوع نیز گفتگوهایی داشتیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا حاج نظری
۲۰:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
خواهش میکنم در مورد جزییات این توافق نامه گزارش تهیه کنید و از آقای ظریف بخواهید با منتقدان گفتگوی ویژه خبری داشته باشن
خیلی ممنون که نظرمو میخونید
آخرین اخبار