معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با افزایش مسیرهای ترانزیت میزان صادرات و واردات محصولات به سه میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی ترانزیت نقش مهمی دارد و باید تقویت شود گفت: اجلاس سه جانبه راه آهن‌های ایران، ازبکستان و ترکمنستان تشکیل شد تا بتوانیم سیاست ترانزیت را تقویت کنیم.
 
وی در ادامه افزود: ازبکستان کود شیمایی را به سمت بندرعباس از مرزهای داخلی صادر می‌کند که ایران سعی دارد با افزایش ‌راه‌های ترانزیت میزان صادرات را  افزایش دهد.
 
پور سید آقایی در ادامه افزود: افزایش راه‌های ترانزیت و رفع مشکلات فنی در جابه‌جایی واگن‌ها در یکسان سازی تعرفه یکسان میان هر سه کشور از جمله محورهای این همایش به شمار می‌رود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: امسال سعی خواهیم کرد ترانزیت در مسیر ریلی را دو برابر سال گذشته افزایش دهیم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: مجموع بارهایی که میان ایران و کشورها در سال گذشته جابه‌جا شده است یک میلیون و 600 هزار تن بوده که امسال پیش بینی می‌شود این میزان به 3 میلیون تن افزایش یابد.
 
پور سید آقایی با بیان اینکه ایران پیشنهاد تعرفه بین‌المللی MTT را داده است گفت: با اعمال تعرفه MTT می‌توان تخفیفات لازمه را از این تعرفه بین‌المللی انجام داد.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصیو ضیح داد هفته آینده جلسه مشابهی در کشور قزاقستان برگزار می‌شود که در این اجلاس تمامی کشورها وجود دارند و ایران می‌تواند بحث‌های کلی را در خصوص افزایش ترانزیت در این جلسه انجام دهد.
 
پور سید آقایی در ادامه یادآور شد: کشور قزاقستان یکی از بزرگترین صادر کنندگان گندم است و ایران می‌تواند با راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید بین قزاقستان و ترکمنستان و اینچه برون گندم را به راحتی وارد کند.
 
وی در ادامه افزود: خط راه‌آهن جدید میان قزاقستان و ایران تا پایان سال 2014 افتتاح می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه با افزایش نرخ سوخت هیچ افزایش قیمتی در تعرفه‌های راه‌آهن ایجاد نمی‌شود گفت:‌ ما سعی کرده‌ایم در راه‌آهن مسیر معکوسی را برای افزایش نرخ تعرفه طی بکنیم و تا اطلاع ثانوی هیچ افزایش قیمتی در تعرفه بلیت راه‌آهن ایجاد نمی‌شود.
 
وی در ادامه افزود: در بخش باری نیز تخفیفاتی را در نظر گرفته‌ایم و سیاست ما در بخش بار این است که بارها از سمت جاده به سمت ریل حرکت کند.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش حمل بار از طریق راه‌آهن میزان آلودگی کاهش می‌یابد و در مصرف سوخت نیز صرفه‌حویی بسیاری می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص نوسازی واگن‌های راه‌آهن گفت: برنامه‌های مفصلی برای نوسازی واگن‌های قطار در راه‌آهن داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: راه آهن ، واردات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار