بنابر گفته‌های "سیدعباس صالحی" رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده سپردن کلید" نمایشگاه کتاب" به تشکل‌های فعال در عرصه صنعت نشر است.

به گزارش خبرنگار  ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، برگزاری نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امروز در سالن شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد؛سید عباس صالحی رئیس بیست‌ و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه امسال بحث نمایشگاه را با جلسات برگزار شده همراه با ناشران، کارشناسان چاپ و نشر و مجریان گذشته نمایشگاه به پیش برده و سیاست های جدیدی را مشخص کردند، گفت: مجموعه نشست ها سیاست هایی چون اینکه فضای نمایشگاهی تهران که به نحوی در فضای اقتصاد نشر تاثیر داشته با مشکلات خدمات رسانی مناسب به ناشران و بازدیدکنندگان مواجه بوده و این مشکل اساسی است، امسال گام‌های رو به جلویی در این زمینه برداشته شده و این گام محسوس است.

وی در ادامه گفت: در افق مختلف اقدامات مختلفی صورت گرفته که این مسیر در حوزه بازدیدکنندگان عام و خاص به خوبی خود را نشان می‌دهد از این جمله می‌توان به سرای استقبال از نخبگان و فرهیختگان در حوزه فرهیختگان و قراردادن امکانات در اختیار سالمندان و معلولان اشاره کرد.

به گفته صالحی تقویت وجه نمایشگاهی "نمایشگاه کتاب تهران" که در سال های اخیر کم رنگ شده بود در ازای پررنگی وجه فروشگاهی آن درقالب شکل گیری سالن های تولید علم، ترجمه و برگزاری نشست‌های مختلف و متنوع از سیاست های دیگر مشخص شده برای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: سیاست تقویت و گسترش بخش فرهنگی نمایشگاه کتاب با توجه به اینکه این نمایشگاه تفرج‌گاه فرهنگی در محور کتاب بوده نیز در قالب شناور بودن و گستردگی این فعالیت‌ها در گوشه گوشه نمایشگاه بیست و هفتم در امسال پیش گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ما باید طعم خوش کتاب را به کودکان، نوجوانان و محیط اجتماعی اطرافمان تزریق کنیم.

به گفته رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقویت اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتابی که تا به امروز با تفسیر انباری بزرگ اما گم و ناشناخته همراه بوده با پیگیری طرق مختلف اطلاع رسانی با هدف سهولت و راحتی دسترسی مخاطبان به حاصل زحمت ناشران و برگزارکنندگان از سیاست های دیگر مشخص شده برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید.

بنابر سخنان صالحی زیبا سازی محیطی و واگذاری نمایشگاه به بخش‌های خصوصی از سیاست‌های دیگر بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: ما آماده‌ سپردن کلید نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌ها هستیم اما با توجه به گستردگی ارتباط این نمایشگاه با هفتاد نهاد لشگری کشوری و دولتی تشکل‌ها در سال جاری به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند این مسئولیت را به طور کامل برعهده بگیرند، البته سالن‌های مختلف در دست تشکل‌ها و انجمن‌هااست.

به گفته صالحی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد امیدوار است، که تا پایان 4 سال نمایشگاه به دست تشکل‌ها بسپارد زیرا کار ارشاد و دولت نمایشگاه داری نبوده و دولت کارهای مهمتری از نمایشگاه داری دارد، البته این به منزله کم اهمیتی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.

وی اظهار داشت: انضباط مالی نیز در کنار تعامل رسانه‌ای با اهل رسانه و فرصت سازی نمایشگاه کتاب برای دیپلماسی فرهنگی از سیاست های دیگر مشخص شده برای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حساب می‌آید.

بنابر گفته‌های صالحی رسانه نامحرم کتاب نیست و نامحرم دانستن رسانه برای حوزه کتاب غلط است.

*موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به استقبال ایجاد سندیکایی محکم در حوزه نشر می‌رود

مسعود شهرام نیا قائم مقام بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه به نظر شاید کلیدی‌ترین مسئله این بوده که با وجود سابقه طولانی و غنای عظیم فرهنگی و اینکه نمایشگاه کتاب تهران یکی از پرجمعیت‌ترین نمایشگاه های فرهنگی کتاب دنیا بوده این نمایشگاه از حیث بین‌المللی هم نمایشگاه مهمی بوده و جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد.

وی با اشاره به این گفت: خوشبختانه بار دیگر، موسسه نمایشگاه های فرهنگی تهران به عنوان موسسه مجری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص شده و بر همین اساس از ایجاد سندیکای محکم در حوزه نشر و همگرایی تشکل‌های نشر استقبال می‌کند.

به گفته شهرام‌نیا شفافیت مالی صرفه‌جویی و انضباط مالی از وجوه ممیزه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دوره‌های پیشین برگزاری این نمایشگاه به حساب می‌آید.

*بن کارت‌های دانشجویی را در بخش خارجی خرج کنیم/ هزینه غرفه‌ها در بخش بین‌الملل از یورو به ریال تبدیل شد

الهیاری در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بن کارت های دانشجویی توسط شهرستان ها به صورت اینترنتی ثبت نام شده اما در بخش پرداخت وجه و تحویل بن کارتها اگر مشکلی پیش بیاید حل می‌کنیم.

وی افزود: دانشجویان می‌توانند با داشتن بن کارتهایی به نام خود از بخش کتاب های خارجی و بین‌الملل نیز خرید بکنند.

وی تصریح کرد: هزینه اجرای غرفه‌ها در سال جدید از یورو به ریال تبدیل شده و در اصل ناشران بین‌الملل نیز هزینه‌ای همچون ناشران داخلی پرداخت خواهند کرد.

در نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد تا به امروز 2 هزار و 330 ناشر در بخش داخلی 128 ناشر در بخش آموزشی 1296 ناشر عمومی و 623 ناشر دانشگاهی جای خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیدا کردند.

همچنین، در کل 266 هزار و 429 کتاب در بخش داخلی جای خود را در غرفه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که در حوزه بن‌کارتهای دانشجویی 237 هزار نفر برای بن کارت‌های دانشجویی در سطح کشور ثبت نام کردند که از این میان 48 درصد دانشجویان از دانشگاه‌های دولتی، 20 درصد آنها از دانشگاه‌های آزاد و 10 درصدشان از دانشگاه پیام نور بودند، همچنین استان تهران در صدر آمار ثبت نام برای بن‌کارتهای دانشجویی قرار گرفته است.

گفتنی است که بن‌کارتهای دانشجویی امسال به نام دانشجویان صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که بنابر آنچه در نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد کتاب "هاشمی در سال 88" که در غرفه‌های این نمایشگاه عرضه خواهد شد برخلاف آنچه اهالی رسانه فکر می‌کردند فرآیند لازم را برای کسب مجوز دنبال کرده و اخذ مجوز برای آن بلامانع بوده است.

سیدعباس صالحی در این نشست درباره کتاب «هاشمی در سال 88» (گزارش مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 88) که بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" در دولت قبل دو سال و نیم توقیف بوده است گفت: این کتاب حدود پنج ماه قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب مسیر دریافت مجوز را آغاز و طی کرد و ما برای حصول اطمینان کتاب را برای بررسی به چند نهاد خارج از وزارت‌خانه هم دادیم.

معاون فرهنگی ارشاد همچنین اظهار کرد: ما برای بررسی کتاب ضوابطی داریم که شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده و با این معیارها سراغ کتاب‌ها می‌رویم اما درباره محتوای کتاب قضاوت خاصی نمی‌کنیم. ما مانند اداره استاندارد هستیم و معیارهایمان را با کتاب مطابقت می‌دهیم اما اداره کتاب ضامن این نیست که پاراگراف به پارگراف کتاب درست باشد و جمله خطایی در آن نباشد. این موضوع چه درباره این کتاب و چه درباره کتاب‌های دیگر صادق است.

به گفته صالحی وزارت ارشاد همچون اداره استاندارد در اداره کتاب عمل می‌کند و نسبت به صحت پاراگراف به پاراگراف کتاب‌ها مسئولیتی برعهده نمی‌گیرد.

گفتنی‌است؛ امسال کتاب "شاهنامه فردوسی" با مشارکت ناشری داخلی و شرکت متروپلیکن در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار