استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: دولت می‌توانست به جای پرداخت یارانه نقدی به حداقل 40 درصد افراد جامعه، بن کالا پرداخت می‌کرد تا به این ترتیب تورم کمتری ایجاد شود.

محمدرضا قنبری در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: دولت به این دلیل نداشتن بانک اطلاعات قوی و کامل و عدم دسترسی به حسابهای شخصی مردم نتوانست آمار رسمی از افرادیکه مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند، پیدا کند. البته آنچه مهم است این که دولت می‌توانست از روی مالیات پرداختی افراد و حقوق کارمندان،‌ افراد جامعه را دسته‌بندی کند.  
 
بر این اساس، 30 درصد را معاف از دریافت یارانه اعلام می‌کرد، 30 درصد دیگر افرادی که حتماً مشمول دریافت یارانه می‌شوند و 40 درصد باقی مانده به جای پول نقد،‌ بن کالا دریافت می‌کردند. این ترکیب باعث می‌شد که پول نقد کمتری به جامعه وارد شود و خواه‌نا‌خواه از شتاب بی‌رویه تورم کاسته شود.
 
قنبری در ادامه اضافه کرد: ورود دولت به حسابهای شخصی اقدام تازه‌ای در کشورهای توسعه یافته نیست، این در حالی است که در ایالات متحده افراد بعضاً تا 50 درصد درآمدشان را بدون چون و چرا به صورت مالیات پرداخت می‌کنند و میزان درآمد واریزی به حساب‌ها و برداشت‌های آنها مستقیماً بوسیله دولت رصد می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: اما این در حالی است که زمانیکه بحث سرکشی در حسابها در کشور ما، مطرح شد بسیاری از همین رسانه‌های خارجی در نکوهش آن دولت را سرزنش کردند و این اقدام را اقدامی نسنجیده معرفی کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، تورم ، بن کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
majid
۱۳:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
اصن یارانه را قطع کنید به قیمت سال 89
آخرین اخبار