
به گزارش
حوزه دولت باشگاه خبرنگاران
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت نامدار عبدالهیان معاون وزیر و رئیس
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درخصوص طرح آموزش تلفیقی – فراگیر گفت:
در این روش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس های آموزش و پرورش عادی
در کنار سایر دانش آموزان با بهره گیری از برنامه های مشترک و فضای آموزشی
مناسب مشغول به تحصیل می شوند و در صورت نیاز از خدمات معلمان رابط به
عنوان تسهیل گر استفاده می کنند.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش به
منظور دستیابی به توافقات بین المللی مبنی بر فراهم کردن آموزش کیفی و قابل
دسترس برای تمامی افراد و تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آموزش
برای همه داکار (2000 میلادی)، با انتخاب راهبرد جایگزینی دانش آموزان با
نیازهای ویژه در مدارس عادی بر تامین کیفیت آموزش و پرورش برای تمامی
کودکان تلاش کرده است.
عبدالهیان با اشاره به تصویب اجرای قطعی
آموزش تلفیقی و فراگیر کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در شورای عالی
آموزش و پرورش در سال 90 خاطر نشان کرد: براساس این مصوبه، وزارت آموزش و
پرورش باید اعتبارات لازم را برای اجرای مطلوب آن پیش بینی کند و آموزش
نیروی انسانی مورد نیاز را در نظر بگیرد، همچنین استانداردها و شاخص های
نیروی انسانی فضا و تجهیزات مدارس مجری را تدوین کند.
ابلاغ شیوه نامه اجرایی آموزش تلفیقی و فراگیر
معاون
وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: شیوه نامه
اجرایی آموزش تلفیقی و فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه برای اجرا به
ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: در
این شیوه نامه ضمن تدوین اهداف، واحدهای آموزشی تلفیقی و فراگیر و وظایف
آنها و نحوه ساماندهی کلاس ها، همچنین آموزگار و دبیر مربوط و وظایف این
عزیزان و تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می گیرد، تشریح شده است.
عبدالهیان
با اشاره به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان متولی امور
آموزشی، توان بخشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: این
سازمان سعی کرده است در قالب توسعه آموزش های تلفیقی و فراگیر اقداماتی را
به مرحله اجرا بگذارد و مبتنی بر اهداف و وظایف سازمان در اساسنامه خود که
مصوب مجلس شورای اسلامی است، راهبردهای کیفیت بخشی آموزش و پرورش برای
تمامی کودکان این مرز و بوم را اجرا کرده و اولویت جای گیری دانش آموزان
استثنایی را در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان قرار داده است.
وی
همکاری مستقیم در اجرای آزمایشی آموزش فراگیر، تهیه و تولید منابع در
زمینه آموزش های تلفیقی و فراگیر، برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان،
کارکنان، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش و پیگیری لازم برای تدوین و
تصویب آیین نامه و شیوه نامه اجرایی را از مجموعه اقدامات سازمان آموزش و
پرورش استثنایی کشور خواند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و
پرورش استثنایی کشور گفت: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز در این زمینه
اقداماتی انجام داده است که انجام پژوهش در زمینه فضاهای مناسب این دانش
آموزان و مناسب سازی مدارس پذیرا از جمله این اقدامات است.
عبدالهیان
اظهار داشت: به نظر می رسد که با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه در
زمینه توسعه کیفی و کمی رویکرد آموزش تلفیقی و فراگیر و به منظور کیفیت
بخشی به برنامه های تدوین شده در آیین نامه و شیوه نامه مربوطه، لازم است
که اعتبارات خوبی برای این برنامه در نظر گرفته شود تا روند اجرای آن روز
به روز بهتر شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در
پایان گفت: امید است همه دست اندرکاران به منظور انجام وظایف حوزه آموزش
تلفیقی و فراگیر اهتمام لازم را بعمل آورده و حمایت و پشتیبانی از برنامه
های این حوزه را انجام دهند.
انتهای پیام/