سخنگوی کاخ سفید و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا در مسیر مالزی با یکدیگر در خصوص آخرین مسائل مختلف بین المللی گفتگو کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید آمریکا، "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید آمریکا در گفتگو با "بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا ابراز امیدواری کرد کشورهای گروه هفت بیانیه مشترکی در خصوص اوکراین صادر کنند. 

"بن رودز" گفت: کشورهای  عضو گروه هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه مشترک خود  اوضاع اوکراین را بررسی و مورد توجه قرار دادند. باراک  اوباما رئیس جمهور آمریکا دیشب با چهار همتای اروپایی خود تلفنی مذاکره کرد و بر اهمیت هم عقیده بودن  این کشورها برای روشن شدن موضع مسکو در خصوص نقض و کوتاهی در عمل به تعهداتش در توافق ژنو  تاکید کرد. این کشور ها بر لزوم اعمال فوری تحریم های بیشتر علیه روسیه تاکید داشتند. بیانیه گروه  هفت شامل حمایت از تحریم های جدید بر ضد روسیه است. آمریکا از چند هفته پیش تاکنون سرگرم بررسی تحریم‌های جدید علیه مسکو است. اتحادیه اروپا نیز تصمیم گیری خود را در این خصوص خواهد داشت. 

جی کارنی پرسید: به نظر شما واکنش روسیه به این تحریم ها چه خواهد بود؟ 
بن رودز گفت: باید در مرحله نخست متذکر شوم این تحریم ها فقط افرادی را که در اقتصاد روسیه تاثیر داشته و رابطه موثری با سران روسی دارند از جمله بانک ها و شرکتهای مهم این کشور را در بر خواهد گرفت. بنابراین  باید منتظر آثار شدید این تحریم ها بر اقتصاد روسیه باشیم. البته راه دیگری برای روسیه پیش رو است و چنانچه مسکو بر سیاست های خود در قبال کی یف اصرار ورزد ، مطمئنا تحریم ها تشدید خواهند شد. هرچند آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن و دیگران می توانند تحریم های ویژه خود در قبال روسیه را  اعمال کنند ولی ترجیح می دهند در این خصوص هماهنگی  داشته باشند. ما باشرکای خود در خصوص این تحریم ها مذاکره داریم. بنابراین لزوم تحریم های جدید در نخستین فرصت بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. ما برای استقرار نظامیان روسی در مرز با اوکراین ، شدیدترین تحریم ها  و راهکارها را در نظر گرفته ایم. امیدواریم بزودی شاهد تحریم های شدیدتر علیه روسیه باشیم. البته این نکته هم مهم است زمانیکه شما اشخاص را تحریم می کنید این اقدام تنها یک عواقب دارد اما زمانیکه  شما دوستان و نزدیکان فرد را نیز تحریم کنید منظور افرادی که بر اقتصاد روسیه و برخی شخصیت هایی که در زیر مجموعه آنها فعالیت دارند ، در نهایت تحریم های اقتصادی مهمی ماورای تحریم ساده یک فرد ، اعمال می کنید. این گونه تحریم ها را اخیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امضا کرده است که مجوز تحریم دوستان و نزدیکان پوتین است. زمانیکه ما شاهد حضور گسترده نظامیان روسی در مرزهای اوکراین هستیم تحریم های موضعی و بخشی ، واکنشی اجتناب ناپذیر جلوه می کنند. هرچند این تحریم ها در بعد بین المللی مشکلاتی را برای دیگر کشورها از جمله کشورهای گروه هفت  ایجاد کنند و باعث خدشه دار شدن رابطه  این کشورها با روسیه شود. چنانچه بحران در اوکراین تشدید شود ؛ کشورهای گروه هفت باید هزینه های سنگینی را بر روسیه تحمیل کنند. اینک که روسیه  با کمک و حمایت از جدایی طلبان اوکراینی اوضاع را در شرق و جنوب این کشور بی ثبات و متشنج کرده است و نظامیان خود را از مرزهای اوکراین عقب نرانده است ، زمان اعمال تحریم  طیف گسترده ای از  افراد و نزدیکان رئیس جمهور روسیه و تاثیر گذاران بر اقتصاد این کشور فرا رسیده است. برخی از شرکتهای اروپایی نیز به تازگی تصمیم های سختی را برای تشدید تحریم های روسیه اتخاذ کرده اند. البته ما بخوبی از مشکلات و آثار سوئی که این تحریم ها بر بخش خصوصی اروپا خواهد داشت باخبریم ولی باید این آسیب ها را بجای اجازه دادن به مسکو برای بی ثبات کردن همسایه خویش ، تحمل کنیم. رئیس جمهور آمریکا با صدر اعظم آلمان بطور منظم مذاکره دارند و به ارزیابی اقدام های روسیه می پردازند و ماشاهد این هستیم که روسیه به تعهدات خود در قبال  اوکراین پایبند نیست. 

بن رودز درباره برنامه رئیس جمهور امریکا در سفر به مالزی گفت: باراک اوباما قرار است در مالزی با رهبران جامعه مدنی دیدار کند . وی همچنین با جوانان مالزی دیدار خواهد داشت. وی بطور معمول در سفر به یک کشور با مخالفان سیاسی آن دولت دیدار نمی کند. از این رو است که ترجیح  می دهد سوزان رایس مشاور امنیت ملی خود را برای دیدار با مخالفان سیاسی از جمله انور ابراهیم  ،تعیین کند. باراک اوباما در دیدارهای خود با سران مالزی ، ارزش ها و معیارهای آمریکا را تبیین خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا احتمالا در خصوص حکمی که برای انور ابراهیم صادر شده است نیز با سران مالزی گفتگو خواهد داشت. مالزی یکی  از شرکای قدرتمند ما بویژه در سالیان اخیر در منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می آید. رئیس جمهور آمریکا در خصوص مسائل اقتصاد ی ،  روابط تجاری ، افزایش واردات محصولات آمریکایی به مالزی و سرمایه گذاری آمریکا در مالزی با همتایان مالزی مذاکره خواهد داشت. باراک اوباما در خصوص مسائل منطقه ای ، از جمله امنیت دریایی با مقام های مالزی مذاکره می کند . توجه به کشورهای عضو آسه آن و روابط آنان از محورهای دستور کار اوباما است. در خصوص روابط با فیلیپین نیز معتقدم گسترش رابطه امنیتی آمریکا با فیلیپین بسیار مهم است. ما باید پیگیر نهایی کردن توافق ها با این کشور باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار