شبکه العربیه در مقاله ای با اشاره به اقدامات ایالات متحده در قبال موضوعات مختلف بین الملل ،‌ آن را نشانه های سقوط قدرت جهانی این کشور دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العربیه ؛‌ ایاد ابوشکرا ،‌ روزنامه نگار و سردبیر لبنانی در مقاله ای نوشت : جهان هم اکنون در حال مشاهده رشد بی سابقه ای از استعمال ابزارآلات جنگ سرد در میان کشورهای دنیاست . مفاهیمی نظیر بازدارنگی هسته ای ،  جنگ علیه تروریسم و نطریه های مبروط به اقدامات تخریبی متقابل از جمله اصطلاحاتی است که از زبان برخی کشورها در این جنگ شنیده می شود .

پروژه "‌بازدارنگی هسته ای " توسط ایالات متحده و علیه برخی از کشورهای حوزه آفریقا ،‌ آسیا و آمریکای لاتین استفاده می شود . این ابزار از سالیان دور نیز که قدرت تنها در دو حوزه شرق و غرب (‌ اتحاد جماهیر شوروی و ایالان متحده ) متمرکز بود مورد استفاده بوده است . 

گزینه "جنگ علیه تروریسم" نیز از در دهه های اخیر و توسط آمریکا ،‌ بریتانیا و فرانسه استفاده شده تا از آن بعنوان بهانه ای برای اجرای کودتاهای نظامی در جهان و براندازی نظام هایی که مطلوب آنها نبوده یا منافع موردنظرشان را محقق نمی کند ،‌ استفاده شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : منطق بازدارندگی از دیدگاه مقامات آمریکایی در مورد بسیاری از کشورها قابل اجراست . از نظر کاخ سفید چنانچه در کشوری خواسته موردنظر آنان دنبال و محقق نشود استفاده از ابزار نظامی برای عقب نشینی کشور هدف می تواند مورد استفاده قرار گیرد . اما این مورد امل تشخیص موقعیتی که حمله با شکست مواجه شده و یا اهداف موردنظر را ایجاد نموده دچار نقصان است . 

استفاده از اصطلاح " حیاط خلوت " نیز یکی دیگر از وسائلی است که برای قدرت های جهانی علیه کشورهای ضعیف تر استفاده می شود . در حقیقت ابرقدرت ها کشورهای ضعیف تر را مورد بهره برداری های اقتصادی ،‌اجتماعی ،‌سیاسی و دیپلماتیک قرار میدهند و در ازای آن برخی کمک های مالی یا بین المللی ناچیز به آنان می کنند . بسیاری از کشورهای آفریقایی بعنوان حیاط خلوت ایالات متحده به شمار می روند . 

این مبارزه در میدان جنگ سرد از دیرباز میان روسیه و آمریکا نمایش بیشتری داشته است . اما اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند برای تشخیص برتری مسکو یا واشنگتن در این میدان باید به نفوذپذیری و اعمال قدرت در داخل یا دیگر کشورها توسط مقامات آنها نگاه کرد .

العربیه در ادامه این مقاله تصریح کرد :  موج گسترده ای از تهدیدات توخالی آمریکا علیه دیگر کشورها در راستای این سیاست در میدان جنگ سرد انجام می گیرد. همچنین خطوط قرمزی که از زبان مقامات آمریکایی عنوان می شود و بطور متناوب نیز نادیده گرفته شده و حذف می گردد در حوزه همین "نبرد غیرتسلیحاتی" است . 

با نگاهی به اقدامات و موفقیت های "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه بیش از پیش می توان به انفعال در عملکرد اوباما و دیگر سردمداران آمریکایی پی برد . 

الحاق کریمه به روسیه و پیشروی های نظامی و دیپلماتیک مسکو در بحران اوکراین تازه ترین موردی است که نشان میدهد دولت آمریکا باید در برابر روسیه و قدرت نفوذ و تاثیر پوتین عقب نشینی کند . پیشتر نیز موضوع تصمیم واشنگتن برای حمله نظامی یکجانبه علیه سوریه به میدانی برای قدرت نمایی سیاسی مسکو تبدیل شده بود .

کاخ سفید با استناد به اتهامی ثابت نشده _ استفاده دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی _‌تعدادی از ناوها و جنگنده های خود را در مرزهای دریایی و هوایی دمشق مستقر کردتا به این کشور حمله کند . مسکو با اجرای صحیح و به موقع نقش میانجی مانع عملیاتی شدن این تصمیم عجولانه اوباما شد و علاوه بر اثبات برتری سیاسی خو به واشنگتن ،‌ مقامات دولتی آمریکا را از گرفتاری در منجلاب جنگی دیگری _ پس از عراق و افغانستان _ نجات داد . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ حتی در موضوع مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران ،‌ چنانچه حضور تاثیرگذار نماینده روس را در این مذاکرات را نادیده بگیریم نباید امید چندانی به نتیجه بخش بودن گفتگوها داشت . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار