یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای اخیر در مسیر روشنی حرکت می‌کند که انتظار رسیدن به یک توافق جامع دور از ذهن نیست اما مسئله عدم اعتماد به دو طرف باز می‌گردد، از سوی دیگر هر توافقی که با آمریکا به دست می‌آوریم ممکن است به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در آمریکا نقض شده و به صورت کامل اجرا نشود.

"محسن محمودی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سازش نهایی غرب با ایران بر سر مسئله هسته‌ای کشورمان، گفت: خوش‌بین‌ترین تفسیرگران هم توقع ندارند که به زودی‌ یک موافقت‌نامه‌ پایدار بین ایران و گروه‌های 1+5 امضا و منعقد شود.

وی افزود: این جریان دلایل بی‌شماری دارد ،‌ مهترین موضوع به اوباما برمی‌گردد که چهارسال مداوم برای تحریم‌های ایران، لابی و هزینه‌های بسیاری صرف کرد تا به تحریم‌های جامع علیه ایران دسترسی پیدا کند.

محمودی تاکید کرد: آمریکا قصد ندارد به این زودی‌ها به ایران اعتماد کند، هرچند که بی‌میل نیست از طریق دیپلماسی مسئله میان دو کشور را حل کند.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر اختلافات 1+5 است؛ اتحادیه اروپا نشان داده که گرچه نیم نگاهی به این مسئله دارد که  آمریکا چه می‌خواهد و چه تصمیمی می‌گیرد، اما دوست دارد سیاست خارجی مستقلی نیز داشته باشد و زودتر با طرف ایرانی بر سر این مسئله کنار بیاید.

وی اظهار داشت: مسائل مربوط به مذاکرات ایران و 1+5 مسائلی قابل پیش‌بینی بوده و جای بحث دارد، این مذاکرات در یک مسیر کاملا شفاف حرکت می‌کند و توافق صورت گرفته، جامع و کامل نبوده که همه چیز را حل کند بلکه این جریان باید مرحله به مرحله صورت گرفته و حل شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در رابطه با اظهارات البرادعی دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، درباره پیشبرد توافق هسته‌ای ایران در 10 سال گذشته توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: البرادعی یک کارشناس زبده هسته‌ای است و چندین سال در یکی از نهادهای بین‌المللی مهمترین سمت‌ها را داشته اما صحبت وی دو مشکل اساسی دارد یکی اینکه جامعه داخل ایران و نحوه سیاست‌گذاری‌های خارجی کشورمان را به خوبی نمی‌شناسد و از سوی دیگر  ذات مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌المللی را به خوبی درک نمی‌کند.

وی افزود: در روابط و سیاست بین‌الملل صحبت کردن از آمادگی با اعتماد بسیار متفاوت است، اوباما تا سال گذشته یعنی تا سال 2013 برای تحریم‌های جامع علیه ایران به هرگونه رایزنی دست زد و بالاخره توانست تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند بنابراین نمی‌توان گفت در مدت زمانی کوتاه و با یک توافق تحریم‌ها کلا از بین برود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای اخیر در یک مسیر روشنی حرکت می‌کند که انتظار رسیدن به یک توافق جامع اصلا دور از ذهن نیست اما مسئله عدم اعتماد به دو طرف باز می‌گردد از سوی دیگر هر توافقی که با آمریکا به دست می‌آوریم ممکن است به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در آمریکا نقض شده و به صورت کامل اجرا نشود.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار