دولت افغانستان و نیروهای امدادرسان عملیات نجات و کمک رسانی به قربانیان سیلاب های اخیر این کشور را آغاز کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، روز گذشته در شماری از ولایت های شمالی و ولایت بادغیس در غرب افغانستان سیل جاری شد و جان دست کم صد نفر را گرفت.

هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات و خسارات این سیلاب ها اعلام نشده اما مقام های دولتی گفته اند که تنها در ولایت جوزجان هشتاد نفر کشته شده و امکان دارد که میزان تلفات بیشتر شود.

محمد قاسم حیدری معاون اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که عملیات نجات و امدادرسانی به قربانیان رویدادهای روزگذشته از ولایت جوزجان که تلفات بیشتری در مقایسه با سایر ولایت ها داشت، آغاز شده است.

حیدری که به ولایت جوزجان سفر کرده می‌گوید از میان ۸۰ روستانشینی که در ولسوالی های خواجه دوکوه، قوش تپه و درزآب از بین رفته اند، اجساد ۵۸ نفر تا کنون یافت شده است. او می‌گوید که آمار تلفات ممکن است بیشتر باشد که در پایان عملیات نجات و بررسی های نهایی روشن خواهد شد.
 
در حال حاضر اداره مبارزه با حوادث طبیعی طوری که  حیدری می‌گوید جلسات فوق‌العاده و مشورتی با موسسات امدادرسان و سازمان های داخلی و خارجی برگزار کرده که از پیامدهای رویداد طبیعی روز گذشته جلوگیری کنند.

عملیات نجات توسط پلیس افغانستان اجرا شده و هلیکوپترهای ارتش برای کمک رسانی و انتقال قربانیان دست به کار شده اند. اداره مبارزه با حوادث می‌گوید که نخستین کاری که می کنند انتقال مواد خوراکی، لباس گرم و پتو به قربانیان است.

در همین حال دفتر حمایت از کودکان "save the children" که امدادرسانی را از دیروز شروع کرده می‌گوید که بیش از ۱۱۵ نفر در سیل‌های روز گذشته در ولایت های مختلف جان داده و ۲۳۷ نفر هم ناپدید شده‌اند.

زبیده اکبر سخنگوی این دفتر به بی‌بی‌سی گفت که ۸۵۰ خانه مسکونی در اثر سیل روز گذشته تخریب شده و حدود هفت هزار خانواده هم متاثر شده اند. اما اداره مبارزه با حوادث می‌گوید هنوز نمی توانند آمار دقیق ارایه کنند.

اکبر گفت که با سایر نهادهای امدادرسان هماهنگی کرده اند و به قربانیان، مواد خوراکی، خیمه و لباس گرم می رسانند.

این سیلاب ها نیمه های پنجشنبه شب ۴اردیبهشت در برخی نقاط سرازیر شد و مردم را در خواب غافلگیر کرد. مقام ها در شمال گفتند که سیلی با این سرعت و تلفات در گذشته اتفاق نیافتاده بود.

بسیاری از روستانشینان تا صبح در پشت بام خانه های شان پناه گرفتند و اجساد بستگان شان را از فاصله های دور از بین آب گل آلود بیرون کردند.

خدایداد از روستاییان قوش‌تپه به بی‌بی‌سی گفت که روز بعد از سیلاب رفتند و جسد چند نفر از خویشاوندان شان را در "پُل خراسان" واقع در شهرشبرغان مرکز ولایت جوزجان که حدود یک ساعت با قریه فاصله دارد، یافتند.
 
با این حال ده ها قریه نیز در چهار ولسوالی فاریاب زیر آب شده است. منابع رسمی تایید می کنند که در ولسوالی های خواجه سبز پوش، پشتون کوت و المار هفت نفر جان باخته اند و همچنین گزارش شده که در ولسوالی شیرین تگاپ این ولایت نیز ۲۴ نفر از بین رفته اند.

گزارش ها می رسانند که در کنار ولایت جوزجان و فاریاب سیل روز گذشته زندگی عادی مردم را در ۲۳ ولسوالی در ولایت های بادغیس، سرپل، بلخ، تخار و سمنگان نیز مختل کرده است.

به اساس آمار ابتدایی در ولایت بادغیس نیز هشت نفر و در ولایت سرپل دست کم ۱۵ نفر نفر تلف شده اند و زنده و مرده ده ها روستایی دیگر ناپدید است.

در کنار تلفات انسانی، این سیلاب هزاران جریب زمین های زراعتی را از بین برد و خانه ها و تاسیسات زیادی را تخریب کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار