اصفهان/

نام اصفهان، یادآور فرهنگ و تمدن غنی ایران است

فرهنگ یك كشور هویت ملی آن به شمار می‌آید و فرهنگ یك شهر را می‌توان از نام آن متوجه شد كه در این خصوص نام اصفهان، یادآور فرهنگ و تمدن غنی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان؛ مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاحیه هفته نکوداشت اصفهان که با حضور ۴۰ سفیر و نمایندگانی از کشورهای جهان برگزار شد با اشاره به اینکه اصفهان از نظر شهرسازی اسلامی و ایرانی شهری نمونه و مطرح ایران است گفت: اصفهان با قدمتی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله در حوزه فرهنگ، معماری و هنر از شهرهای مطرح جهان است.

علی اکبر ولایتی اصفهان را نماد برجسته‌ای از تاریخ غیرگسسته و فرهنگ چندهزار ساله ایران خواند و اظهار داشت: در حمله مغول‌ها شاید از لحاظ سیاسی گسست‌هایی داشتیم اما فرهنگ این کشور باقی ماند و حتی مهاجمان نیز مغلوب فرهنگ ما شدند.
وی تصریح کرد: فرهنگ یک کشور، هویت ملی آن به شمار می‌آید و فرهنگ یک شهر را می‌توان از نام آن متوجه شد که در این خصوص نام اصفهان، یادآور فرهنگ و تمدن غنی ایران است.
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب افزود: اصفهان چند ویژگی فرهنگی و تمدنی برجسته دارد و پایه گذار مکتب شعر، شامل هندی، عراقی و بازگشت بوده و مکتب فلسفی اصفهان شکل تکامل یافته‌ای از سایر مکاتب فلسفی است.

ولایتی با بیان اینکه میدان نقش جهان یکی از عالیترین الگوهای شهرسازی در دنیا شناخته می‌شود، اذعان داشت: نقش جهان به صورت یک مستطیل و با طول ۵۷۰ متر و عرض ۱۶۴ متر ساخته شده است که یک نسبت طلایی در مستطیل به شمار می‌آید.

وی معماری میدان نقش جهان را یک مجموعه معماری عالی در جهان اسلام خواند و گفت: کاخ الحمرا در آندلس، تاج محل در هند، مسجد سطان احمد در ترکیه و میدان نقش جهان چهار بنای مهم جهان اسلام است.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: هم‌اکنون اصفهان شهر شهدا است و در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که افرادی با سن بسیار پایین فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند و این نشان از بزرگی این افراد است.

گفتنی است: در این مراسم که هر ساله به مناسب سوم اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهایی از سوم تا نهم اردیبهشت با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در اصفهان برگزار می‌شود از تندیس تصویر گونه شیخ بهایی و ۱۷۰۰ عنوان کتاب خطی رونمایی و مقرر شد، این کتاب‌ها در کتابخانه ابن مسکویه اصفهان نگهداری شود و یک نسخه از آن‌ها نیز به مقام معظم رهبری اهدا شد/س.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.