فرشبافی، نه تنها ناجی روح آدمی می‌شود اگر دلت را با تار و پود آن گره بزنی، که ناجی «اقتصاد» و «معیشت» می‌شود اگر دار آن را برافرازی و به گره‌گشایی آن معتقد باشی؛

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،قالیباف، دار قالی را که به پا می‌کند، قابی از رنگ‌ها و طرح‌های زیبا را بر جان دلش نقش می‌بندد و با سرانگشتان هنرمندش، خالق ترکیبی از «زیبایی» و «ذوق آفرینش» می‌شود.

رنگ‌های ناب با روح و روان او عجین می‌شود و قالیباف را به دنیای شعر و شور می‌برد، ناخودآگاه زیر لب زمزمه می‌کند و آرام می‌خواند از «عشق» و «عرفان» تا «خدایی شدن» و «خدایی ماندن»...

پای صحبت قالیباف که می‌نشینی، لطافت روحش را می‌بینی و آرامش قلبش را می‌شنوی... رد سال‌ها گره‌زنی تار و پود را بر چهره‌اش می‌یابی اما همچنان لبخند و تبسم، میهمان صورت خندان؛ اما پررنج اوست.

و این یعنی، فرشبافی، هم ناجی روح آدمی می‌شود اگر دلت را با تار و پود آن گره بزنی،

این یعنی، فرشبافی ناجی «اقتصاد» و «معیشت» می‌شود اگر دار آن را برافرازی و به گره‌گشایی آن معتقد باشی؛.

سرگذشت پردیرینه دار قالی در دارالمومنین همدان، هنر دیرین فرشبافی و قالیبافی را در این دیار؛ نمایان می‌کند و اصالت آن را جلوه‌گر می‌شود.

هنری که بودنش «فخر» است و «افتخار»؛ پس باید در سالی که مزین شده به «اقتصاد و فرهنگ»؛ از این هنر متعالی برای تبلیغ فرهنگ و هنر ایرانی و تقویت اقتصاد ملی بهره گرفت؛.

با یکی از فعالان عرصه فرش در استان همدان به گفت‌وگو نشستیم؛ او که 12 سال است در حوزه فرش فعالیت می‌کند، از تأثیرگذاری هنر فرشبافی بر روحیه‌اش سخن گفت و افزود: آشنایی با فرش برای من یک معجزه بود، چون درست، زمانی که از نظر روحی در وضعیت بدی قرار داشتم، آشنایی با هنر فرش، به من امید دوباره داد.

زهرا علیقلیپور گفت: البته، من قبلاً تا حدودی با هنر فرشبافی آشنایی داشتم، اما چندان اهمیتی به آن نمی‌دادم؛ بعد از اینکه خدا، دوباره این هنر را سر راه من قرار داد، تصمیم گرفتم به طور علمی و مداوم، آن را دنبال کنم.

وی ادامه داد: وقتی اثرات معجزه‌آسای این هنر زیبا را در زندگی شخصی خود دیدم؛ دیگر بانوان علاقه‌مند را نیز با آن آشنا کردم.

این فعال فرش افزود: بسیاری از خانم‌های هنرمند و بااستعداد در شهرستان فامنین، به خاطر بیکاری، وقت خود را بیهوده تلف می‌کردند به طوری که حتی دچار افسردگی شده بودند اما پس از آشنایی با هنر فرشبافی، وضعیت مناسبی را پیدا کرده‌اند.

وی پس از گفتن جمله «شکر خدا که توانستم کاری برای بخشی از بانوان سرزمینم انجام داده باشم»، ادامه داد: هنوز هم سعی می‌کنم دختران و زنان را با این هنر ارزشمند آشنا کنم.

علیقلیپور از استقبال بانوان برای فراگیری هنر فرشبافی سخن گفت و ادامه داد: در حال حاضر تعداد 300 بافنده خانم زیر نظر من مشغول فرشبافی و قالیبافی هستند.

وی با بیان اینکه کارگاه فرشبافی‌اش غیر متمرکز است، ادامه داد: بافنده‌ها بعد از اینکه آموزش‌های لازم را نزد من فرا می‌گیرند، کار فرشبافی را در منزل خود انجام می‌دهند.

این مربی فرشبافی با بیان این مطلب که در شهرستان فامنین بیشتر فرش ابریشم، تابلوفرش و فرش‌های زیر پایی بافته می‌شود، گفت: البته اکثر آنها گرایش به بافت فرش ابریشم دارند.

وی با اشاره به پاره‌ای از مشکلات بخش فرشبافی، پرداخت اجاره برای کارگاه‌های فرشبافی را یکی از مشکلات این حوزه دانست و خواستار حل این مشکل از سوی مسئولان شد.

علیقلیپور نبود سازمان فنی و حرفه‌ای در شهرستان فامنین را یکی دیگر از مشکلات پیش رو عنوان کرد.

وی ادامه داد: این وضعیت باعث شده تا قالیبافان و فرشبافان شهرستان برای گذراندن آزمون قالیبافی دچار مشکل شوند و برای دادن آزمون، راه همدان را در پیش گیرند.

این فعال عرصه فرشبافی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر تنها 32 قالیباف در شهرستان بیمه هستند، تعداد آنها را کم دانست و افزود: باید نسبت به تشویق و ترغیب آنها برای بیمه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف باید مطابق با سلیقه مشتری باشد، ادامه داد: هر چه فرش‌های دستباف با ذائقه مشتری همخوانی داشته باشد، بازارپسندتر خواهد بود.

علیقلیپور در ادامه با بیان اینکه برخی از بانوان فرشباف شهرستان، ذهنی‌باف بوده و از روی نقشه، فرش نمی‌بافند، اظهار داشت: ما از آنان می‌خواهیم که نحوه کار خود را اصلاح کنند، نه اینکه آن را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه در همین راستا آموزش‌های لازم به آنان داده می‌شود، افزود: اغلب این بانوان، فرش‌های زیبایی را می‌بافند و روانه بازار می‌کنند.

این مربی فرشبافی تأکید کرد: امروزه دیگر بازار، علاقه‌ای به فرش‌های با زمینه تیره و نقوش خلوت ندارد بلکه بیشتر دنبال فرش‌هایی با رنگ‌های روشن و شاد و پر از گل و بته است.

وی با بیان اینکه باید به هنر فرش در همدان بیشتر توجه شود، اظهار داشت: طراحان فرش باید با نقشه‌های زیبا و بازارپسند، زمینه معرفی بیشتر فرش همدان را به دیگر نقاط مهیا کنند.

علیقلیپور در ادامه با اشاره به اینکه در پیدا کردن بازار فروش فرش، به بافندگان خود کمک می‌کند، افزود: من فرش‌های بافندگان خود را از طریق بورس وارد بازار می‌کنم تا با این کار، واسطه‌ها از چرخه این فرایند، حذف شوند.

رئیس مرکز فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر 49 هزار بافنده در همدان فعال است، گفت: توجه به حوزه فرش بسترساز افزایش اشتغال و ارزش افزوده در جامعه خواهد بود.

احمد علی‌بابایی افزود: ایجاد ظرفیت‌های لازم برای فعالیت قالیبافان و حمایت بخش خصوصی از آن می‌تواند قابلیت‌های استان را نمایان‌ کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرش با کمترین هزینه می‌توان بیشترین آورده را داشت، گفت: با اختصاص 3 میلیون تومان، می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت فرشبافی برای استان شغل ایجاد کرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه با بیان اینکه استان همدان قطب تولید فرش دستباف است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بخش قالیبافی به صورت متمرکز باعث ایجاد تحول در این حوزه می‌شود.

وی در ادامه از صدور 10 هزار و 349 مجوز مشاغل خانگی در حوزه فرش در همدان خبر داد.

علی‌بابایی با اشاره به بیمه 18 هزار و 900 نفر از فرشبافان گفت: در حوزه اخذ وام مشاغل خانگی نیز فقط 24 درصد موفق به دریافت وام شده‌اند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه ایجاد رشته دانشگاهی فرش دستباف در مقطع کارشناسی در دست اقدام است، ابراز داشت: راه‌اندازی دانشکده فرش در سه رشته بافندگی، رنگرزی و طراحی نیز از دیگر موضوعات است که به دنبال تحقق آن هستیم.

برچسب ها: فرش ، ناجی ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار