مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برای اولین بار در استان خراسان شمالی و استان گلستان توسط کارخانه قند شیروان و سازمان جهاد کشاورزی چغندر قند پاییزه کشت شد.


ملکشی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، با بیان اینکه در 800 هکتار از اراضی خراسان شمالی و استان گلستان چغندرقند پاییزه کشت شده است ،گفت: کشت پایيزه چغندرقند از اوایل مهر و آبانماه انجام شده و محصول آن درخردادماه برداشت میشود.

وی با بیان اینکه این محصول در شهرستان مانه و سملقان که دمای هوای آن گرمتر است کشت شده است ،افزود: کشت پاییزه چغندرقند یک راهکار مناسب برای پایداری تولید چغندر قند،بهره وری بیشتر از منابع آبی و دست یابی به یک تولید اقتصادی برای کشاورزان است

ملکشی گفت:با توجه به عدم تداخل و همزمانی نیاز آبی و حداکثر استفاده از بارندگی های پاییزه و زمستانه کشت چغندرقند پاییزه نسبت به کشت بهاره ارجحیت بیشتری دارد به طوری که 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی به دیگر مزایای این کشت اشاره کردو افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی و کاهش خسارت نیاز به سم پاشی و مبارزه با آفات و بیماری ها در این کشت وجود ندارد.

وی به بیماری رایج رایزومانیا در کشت بهاره چغندرقند اشاره کردو افزود: این بیماری در کشت پاییزه چغندرقند مشاهده نمی شود./ب

برچسب ها: کشت ، چغندرقند ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.