رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه دیروز در مراسم پنجاه و دومین سالروز تاسیس دادگاه عالی بر پایبندی این دادگاه به دموکراسی و موازین حقوقی تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش تصویری روزنامه زمان ترکیه، رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه دیروز در مراسم پنجاه و دومین سالروز تاسیس دادگاه عالی بر پایبندی این دادگاه به دموکراسی و موازین حقوقی تاکید کرد.

"هاشم قلیچ" در این سخنرانی از ادعاهای مقامات دولت اردوغان درباره نفوذ شبکه موازی دولت به دستگاه قضایی که پس از عملیات 17 دسامبر دادستانی استانبول و دستگیری شماری از مقامات دولتی و چهره های نزدیک به دولت اردوغان مطرح شده است ، به شدت انتقاد کرد. 

هاشم قلیچ تاکید کرد ، کسانی که اتهاماتی این اندازه سنگین را مطرح می کنند باید اسناد و شواهد ارائه کنند.

وی تاکید کرد ، این اتهامات موجب فشارهای سنگین روحی بر دستگاه قضایی و دو دستگی میان قضات و دادستان های ترکیه شده است. 

رئیس دادگاه عالی ترکیه تاکید کرد ، ادامه کار دستگاه قضایی ترکیه با این فشارها امکان پذیر نیست.

وی ادعاها و اتهاماتی را که علیه دستگاه قضایی ترکیه مطرح می شود ،‌ ناشی از فقدان وجدان دانست . 

هاشم قلیچ گفت : همه باید با هرگونه فشار سیاسی ،‌ مذهبی ، قومی و عقیدتی و  اقداماتی که هدف آن قیمومیت بر دستگاه قضایی است ، به شدت‌ مخالفت کنند. 

رئیس دستگاه قضایی ترکیه تاکید کرد ، قضات نمی توانند تحت تاثیر قدرت و شرایط موجود مواضع خود را تغییر دهند. 

وی تاکید کرد ، فشارها نمی تواند تاثیری بر قضاتی داشته باشد که عدالت را مقدس می شمارند. 

رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه گفت : انسان عصاره هستی و کرامت انسانی  ارزشی است که هیچ ارزشی را نمی توان هم پایه آن دانست.

وی گفت : در پنجاه و دومین سالروز تاسیس دادگاه قانون اساسی ترکیه قول می دهم که دستگاه قضایی ترکیه قاطعانه از این ارزش دفاع خواهند کرد. 

رئیس دستگاه قانون اساسی ترکیه بدون نام بردن از نخست وزیر این کشور از اظهارات وی که گفته است ، حکم دادگاه قانون اساسی را درباره رفع فیلتر تویتر غیر ملی می داند ،انتقاد و این اظهارات را انتقاد بی محتوا و کوته بینانه توصیف کرد. 

وی گفت : اگر قیمومیت بر دستگاه قضایی مستولی شود ، هیچگاه نمی توان انتظار داشت دستگاه قضا امنیت قضایی را تامین کند. در چنین وضعیتی دستگاه قضایی امنیت حاکمان را تامین  اما دیگران را گرفتار نگرانی ، ناامیدی و هراس خواهد کرد. 

وی گفت : در سرزمین هایی که هراس و نگرانی بر آنها حاکم شود ، وجدان های آزاد امکان بالندگی نخواهند یافت.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار