سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: نه تنها سلاح‌های هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای مخفی رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی‌اش به معاهدات بین‌المللی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی مانع اصلی ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، بلکه سیاست‌های غیرسازنده آن نیز مانع اقدامات سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از تحقق این امر است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "غلامحسین دهقانی" سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک امروز طی سخنرانی در پایان نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل با اشاره به اینکه مخالفت رژیم صهیونیستی با گنجاندن موضوع برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در سند پایانی این کمیسیون دلیل اصلی شکست نشست امسال بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی با این اقدام خود نشان داد که نه تنها سلاح‌های هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای مخفی آن و عدم پایبندی‌اش به معاهدات بین المللی در زمینه سلاحهای کشتار جمعی مانع اصلی ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، بلکه سیاست های غیرسازنده آن نیز مانع اقدامات سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از تحقق این امر است.
 
دهقانی اظهار داشت: متأسفانه این اقدامات رژیم صهیونیستی تحت حمایت کشورهای هسته‌ای غربی صورت می‌گیرد در حالی که تمامی این کشورها مسئولیت مهمی در اجرای قطعنامه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به عهده دارند.
 
وی افزود: رژیم صهیونیستی باید از این سیاست‌ها دست برداشته و ضمن پیوستن به پیمان عدم اشاعه ، کلیه تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
 
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان از کشورهای هسته‌ای نیز به خاطر عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته‌ای خود انتقاد کرد و گفت: این کشورها باید با حسن نیت به تعهدات خود عمل کنند و اجازه دهند مذاکرات در این زمینه با موفقیت به پیش برود.
 
دهقانی همچنین خواستار آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع خلع سلاح هسته‌ای شد و گفت: تدوین و اجرای آن می‌تواند منجر به امحای کلیه این سلاح‌ها شده و جهانی امن‌تر را برای همه ملل و آیندگان به ارمغان آورد.
 
شایان ذکر است که پیشنهاد تدوین کنوانسیون جامع خلع سلاح هسته‌ای در شهریور گذشته از سوی دکتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد به اولین نشست عالی رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای ارائه شد و دو ماه بعد به تصویب این مجمع رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: دهقانی ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
اگر رژیم جعلی صهیونیستی باید سلاح هسته ای داشته باشد ، چرا مصر ، سوریه لبنان ، اردن و دیگران نداشته باشند . این رژیم جعلی امنیت منطقه را به نفع غرب برهم زده است .باید روی قطعنامه ای که به همه کشورها اجازه می دهد سلاح هسته ای داشته باشند کارکرد . چون اگر برای رژیم صهیونیستی مباح است ، می تواند برای دیگران هم مباح باشد .
آخرین اخبار