دولت آمریکا روز جمعه مهلت رایزنی درباره طرح خط لوله انتقال نفت کیستون ایکس ال را با کانادا تمدید کرد و تصمیم گیری نهایی درباره این طرح بحث برانگیز را به زمان دیگری موکول کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ دولت آمریکا روز جمعه مهلت رایزنی درباره طرح خط لوله انتقال نفت کیستون ایکس ال را با کانادا تمدید کرد و تصمیم گیری نهایی درباره این طرح بحث برانگیز را که می تواند پس از انتخابات کنگره در نوامبر آینده موجب اختلافات بیشتری شود، به زمان دیگری موکول کرد. 

قرار است خط لوله نفت «کیستون ایکس ال»  نفت خام تولیدی غرب کانادا  را به پالایشگاه‌های آمریکا در خلیج مکزیک منتقل کند.  پروژه احداث این خط لوله انتقال نفت که برای اجرایی شدن به توافق دولت آمریکا نیاز دارد از پنج سال پیش مسکوت مانده است.

وزارت امور خارجه آمریکا برای توجیه تصمیم خود در تمدید دوره رایزنی با دولت کانادا درباره طرح کیستون ایکس ال، به بررسی یک شکایت در رابطه با این طرح در دادگاه ایالت نبراسکا در مرکز کانادا اشاره کرد. بخشی از خط لوله پروژه کیستون ایکس ال از این ایالت عبور خواهد کرد. 

از آن جا که خط لوله مورد نظر باید از مرز دو کشور عبور کند، وزارت امور خارجه آمریکا مامور شده است این پروژه، منافع و مضرات آن را بررسی کند و به ویژه پیامدهای زیست محیطی آن را مشخص نماید. با توجه به گزارشی که وزارت امور خارجه آمریکا در این باره منتشر خواهد کرد، "باراک اوباما"  رئیس جمهور این کشور تصمیم خواهد گرفت که آیا با ساخت این خط لوله موافقت یا آن را رد کند. وزارت امور خارجه آمریکا نظر نهایی را درباره این طرح بحث برانگیز نفتی خواهد داد اما این طرح تا همین جا هم انتقادات شدید رقبای جمهوری خواه را در کنگره برانگیخته است. جمهوری خواهان آمریکا از این طرح به شدت حمایت می کنند و معتقدند اجرای این طرح می تواند دهها هزار شغل در آمریکا ایجاد کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد مدت رایزنی با دولت های فدرال ( ایالت هایی که در این طرح دخیل هستند) را درباره این طرح اختلاف برانگیز طولانی تر کرده است. دولت کانادا که به همراه جمهوری خواهان آمریکا از طرح کیستون ایکس ال سرسختانه حمایت می کند، از تعویق تصمیم گیری نهایی درباره این طرح ابراز تاسف کرد. "جیسون مک دونالد سخنگوی استیون هارپر نخست وزیر کانادا در این باره اعلام کرد متاسفانه اختلافات و بازی های سیاسی همچنان مانع از اجرای این طرح می شود.

اما در آن سوی میدان، حامیان محیط زیست و نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از این طرح حمایت نمی کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا به هشت آژانس فدرال اعلام کرد زمان بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می دهد تا نظرات ، پیشنهادها و توصیه های خود را درباره طرح کیستون ایکس ال به این وزارت خانه ارائه کنند. 

بنا به وزارت امور خارجه آمریکا، با توجه به تردیدها و ابهاماتی که اقامه دعوا درباره این طرح در دادگاه ایالت نبراسکا کانادا ایجاد کرده و ممکن است مسیر خط لوله انتقال نفت در این ایالت را تغییر دهد، آژانس ها و نهادهای دخیل به زمان بیشتری برای اظهار نظر در این خصوص نیاز دارند.

در ماه فوریه قاضی دادگاه ایالت نبراسکا بخشی از مسیر خط لوله انتقال نفت کیستون ایکس ال  را که سال 2013  فرماندار ایالت آن را تایید کرده بود، ملغی اعلام کرد.


انتهای پیام/



برچسب ها: امریکا ، نفت ، خط لوله ، کانادا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار