اگر شما هم چند تا بچه قد و نیم قد داشته باشید، حتما گاهی این سوال را از خودتان می​پرسید که آیا بالاخره روزی می‌رسد که دعوا و مشاجرات آنها تمام ‌شود یا نه؟! مشاجراتی که گاهی هم بی‌پایان به نظر می‌رسد ولی به نظر متخصصان کودک و نوجوان، طبیعی است و نشانه وجود مشکل نخواهد بود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، با این حال، پدر و مادرها هم باید بدانند که چه زمانی این مشاجره‌ها از مرز طبیعی خارج می‌شود و شرایط​ غیرطبیعی به خودش می‌گیرد. پس اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این ​پرسش​ها هستید، این روش‌ها را امتحان کنید تا فرزندان‌تان همدیگر را بیشتر دوست داشته باشند و مراقب یکدیگر باشند. آن وقت است که با خیال راحت می‌توانید آنها را کنار هم بزرگ کنید و از دعواهایشان ناراحت نشوید.

ایجاد یک رابطه خوب میان خواهر و برادرها بسیار مهم است و برای همین متخصصان توصیه می‌کنند از همان دوره کودکی به فکرش باشید. البته اگر فرزندان‌تان در دوره نوجوانی هستند هم خیلی دیر نیست و می‌توانید از همین زمان شروع کنید ولی والدینی که فرزندان خردسال، نوپا و شیرخوار دارند، یک قدم جلوتر هستند و بیشتر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. پس در همین روزها به آنها بیاموزید با یکدیگر مهربان باشند و اهمیت کنار آمدن با هم را به آنها یادآوری کنید. البته یادتان باشد خودتان هم باید الگوی خوبی برای بچه‌ها باشید و همین خصوصیات رفتاری را در عمل اجرا کنید.

نمی‌توان منکر این قضیه شد که انسان‌ها به طور ذاتی خودخواه هستند و به منافع خودشان می‌اندیشند اما پدر و مادر اگر بخواهند می‌توانند این نگرش را تغییر دهند و فرزندان‌شان را طوری تربیت کنند که فقط به فکر منافع و اهداف خودشان نباشند. پس خوب است به آنها بگویید اعضای خانواده با هم، یک گروه را تشکیل می‌دهند که کار هر یک از آنها بر دیگر افراد خانواده هم اثر می‌گذارد. مطمئن باشید اگر این موضوع را بخوبی به فرزندتان آموزش دهید و به اندازه کافی برایش تکرار کنید، در ذهنش ماندگار خواهد شد و رفتار بهتری خواهد داشت.

به آنها بیاموزید هنگامی که اختلاف نظری با هم دارند یا مشکلی با هم پیدا می‌کنند، بدرستی با یکدیگر برخورد کنند. برای این‌که این موضوع را در عمل هم به بچه‌ها بیاموزید، باید رفتار خودتان را ارزیابی کنید و ببینید شما هنگام مشکلات چه برخوردی با دیگران و بخصوص با همسرتان دارید؟ آیا با داد و فریاد می‌خواهید حرف‌تان را به طرف مقابل تحمیل کنید یا می‌نشینید و به روشی منطقی به حل مشکل فکر می‌کنید؟ اگر در این مرحله مشکلی وجود دارد، اول خودتان باید دست به کار شوید و مهارت‌های حل مشکلات را بیاموزید تا بتوانید از فرزندان‌تان هم توقع همین رفتار را داشته باشید. زمانی که مشکل شما برطرف شد، می‌توانید روش‌های مثبت حل اختلاف را به فرزندان‌تان هم آموزش دهید.

زمانی که یکی از بچه‌ها به موفقیتی دست پیدا می‌کند، همه آنها را تشویق کنید و مورد توجه قرار دهید. شاید پسرتان در مسابقات فوتبال مدرسه برنده شده یا دخترتان در طول سال تحصیلی نمره‌های خوبی به‌دست آورده؛ مهم نیست آنها به چه موفقیت‌هایی رسیده‌اند، فقط باید یادتان باشد تمام این موفقیت‌ها را با هم جشن بگیرید و به همه آنها توجه داشته باشید. در این مراسم باید از بچه‌ها هم بخواهید به یکدیگر تبریک بگویند. زمانی که یکی از بچه‌ها به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا نکرده هم نباید او را نادیده بگیرید، بلکه در این مواقع باید او را تشویق کنید و بگویید بیشتر تلاش کند تا او هم به موفقیت برسد و در ضمن یادتان باشد به همه آنها بگویید چقدر به داشتن‌شان افتخار می‌کنید و از بودن کنار آنها خوشحال هستید. هیچ وقت نباید بگذارید یکی از بچه‌ها احساس تنهایی کند و از طرف شما طرد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار