تأسیس سازمان مخوف گشتاپو، انتشار اولین روزنامه جهان، حرکت اولین کشتی مسافربری با نیروی بخار، انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 6 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 26 جمادی الثانی 1435 هجری و 26 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‌سیم ایران (1305ش)
ایجاد بی‌سیم در ابتدا به عهده وزارت جنگ بود و نخستین بنای بی‌سیم ایران در سال 1303 ش پایان یافت. از نیمه سال 1304، نصب دستگاه فرستنده 20 کیلو واتی موج بلند و مرکز نیروی آن آغاز شد و قسمت گیرنده آن نیز در جوار پست فرستنده قرار گرفت. در فروردین 1305، نصب دستگاه فرستنده پایان پذیرفت و سرانجام پس از آزمایش‌های مقدماتی، دستگاه مزبور در ششم اردیبهشت 1305، افتتاح گردید. نصب دستگاه‌های بی‌سیم شهرهای تبریز، مشهد، شیراز، کرمان، خرمشهر و کرمانشاه نیز که از سال 1304 شروع شده بود، در نیمه سال 1305 خاتمه یافت. در نهایت در دی ماه 1305، کلیه دستگاه‌های بی‌سیم تهران و شهرستان‌ها با کارمندانی که برای اداره آنها تربیت شده بودند در اختیار وزارت پست و تلگراف گذاشته شدند.

شهادت برادر پاسدار "محمّدمنتظرقائم" در صحرای طبس (1359ش)
پس از شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس و به جا گذاشتن چند فروند هلی‌کوپتر، برادرِ پاسدار، محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، جهت بررسی اوضاع به ناحیه مورد نظر وارد شد تا اطلاعات موجود و فوق سری داخل صحنه را جمع‌آوری نماید. از آن طرف، چون استکبار جهانی، نقشه‌های خود را نقش برآب می‌دید، تصمیم گرفت تا باقی‌مانده هلی‌کوپترها منهدم گردند تا اسناد سری نیز از بین روند.

بنابراین با هماهنگی بنی‌صدر معزول و تنی چند از مزدوران و خودفروختگانی که در نیروی هوایی نفوذ کرده بودند، این منطقه بمباران شد و پاسدار محمدمنتظر قائم به فیض شهادت نائل آمد. از بین بردن اسناد ومدارک به جامانده که به طور قطع حاوی اسناد و مدارک مربوط به ادامه طرح و برنامه‌های آمریکایی‌ها پس از انجام مرحله اول عملیات بود و همچنین شامل اسامی عوامل مزدور داخلی و جاسوسانی می‌شد که می‌بایست طی این عملیات با آمریکایی‌ها همکاری کنند، خود واقعه‌ای مهم و قابل بررسی است.

شهادت حجت‌الاسلام و المسلمین "مهدی شاه‌آبادی" در جبهه جنوب(1363ش)
شهید حجت الاسلام مهدی شاه‌آبادی در سال 1309 ش (1349 ق) در قم به دنیا آمد. مهدی شاه‌آبادی از نوجوانی به تحصیل علوم روی آورد و پس از رحلت پدر بزرگوار خود در سال 1328 ش، راهی قم شد و به تحصیل علوم دینی ادامه داد. در 25 سالگی به درس خارج حضرات آیات: سید حسین بروجردی، سیدمحمد رضا گلپایگانی، محمد علی اراکی و حضرت امام خمینی(ره) در قم راه یافت. وی پس از ارتحال آیت‌اللَّه بروجردی در تثبیت مرجعیت حضرت امام تلاش وافری از خود نشان داد و بعد از تبعید امام، مبارزات ضد رژیم خود را وسعت بخشید. شهید شاه آبادی در این راه بارها دستگیر و زندانی شد و تحت شکنجه‌های ساواک قرار گرفت. این مجاهد نستوه، پس از پیروزی انقلاب در مسؤولیت کمیته‌های شمال تهران خدمت کرد و در 1359 از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت. این چهره خستگی‌ناپذیر، با آغاز جنگ، راهی عرصه‌های نبرد گردید و بارها در صفوف ایثارگران اسلام جای گرفت. شهید شاه‌آبادی سرانجام در جریان بازدید از جزیره مجنون، در ششم اردیبهشت 1363 بر اثر اصابت ترکش خمپاره جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار معبود شتافت.

صدور بیانیه سازمان ملل علیه کاربرد سلاح‌های شیمیایی عراق بر ضد ایران (1364ش)
بی‌توجهی محافل بین‌المللی در مورد نقض قوانین منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، به دلیل تمایلات موجود برای حمایت از رژیم عراق با هدف غلبه این کشور بر ایران، وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود آورد. در واقع تلفات ناشی از به کارگیری این سلاح‌ها و تأثیرات روانی آن، قدرت دفاعی ایران را تحت تأثیر قرار داده بود. عراق با درکی که از این مسأله داشت، در عملیات بدر، بیش از گذشته از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، به طوری که تنها در طول مدت 5 روز (از 22 تا 27 اسفند 63) بیش از سی مورد انواع سلاح‌های شیمیایی را مورد استفاده قرار داد. ابعاد گسترده ناشی از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، به تدریج توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرد تا این که دبیر کل وقت سازمان ملل متحد نیز پس از دیدار با نمایندگان ایران و عراق، استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم نمود. در وضعیت جدید، سرانجام شورای امنیت، طی بیانیه‌ای و با اجتناب از صدور قطعنامه، در ششم اردیبهشت 1364 برابر با 25 آوریل 1985 کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سوی عراق را محکوم کرد.

عملیات موفق نهادهای اطلاعاتی بر علیه حزب توده
بر اثر پیگیری نهادهای اطلاعاتی، اسرار ارتباط شبکه مخفی- نظامی حزب توده با کا.گ.ب کشف می‌شود و حزب آماج کنترل‌های اطلاعاتی-عملیاتی قرار می‌گیرد. رهبری حزب به شدت به تدارکات دفاعی در ابعاد اطلاعاتی، سیاسی و تبلیغاتی می‌پردازد و می‌کوشد تا خود را از زیر ضربه خارج کند. از جمله در نیمه سال 1361 به قطع ارتباط مستقیم با شوروی دست می‌زند و ارتباط تشکیلات مخفی- نظامی را پیچیده‌تر و مستورتر می‌سازد. مع‌هذا، با پیگیری و هوشیاری نهادهای اطلاعاتی این اقدامات خنثی شده و نخستین گروه از رهبران و کادرهای درجه اول حزب دستگیر می‌شوند. سرانجام در تاریخ 6اردیبهشت سال1362 در عملیات «امیرالمؤمنین علی(ع)» که در شب میلاد مولای متقیات انجام گرفت، سازمان‌های علنی و مخفی حزب توده فرو می‌ریزد و در پی آن با اطلاعیه دادستانی کل انقلاب اسلامی انحلال آن اعلام می‌شود.

محمد داود خان رئیس دولت و صدر اعظم جمهوری افغانستان برای بازدید چهار روزه وارد تهران شد(1354ش)

سرانجام جیمی کارتر با فروش 5 هواپیمای آواکس به ایران موافقت کرد(1356ش)

رونالد ریگان عضو برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری در دوره آتی وارد تهران شد و با شاه ملاقات طولانی داشت(1357ش)

شهادت حضرت امام علی النقی(ع) به روایتی(254 ق)
امام هادی (ع) که در زمره امامان شیعه و از خاندان رسالت است، نیز از ویژگی دانشی گسترده و جامع برخوردار است، طوری که سمبل های دانش و فرهنگ وی، عقول را حیران و اندیشه ها را به اعجاب واداشته است. امام دهم همچون پدران و اجداد بزرگوار خود در علم و دانش سرآمد روزگار بود.در کتاب های تاریخی آمده است که حضور امام در هر مجلسی مورد تجلیل و احترام عمیق بود و خواسته و ناخواسته اطرافیان را تحت تأثیر و نفوذ قرار می داد و همنشینان وی همواره آرزوی مجالست و مراودت او را در سر داشتند. با آنکه متوکل بارها در صدد بود تا به بهانه قیام مسلحانه امام دهم را از میان بردارد، ولی هیچ گاه به این بهانه دست نیافت. با این حال، نتوانست حیات شریف آن حضرت را که مانع خودکامگیهای او به عنوان محور تفکر اسلامی بود و همچون مرکزی که شیعیان بر گرد آن پروانه وار می چرخیدند، تحمل کند، لذا ایشان را به شهادت رساند. امام دهم در حالی که هشت سال و پنج ماه از عمر شریفشان می گذشت، به مقام امامت نایل شدند و پس از سی و سه سال به شهادت رسیدند و در سامرا به خاک سپرده شدند

تأسیس سازمان مخوف گشتاپو در آلمان (1932م)

یکی از اولین اقدامات حزب نازی پس از شکل‌گیری و مطرح شدن در صحنه سیاسیِ آلمان، تأسیس سازمان گشتاپو بود. این لغت که مخفف "پلیس مخفی آلمان" است پس از مدتی با خشونت، بی‌رحمی و بی‌قانونی مترادف گردید. گشتاپو از ابتدای شکل‌گیری با سرکوبی وسیع و شدید مخالفان هیتلر و حزب نازی، علاوه بر زندان و تبعید، مجازات‌هایی نظیر اردوگاه‌های مرگ و مجازات اعدام را تدارک دید. ریاست این سازمان مخفی بر عهده "هاینْریشْ هیمْلِر" قرار داشت و او در مدت بیش از 10 سال که در این سمت بود آنچنان رعب و وحشتی ایجاد نمود که بسیاری از رؤسا و کارگردانان حزب نازی نیز به هراس افتاده بودند.

گرچه برخی معتقدند کارایی مبالغه‌آمیز هیملر یک افسانه سیاسی بیش نبود اما شک نیست که دوره حاکمیت وی و گشتاپو در مناطق تحت حاکمیت حزب نازی، هزاران انسان گرفتار شده و در سخت‌ترین وضعیت به سر برده و یا کشته شدند. با فروپاشی نازیسم و رایش و تصرف آلمان به دست متفقین، این سازمان فروپاشید و هیملر نیز که در زمان خود هیتلر نیز عملاً دیکتاتوری آلمان را بر عهده داشت، به دست نیروهای انگلیسی بازداشت گردید و به جرم قتل عام‌های گسترده تحت بازجویی قرار گرفت اما قبل از اعدام به وسیله سم خودکشی نمود و در تاریخ 25 ماه می1945 درگذشت.

درگذشت فقیه بزرگ عالم تشیع "مقداد بن عبداللَّه حلّی" (826 ق)
ابوعبداللَّه شرف الدین مقداد بن عبداللَّه بن محمد حلی سَیوری معروف به فاضل مقداد و فاضل سیوری، فقیه، متکلم، محقق، جامع معقول و منقول و از علمای بزرگ شیعه می‌باشد. فاضل مقداد پس از اتمام تحصیلات مقدماتی برای فراگیری فقه، اصول و حدیث در محضر درس "شهید اول" حضور یافت تا آن‌گاه که خود در این علوم استاد گشت. وی از اکابر علمای امامیه در عصر خویش بوده و آثار متعددی از خود به جای گذاشت که: آداب الحج، آیات الاحکام، شرح اَلفیّه‌ی شهید اول، شرح مبادی الاصول علامه و کَنزُالعرفان فی فقه القرآن از آن جمله‌اند. وفات فاضل سیوَری در نجف اشرف واقع شد و مقبره‌ی او را در نزدیکی بغداد در مسیر زائران عتبات عالیات می‌دانند.

پایان عملیات صهیونیست‌ها علیه لبنان (1996م)
در عملیات شانزده روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان موسوم به خوشه خشم، ارتش اسرائیل، از زمین، هوا و دریا، جنوب و حتی بیروت پایتخت لبنان را مورد حلمه قرار داد. هم‌چنین علاوه بر انهدام بسیاری از مناطق غیرنظامی و تأسیسات اقتصادی، یک‌صد و هشتاد نفر از مردم این کشور را شهید و صدها نفر را مجروح کرد. این عملیات برای تضعیف روحیه مردم و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان و تحمیل شرایط تل آویو برای خروج از جنوب لبنان، انجام شد. اما لبنان همچنان بر لزوم خروج فوری بی قید و شرط صهیونیست‌ها از جنوب این کشور تأکید کرد. این موضع لبنان و مقاومت مردم و رزمندگان این کشور و هم‌چنین فشار جهانیان موجب شد که رژیم صهیونیستی به حملات وحشیانه خود به لبنان خاتمه دهد.

انتشار اولین روزنامه جهان در فرانسه (1605 م)
تاریخ انتشار اولین روزنامه جهان به سال 1605 باز می گردد، زمانی که (یوهان کارولوس) روزنامه (ریلیشن) را در فرانسه منتشر کرد. روزنامه ای که 70 سال عمر کرد. طبق آمار رسمی انجمن روزنامه های جهان واقع در شهر استاسبورگ فرانسه ، در سال 2004 در سراسر جهان 6580 روزنامه منتشر می شدند. در حال حاضر ژاپنی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند. همچنین پر تیتراژ ترین روزنامه های جهان در ژاپن منتشر می شوند. تاریخ اولین روزنامه ها در سراسر جهان: 1 - اولین روزنامه در فرانسه بعد از (ریلیشن) در سال 1631 با نام (گزت) منتشر شد. 2 - اولین روزنامه در انگلیس (آکسفورد گزت) نام داشت که در سال 1665 انتشار یافت. 3 - اولین روزنامه در آمریکا (پابلیک اکرنسز) بود که در سال 1690 منتشر شد. 4 - اولین روزنامه در کانادا (هالیفکس گزت) نام داشت که در سال 1752 منتشر می شد. 5 - اولین روزنامه در خاورمیانه در مصر منتشر شد که نام آن (الوقایع المصریه) که که در سال 1828 منتشر شد وحدود 10 سال بعد روزنامه ای (کاغذ اخبار) در ایران منتشر شد.

حرکت اولین کشتی مسافربری با نیروی بخار در انگلستان (1840م)
سال 1840 از لحاظ پیشرفت دریانوردی اهمیت خاصی دارد: زیرا در این سال بود که اولین کشتی بخار پروانه‌دار به نام بریتانیا روی خط لیورپول- نیویورک به کار افتاد. در سال 1843 اولین کشتی پروانه‌دار فرانسوی به نام ناپلئون تحت نظر اوگوستن نورمان Augustin Normand سازنده کشتی در بندر هاور ساخته و به آب انداخته شد و سرعت آن 11 گره دریایی بود. به تدریج که ممالک مختلف وارد در این رقابت می‌شدند ظرفیت کشتی‌ها افزایش می‌یافت، وسایل استراحت تکمیل می‌شد، ماشین‌ها اصلاح می‌گردید و سرعت‌ها رو به تزاید می‌رفت.

روز ملی و اعلام جمهوری در کشور افریقایی "تانزانیا" (1964م)
کشور جمهوری تانزانیا با 945/087 کیلومتر مربع مساحت در شرق قاره افریقا و در کنار اقیانوس هند و در همسایگی کشورهای کنیا، اوگاندا، رواندا، بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا، مالاوی و موزامبیک قرار دارد. جمعیت آن بیش از 33 میلیون نفر بوده و نژاد اکثر آنها سیاه و مسلمانان، مسیحیان و آنیمیست‌ها در این کشور زندگی می‌کنند. پیش‌بینی جمعیت آن تا سال 2020 بیش از 54 میلیون نفر خواهد بود. زبان رسمی انگلیسی و سواحلی بوده و خط رایج لاتین می‌باشد. پایتخت این کشور شهر دارالسلام است و از شهرهای مهم آن زنگبار، تانگا و دودوما قابل ذکرند. واحد پول تانزانیا شیلینگ می‌باشد. کشور جمهوری فدراتیو تانزانیا در سال 1964 از اتحاد دو ناحیه تانگانیکا (استقلال در سال 1961) و جزیره زنگبار (استقلال در سال 1963) به وجود آمده است. تانزانیا از این دوران همواره در حال پیشرفت‌های نسبی در تمام بخش‌های صنعتی و اقتصادی بوده و هر ساله روابطش با کشورهای جهان رو به بهبود است. جولیوس نایرره که مبارزات مردم تانگانیکا علیه انگلیس را رهبری می‌کرد، پس از استقلال به ریاست جمهوری آن کشور رسید و او را پدر استقلال تانزانیا نامیدند. هم‌چنین از آن پس، روز 26 آوریل سال‌روز اتحاد تانگانیکا و زنگبار به عنوان روز ملی تانزانیا نام گرفت.

انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در شوروی (1986م)
نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در کشور اوکراین قرار دارد، بخش مهمی از برق این کشور را تأمین می‌کند ظرفیت این نیروگاه 4 هزار مگاوات بود و به دنبال انفجار واحد اوّل، سه واحد دیگر منفجر شدند و با انفجار آن، مواد خطرناک حاوی امواج رادیواکتیو، در منطقه‌ای پهناور منتشر شد. شوروی ابتدا، وقوع انفجار در این نیروگاه را تکذیب کرد ولی در پی آشکار شدن ابر هسته‌ای ناشی از رادیواکتیویته از نیروگاه چرنوبیل، به این انفجار اعتراف و آن را ناشی از نقص فنی اعلام کرد. در گزارش رسمی مقامات شوروی به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، علت حادثه، "اشتباه انسانی" یا "توالی عجیبی از اشتباهات" ذکر شد. در نتیجه این نیروگاه را موقتاً تعطیل نمود.

ساختن 4 رآکتور نزدیک به هم در یک مجتمع عملیاتی، اشتباه فاحشی بود. نیروهای کمک اضطراری نیز در محل حادثه حاضر نبودند. جمعیت شهرهای مجاور به سرعت تخلیه نشدند و از همه مهم‌تر رؤسای سیاسی اوکراین بعد از 6 روز در محل حاضر شدند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین موافقت کرد که با کمک مالی دولت‌های غربی، در جهت توقف کامل فعالیت نیروگاه چرنوبیل، تلاش کند. اما با وجود آن که این وعده‌ها به طور کامل تحقق نیافت، اوکراین در دسامبر 2000، نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تعطیل کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار