محمد البرادعی: توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ 10 سال پیش هم قابل حصول بود

"محمد البرادعی" رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد توافق ایرا و قدرت های بزرگ نوشت که توافق موقت اخیر 10 سال قبل نیز قابل حصول بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "محمد البرادعی"، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجل تایمز درباره رئیس‌جمهور  ایران نوشته است: برای  اولین بار روحانی را در سال 2003 ملاقات کردم؛  همان زمان که آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های اتمی ایران آگاه شده بود.  روحانی در آن زمان دبیر عملگرا و خردمند شورای امنیت ملی در دولت "محمد خاتمی" بود؛ وی تمایل داشت تا از طریق گفتگوی مستقیم با آمریکا به راه  حلی سیاسی دست یابد. در دوره  وی، ایران فعالیت های حساس هسته ای خود تعلیق کرده بود. رسانه های ایران وی را شیخ دیپلمات نامیدند.


البرادعی ادامه داد ، یک دهه طول کشید تا غرب متوجه شود که رقابت، برای انزوای ایران که در منطقه نفوذ زیادی دارد، استراتژی مناسبی نیست. توافق موقت اخیر  10 سال قبل نیز قابل حصول بود.

وی افزود : می‌توان با احترام متقابل، اعتماد سازی و مصالحه راه را برای انجام یک معامله بزرگ میان غرب و ایران گشود تا تغییری ملموس در امنیت و ثبات منطقه رخ بدهد.

البرادعی در پایان می‌نویسد: «روحانی میانه‌رو، فرصتی است که به هیچ عنوان نباید از دست برود؛ فرصتی که حائز اهمیت بسیار  است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار