مرحله نیمه نهایی سوپرلیگ بسکتبال به صورت خلاصه و در سه بازی به پایان رسید. امتیاز میزبانی هم در سومین بازی فایده ای برای دو تیم ذوب آهن و دانشگاه آزاد نداشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیمهای مهرام و پتروشیمی برای سومین بار در سه فصل اخیر سوپرلیگ به فینال رسیدند و در این میان یک بار هم در فینال غرب آسیا با هم روبرو شدند.

هر دو تیم با شرایطی مشابه در سه دیدار مرحله نیمه نهایی پیروزی شده و به جایی رسیدند که از ابتدای فصل نیز پیش بینی دیگری در مورد آن نمی شد.

باخت در اولین بازی خانگی

تیم دانشگاه آزاد از فصل قبل بارها برای انتقال بازیهای خود به سالن اختصاصی واحد تهران شمال به فدراسیون اصرار داشت و هر بار با یک ایراد از سوی ماموران فدراسیون مواجه می شد تا اینکه در نهایت برای سال 93 مجوز نهایی میزبانی در این سالن را گرفت اما این بار هم در مرحله اول پلی آف با وجود آماده بودن تمام شرایط بازی به خاطر انصراف تیم همیاری، مسابقه ای برگزار نشد تا در نهایت دیدار نیمه نهایی مقابل مهرام طلسم را بشکند.

در این بازی هم بسیاری از صندلی های سالن که ظرفیتی کمتر از هزار نفر دارد، خالی بود و جالب اینجا است که تعداد تماشاگران منتسب به دانشگاه آزاد با هواداران همراه تیم مهرام تقریبا برابری می کرد و از این جهت میزبانی دانشگاه چندان حس نمی شد.

شروع بدون صمد؛ بالاترین تاثیرگذاری حدادی


دیدار دو تیم تهرانی به دو بخش تقسیم می شد، از ابتدا تا کوارتر سوم بازی که صمد نیکخواه در ترکیب تیم قرار نداشت و حامد حدادی به همراه اوشین ساهاکیان بهترین بازیکنان تیم بودند و بخش دیگر هم به ورود صمد در 13 دقیقه آخر اختصاص داشت که مهر پیروزی تیم را هم با برد کوارتر آخر زد.

هاشمی سرمربی مهرام می گوید: در این یک سال هیچوقت حرف از پیر و جوان بودن بازیکنان یا مصدومیتشان نزدم و امروز هم واقعا قصد استفاده از صمد را نداشتم چون اصلا شرایط بازی را نداشت اما نمی توان از تاثیرات بازیکنان خارجی گذشت و دانشگاه آزاد هم تیم واقعا قدرتمندی است. در نهایت با احساس مسئولیتی که صمد داشت اصرار به بازی کرد که من هم برای آن دقایق موافقت کردم.

مهرام که با یک دور 9 امتیازی در مقابل دو امتیاز دانشگاه، شروع قدرتمندی داشت، کوارتر اول را 21 بر 16 برنده تمام کرد.

برد دانشگاه در کوارتر دوم

کرم احمدیان که در پایان کوارتر اول بازی با اعتراض روی نیمکت نشسته بود در ثانیه های اول کوارتر دوم با گل خود، اختلاف را به سه امتیاز رساند.

بازیکنان دانشگاه آزاد در کوارتر دوم شکل دیگری پیدا کرده و با گرفتن خطاهای پیاپی از مهرامی ها ابتدا بازی را مساوی کرده و در اواسط کوارتر برای دومین بار در بازی  با نتیجه 27 بر 25 پیش افتادند.
 
چهار بازیکن مهرام در پایان نیمه سه خطایی شدند و از طرفی روی حامد حدادی نیز 7 خطا صورت گرفت.

حدادی در نیمه اول با 17 امتیاز و 10 ریباند آمار دبل دبل داشت. با 15 امتیاز گروندی، دانشگاه آزاد برنده نیمه اول با نتیجه 38 بر 37 بود.

این برتری در ابتدای نیمه دوم هم با تساوی 15 – 15 در کوارتر سوم حفظ شد. دانشگاه آزاد در اواسط کوارتر اختلافی 4 امتیازی هم پیدا کرد که با 3 امتیازی سعید داورپناه به همان یک امتیاز رسید. بعد از ورود صمد ابتدا بازی مساوی و بعد با دو پنالتی به سود مهرام بالا رفت که  گروندی در طرف دانشگاه برتری یک امتیازی را به این تیم برگرداند.

خراب کردن چند پنالتی، ضد حمله و پایان کار دانشگاه

مهرام در کوارتر آخر اختلاف را به 9 امتیاز هم رساند و بازی برای دقایقی به نفع این تیم تمام شده به نظر می رسید اما از اواسط کوارتر ابتدا اوشین ساهاکیان و پس از او، سعید داورپناه و سجاد مشایخی 5 خطایی شدند. در این شرایط با 3 امتیازی بابک نظافت در یک دقیقه و نیم آخر اختلاف به سه امتیاز رسید و امکان جبران برای دانشگاه بود.

چند ضد حمله و سه پرتاب پنالتی حساس در این دقایق برای دانشگاه از دست رفت تا مهران شاهین طبع سرمربی دانشگاه هم تاسف این فرصتها را بخورد. شاهین طبع می گوید: باید بهتر از این کار می کردیم. در دقایق آخر چند ضد حمله یی را که می توانستیم گل کنیم، توسط بازیکن خارجی از دست دادیم و همینطور پنالتی هایمان را گل نکردیم. به هر حال تجربه بازیکنان آنها هم در این بازی نشان داده شد. 

سرمربی دانشگاه آزاد به ریباندهای بالاتر مهرام هم اشاره داشت که تیمش را مجبور به استفاده از بازیکنانی کرد که بیشتر امکان گرفتن ریباند داشته باشند.

مهرام در مجموع 44 ریباند مقابل 24 ریباند دانشگاه داشت.

دانشگاه آزاد آخرین فرصتهای خود را هم در حالی از دست داد که خطایی به نفع مهرام اعلام شد و گل شدن یکی از پنالتیها، اختلاف را به 4 امتیاز رساند. برخی اعتقاد داشتند که قبل از آن باید خطای شارژ بازیکنان مهرام اعلام می شد.

در هر حال با گل نشدن آخرین پرتاب سه امتیازی از سوی گروندی، بازی با نتیجه 72 بر 68 به نفع مهرام تمام شد.

پتروشیمی بدون ارسلان مقابل ذوب آهن

ارسلان کاظمی که در بازی دوم نیمه نهایی مقابل ذوب آهن مصدوم شده بود در شهر خود هم موفق به همراهی پتروشیمی نشد با این وجود مشکل خاصی هم برای پتروشیمی به وجود نیامد و هر چهار کوارتر بازی به نفع این تیم تمام شد. 

علی باهران بازیکن ذوب آهن در کوارتر اول به خاطر مصدومیت مچ پا مجبور به بیرون رفتن از زمین شد اما با توجه به حساسیت بازی در کوارتر دوم به بازی برگشت.

ذوب آهن که با اختلاف 6 امتیاز کوارتر اول را باخته بود در اوایل کوارتر دوم یک بار پیش افتاد اما در پایان 40 دقیقه با اختلاف 15 امتیاز و نتیجه 80 بر 65 بازی را واگذار کرد.

وضعیت نامعلوم فینال

با نتایج امروز دو تیم مهرام و پتروشیمی به فینال رسیدند و تیمهای دانشگاه آزاد و ذوب آهن باید برای مقام سومی به صورت دو برد از سه بازی با هم مسابقه دهند.

با تصمیم قبلی تیمها قرار بر این است که دو تیم فینالیست در مورد تعداد بازیهای فینال تصمیم نهایی را بگیرند. به همین دلیل هنوز معلوم نیست که بازیهای فینال به صورت سری هفت مسابقه ای و  یا پنج مسابقه ای برگزار می شود.

هنوز زمان شروع فینال و بازیهای رده بندی نیز مشخص نیست. احتمال شروع بازیهای رده بندی از روز دوشنبه 8 اردیبهشت وجود دارد و پیش از این شنیده می شد بازیهای فینال از پنجشنبه هفته آینده آغاز می شود.
   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار