غرب به فرماندهی آمریکا در جنگ فرسایشی نیز علیه سوریه و محور مقاومت که پس از شکستهای پیاپی گروههای مسلح تروریست طراحی و به اجرا گذاشته شده است، شکست خواهد خورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی خبری "سوریه الان" در تحلیلی با عنوان "راهبرد آمریکا برای جنگ فرسایشی و پاسخ سوریه" با اشاره به علل ناکامی آمریکا در پیشبرد جنگ فرسایشی نوشت: پس از آنکه سوریه حامی محور مقاومت ، حمله و تجاوز به  این کشور را درهم شکست و پس از یکسال رویارویی دشوار توانست معادله غیر قابل تغییر یا تعدیل را تثبیت کند و نشان دهد سوریه در موقعیت راهبردی خود ثابت و استوار است و حمله رو به فروکش کردن است و پس از دستاوردهای میدانی و سیاسی ، همچنانکه روشن و واضح است  به تغییر ماهیت جنگ و اهداف آن روی آورده و شیوه "جنگ فرسایشی" را در پیش گرفته است.

به گزارش "سوریه الان"، جنگ فرسایشی می‌تواند جلوی تحقق هر پیشرفتی را بگیرد چرا که آمریکا در شیوه قبلی دستاوردی نداشته است و واشنگتن به سوی اهداف جدیدی به پیش می‌رود که در دو مسئله اساسی خلاصه می‌شود یکی جلوگیری از شکست در جنگ جهانی علیه سوریه و  قادرسازی نیروهای متجاوز برای بازگشت امن از سوریه به گونه‌ای که زیانها پس از بازگشت بیشتر نشود. 
دوم ادامه فشارها به طرف مدافع و پیروز یعنی محور مقاومت برای دریافت امتیاز از آن تا از حجم زیانها کاسته شود. اما آمریکا به خوبی می‌داند جنگ فرسایشی به ابزارهایی نیاز دارد که اولا باید چنین ابزارهایی وجود داشته باشد تا این جنگ در طول یک زمان مشخص ادامه یابد دوم آنکه بهانه های فشار به وجود آید. با توجه به واقعیت میدانی به نظر می رسد آمریکا متقاعد شده است  آنچه که واشنگتن از جنگ فرسایشی می خواهد با توجه به وضع کنونی دست نیافتنی است چرا که توانایی های عوامل مسلح یعنی گروههای تکفیری در سه جنبه کاهش یافته یا به شدت تحلیل رفته است که عبارتند از : 
اول در زمینه رویارویی با ارتش عربی سوریه و نیروهای همراه با ارتش. عوامل مسلح بسیاری از موقعیتهای مهم خود را از دست داده‌اند و خسارت فاجعه بار و راهبردی و میدانی آنها از دست دادن جبهه غربی یعنی مرزها با لبنان است. 
گروههای مسلح و حامیان آنها مهم ترین پایگاه تدارکاتی و تجهیزاتی و بسیج نیرو را در خطوط تدارکاتی در مرزها با لبنان و قدرت تأثیرگذاری عمیق آن بر جبهه مرکزی و قلب سوریه یعنی دمشق  و ریف دمشق را از دست داده اند و دمشق و ریف دمشق نیز به زودی پاکسازی خواهند شد.

دوم در زمینه روابط بین گروههای مسلح :
روابط بین گروههای مسلح تقریبا از یکسال پیش متشنج شده است ابتدا با یکدیگر اصطکاک پیدا کردند سپس انفجار در روابط به وجود آمد و پس از آن درگیر شده‌اند و اکنون جبهه النصره و گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) به جان هم افتاده اند. درگیریها بین گروههای مسلح ابتدا بر سر نفت بود و سپس به غنائم جنگی رسید و پس از آن به کشمکش بر سر زنان رسید و بعد از آن به متهم کردن یکدیگر به کفر رسید.آنان یکدیگر را می کشند تا جاییکه منابع تقریبا بیطرف اعلام کرده‌اند در درگیری بین گروههای مسلح و تروریستی 10 هزار نفر از آنان کشته شدند که چهار صد نفر آنان از فرماندهان یا امرای این گروهها بودند. 

سومین عرصه نیز هوشیاری یا بیداری یا آگاهی یا ترس برخی از 83 کشوری است که تروریستهای مسلح از این کشورها به سوریه آمده‌اند و این کشورها سخت گرفتن بر تروریستها و جلوگیری از سفر را آغاز کرده‌اند تا جاییکه به کاهش سرازیر شدن تروریستهای خارجی به سوریه منجر شده است. 

"سوریه الان" نوشت: با توجه به این مسائل آمریکا بیم آن را داردکه دولت سوریه بتواند افراد مسلح را ناکام گذارد و بار دیگر بر اوضاع کنترل پیدا کند و ثبات و امنیت را به همه مناطقی که افراد مسلح در طول دو سال اول تجاوز وارد شده بودند بازگرداند. این به معنای پیروزی شوک‌آور راهبردی ، نظامی و سیاسی محور مقاومت خواهد بود که پیامدهای آن همه منطقه و خارج منطقه را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد به همین سبب آمریکا به جنگ فرسایشی تغییر تاکتیک داده است تا جلوی این پیروزی را که برای واشنگتن ترس‌آور است  بگیرد زیرا این پیروزی در زمانی رخ می دهد که مناسب حال آمریکایی‌ها نیست به ویژه که آنها در حال بازآرایی نیروهای خود در جهان و کاهش حضور نظامی مستقیم و کامل کردن عقب نشینی خود از افغانستان  در خاورمیانه و شرق دور هستند علاوه بر اینکه بحران اوکراین را نیز نباید فراموش کرد. بحران اوکراین یک شکست بزرگ برای سیاست آمریکا و غرب بود و همین شکست بزرگ آنان نیز باعث شد در تعامل با ناکامی در سوریه به شدت محتاطانه رفتار کنند. 

"سوریه الان" ادامه داد: به همین سبب آمریکا راهبرد جنگ فرسایشی را در سوریه در پیش گرفته  است تا بتواند تا آنجا که می تواند وقت کشی کند و فشار به وجود آورد به گونه‌ای که از حجم زیانش به هنگام برون رفت سیاسی از طریق حل وفصل بکاهد. واشنگتن در پایان این جنگ به این راهکار امیدوار است. به نظر می رسد غرب به فرماندهی آمریکا این شیوه را برای ادامه حمله به سوریه در پیش گرفته است تا این کشور را بیش از پیش تضعیف کند اما پرسشی که در اینجا مطرح است درباره توانایی غرب در جنگ فرسایشی و توانایی های سوریها و هم پیمانانش در چاره اندیشی برای این جنگ در عرصه های مختلف است. 

در نگاهی سریع به کارهای سوریه و هم پیمانانش در محور مقاومت و دفاع در می یابیم که طرف مدافع در مقابل طرح متجاوز ، ایستادگی  و آن را مهار و طرحهایی را برای خنثی کردن طرح متجاوزان و دور زدن خطرات آن تدوین کرده است.  حرکت در رویارویی دفاعی در زمینه های متعدد مانند سیاسی در قالب تدارک برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اقتصادی در قالب مهار فشارها روی لیره سوریه و فعالسازی در حد توان اقتصاد ملی و تولید داخلی سوریه از جمله اقدامات محور مقاومت است.  مهم ترین موضوع نیز در زمینه نظامی است که شاهد تحول در مدیریت عملیات نظامی هستیم به گونه ای که این محور توانایی های نظامی را در بالاترین حد حفظ کرده و از خسارات انسانی و تجهیزات نیز در بالاترین حدی در امان مانده و در مقابل بیشترین تلفات را به گروههای تروریستی وارد کرده است. 

"سوریه الان" در پایان نوشت: علاوه بر این با یک موفقیت راهبردی مهم یعنی بستن جبهه غرب با لبنان و مهار برنامه ریزی شده جبهه پایتخت و برتری راهبردی نظام در اطراف دمشق همزمان شده است تا جاییکه می توان گفت دولت سوریه به تنهایی و بدون شریک بیش از نیمی از برگ برنده ها را در میدان در اختیار دارد و 40 درصد برگ برنده می ماند که بین این طرف و آن طرف تقسیم می شود اما آن هم در کل به نفع دولت است. دولت سوریه در مدیریت نبرد دفاعی در شهر مرزی کسب سوریه و اطراف آن یک الگوی روشن از چگونگی چاره اندیشی برای جنگ فرسایشی جدید عرضه کرده است که اطمینان افراد را از نظر نتایج مورد نظر تقویت می کند. می توان گفت غرب که در تحقق اهدافش در جنگ اصلی ناتوان بوده است هر قدر هم که بکوشد بحران سوریه را طولانی کند به رؤیای خود در جنگ فرسایشی دست نخواهد یافت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار