پایگاه خبری "میدل ایست آنلاین" در گزارشی به قلم "عبدالحفیظ عبدالرحیم محبوب" استاد دانشگاه "ام القری" در مکه مکرمه به بررسی چالش های پیش روی شورای همکاری خلیج فارس با توجه به اختلافات به وجود آمده بین برخی اعضای اصلی آن پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در گزارش "میدل ایست آنلاین" آمده است: روابط تاریخی و سرنوشت واحد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیگر مثل گذشته کارایی لازم را برای به جلو راندن  این کشورها و حرکت آنها به سوی اهداف تعیین شده برای این شورا که 33 سال از تاسیس آن می‌گذرد، ندارد. بنابراین زمان آن رسیده است که در سازوکارهای تدوین سیاست خارجی و امنیتی این شورا بازبینی صورت گیرد و در برخی از سیاست های آن درباره توسعه مشارکت سیاسی تجدید نظر شود. اقدام اعتراضی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین در فراخواندن سفیران خود از قطر به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس از ابتدای تاسیس این شورا تاکنون سابقه نداشته است. اما باید گفت که امروزه شرایط تغییر کرده است. نشست سران عرب در کویت نیز نتوانست فضای سیاسی حاکم بر کشورهای خلیج فارس را آرام کند و موجب بازگشت سفیران عربستان و امارات متحده عربی و بحرین به دوحه شود. به دنبال ان شیخ تمیم امیر قطر سفر دوره ای خود را به چند کشور منطقه با سفر به اردن اغاز کرد.

در ادامه گزارش آمده است: اینکه وی ابتدا به اردن رفت شاید به خاطر اینست که وی می خواست از نصیحت های اردن در خصوص اخوان المسلمین استفاده کند زیرا در اردن  نیز  شاخه ای از اخوان المسلمین فعالیت می‌کند با این حال تفاوت بزرگ اینست که اردن اخوان المسلمین خود را همسو با عربستان سعودی و مصر ، تروریستی اعلام نکرده است تا زمینه بحران سیاسی داخلی در اردن ایجاد نشود. امیر قطر همچنین در سفر خود به تونس و سودان نیز دستاوردی نداشت زیرا این دو کشور آفریقایی تمایلی به خشمگین کردن عربستان سعودی ندارد و گذشته از این نیز در داخل با مشکلاتی روبرو هستند بنابراین نمی‌خواهند خود را وارد بحران اخوان المسلمین کند. 

به هر حال سفر ناامید کننده امیر قطر زمینه را برای امیر کویت فراهم کرد تا همتای قطری اش را به  امضای توافقنامه ای بین کشورهای عرب خلیج فارس راضی کند که براساس این توافقنامه، سیاست‌های هیچ کشوری نباید بر منافع شورای همکاری خلیج فارس تاثیر منفی گذارد. علیرغم اینکه وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امضای این توافقنامه را رخدادی تاریخی دانستند اما این توافقنامه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در برابر مرحله جدیدی قرار داده که باید خود را برای مواجهه با چالش های داخلی و خارجی آماده کنند. البته نمی توان تضمین کرد  این کشورها با همان سیاست های سابق به سوی امنیت و ثبات بیشتری و تشکیل یک قطب قدرتمند و همسو با یکدیگر پیش خواهند رفت تا خود را برای رویارویی با چالش ها آماده کنند زیرا سیاست های سابق کشورهای عضو  با توجه به متغیرات جهانی و منطقه‌ای و داخلی،‌ دیگر کارایی مفید و نتیجه نخواهند داشت.

"میدل ایست آنلاین" در پایان می‌نویسد: ملت‌های منطقه خلیج‌فارس دیگر نمی‌پذیرند همچنان در حاشیه باشند .آنها بر این اعتقادند که مرحله آینده نیازمند همبستگی بیشتری است تا بتوان از موانع و چالش های پیش روی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عبور کرد.

نویسنده در پایان توصیه می‌کند برای اینکه آرزوها و خواست های مردم کشورهای عضو شورای  همکاری خلیج فارس عملی شود باید شاهد گسترش و توسیع مشارکت فعالانه آنها باشیم و یک نهاد منطقه‌ای به عنوان نماینده پارلمان‌های کشورهای خلیج فارس با عضویت نمایندگانی از تمامی کشورهای عضو  تشکیل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار