ملوک حسینی در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از زمانی که کودک وارد مدرسه میشود با دو گروه اجتماعی مواجه میشود که گروه معلمان و همسالان وقتی کودک از کودکستان به دبستان میرود نقش همسالان در تشکیل شخصیت و رفتار او زیاد میشود و به تقلید از افراد همسن خود میپردازد و در لباس پوشیدن، بازی کردن تلقی خوب و بد از اعمال و دوست داشتن چیزهای مختلف از دوستان و گروه همسالان خود پیروی میکند.
وی در ادامه افزود: هر قدر که کودک بزرگتر میشود حساسیت او نسبت به جلب توجه دوستان افزایش پیدا میکند و کودک ترجیح میدهد از میان خواستههای متعارض خانواده و گروه دوستانش از ارزشهای دوستان و همسالان خود پیروی کند.
کودکان در سنی بلوغ برای گروه همسالان خود ارزش بیشتری قائلند.
وی با اشاره به این که بستگی به گروه در دوره بلوغ شدت و دوام بیشتری دارد ادامه داد: تسلط افراد و دوستان در این دوره زیاد است و کنترل رفتار از سمت دوستانش وسیع است. باید توجه داشت که کودکان ضعیف و کم تجربه و آنهایی که در زمینه عاطفی رشد کافی ندارند بیشتر تحت تاثیر گروه قرار میگیرند.
وی در پایان با تاکید بر نقش گروه همسالان در ایجاد اعتماد به نفس خاطرنشان کرد: گروه میتواند نقش بسیار موثری در ایجاد اعتماد به نفس و یا در ایجاد احساس خود کمبینی داشته باشد. معمولاً رهبران گروه کسانی هستند که اعتماد به نفس بیشتری دارند و میتوانند این اعتماد را به دیگرا هم منتقل کنند.
بدین ترتیب خانوادهها باید مراقب باشند و توجه کنند که فرزندانشان در مدرسه و سایر کلاسها با چه کسانی دوست هستند و معاشرت بیشتری دارند.
انتهایپیام/