دبیر کل سازمان ملل، همه گروه‌ها در جنگ داخلی سوریه را به نقض آشکار قوانین بین‌المللی در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی بی بی سی، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از شورای امنیت خواست برای اجرای قطعنامه مصوب خود در ماه فوریه که بر لزوم دسترسی بیشتر (به مناطق مختلف سوریه) تأکید دارد، اقدام کند. 

بان کی مون اظهار داشت حدود سه میلیون و پانصد هزار شهروند عادی از دریافت کمک‌های ضروری مانند دارو و خدمات درمانی محروم شده‌اند. 

بان کی مون در گزارش خود برای سازمان ملل که نیک برایانت، خبرنگار بی بی سی آن را توبیخ شدید توصیف کرده است، نوشت: سازمان ملل باید برای مقابله با نقض اصولِ ابتدایی قوانین بین‌المللی، اقدام کند. البته در این گزارش مشخص نشده است که شورای امنیت باید چه تدابیری اتخاذ کند. قطعنامه تصویب شده در ماه فوریه از همه گروه های درگیر در سوریه خواسته بود اجازه دهند کمک از مرزها و خطوط جنگ عبور کند.

با وجود این، بان کی مون در گزارش خود به شورای امنیت گفت سوریه هنوز فضایی بسیار چالش انگیز برای کار کردن است. 

وی افزود اوضاع رو به وخامت است.  

بان کی مون همچنین اعلام کرد پیشرفتی در رسیدن کمک‌های انسانی به افرادی که به شدت در سوریه به آن نیازمند هستند، به دست نیامده است. 

مون در گزارش خود افزود: هیچ یک از طرف های درگیر در سوریه به خواسته های شورای امنیت احترام نگذاشتند. 

وی از شورای امنیت خواست اقداماتی علیه طرف هایی که قوانین بین المللی را در سوریه نقض می کنند، اتخاذ کند. 

شورای امنیت دو ماه پیش با تصویب قطعنامه ای از طرف های درگیر در سوریه خواست اجازه رسیدن کمک های انسانی به غیرنظامیان را بدهند و به محاصره مناطق مختلف در این کشور پایان دهند. 

والری آموس، مسئول هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز اوایل روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود امیدها برای پایان یافتن جنگ سوریه از طریق توافق سیاسی کاهش یافته و ارسال کمک برای شهروندان آواره و گرفتار در این کشور، هر روز دشوارتر می شود. 

بنا به اعلام بی بی سی، انگلیس، آمریکا و فرانسه سرگرم بررسی قطعنامه های تازه ای برای اعمال مجازات های بیشتر علیه دولت سوریه هستند، اما روسیه قطعاً این قطعنامه ها را (در شورای امنیت) وتو خواهد کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار