یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که حزب‌الله لبنان در جریان رای گیری پارلمان بازی هوشمندانه‌ای را انجام داده است، گفت: حزب‌الله نامزد ریاست جمهوری خود را که میشل عون است را معرفی نکرده و در این فضای پارلمان اقدام سبک و سنگینی اوضاع کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ روند تحولات لبنان شب گذشته 3 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسن هانی‌زاده و هادی محمدی کارشناسان ارشد مسایل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آینده سیاسی لبنان چگونه رقم خواهد خورد گفت: آرایش سیاسی کنونی لبنان شامل فراکسیون 14 مارس، 8 مارس و مستقل‌ها است به طوری که دیروز این گروه‌ها در مجلس لبنان حضور یافته بودند.
 
وی با اشاره به این که منازعات سیاسی در لبنان سیر تکاملی خاص خود را داشته است، افزود: زمانی منازعات براساس رقابت جریان‌های راست غرب‌گرا و وابسته به فرانسه صورت می‌گرفت و در مقابل آن جریانات چپ و ناسیونالیسم عرب حضور داشت به طوری که این فضا مربوط به دهه 70 می‌شود.
 
محمدی با بیان این که در دهه 80 این درگیری‌ها به منازعات مقاومت تبدیل شد، ادامه داد: در این دهه جریانات اصیل منطقه‌ای در مقابل جریاناتی که وابسته به ارتجاع عرب منطقه بودند، قرار گرفتند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که منازعات در دهه اخیر شکل و ماهیت جدیدی پیدا کرده خاطرنشان کرد: از دل دهه‌‌های اخیر، فراکسیون‌ها، دسته جات و ائتلاف‌های جدیدی به وجود آمده است.
 
وی با اشاره به این که در دوره‌های قدیم جریانات فلسطینی در کنار جریانات چپ گرای جنبلاتیسم قرار داشتند، گفت: امروزه این دسته‌بندی‌ها متناسب با نوع منازعات جدید در عرصه‌های منطقه‌ای شکل گرفته است.
 
محمدی با اشاره به این که در دهه اخیر جریانات وابسته به مقاومت به سمت لبنان سوق پیدا کردند، افزود: این دسته در مقابل فراکسیونی که وابستگی به اسرائیل صهیونیست داشت قرار گرفت.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار داشت: مبنای این دسته‌بندی‌ها در تحولات اخیر به گروه 8 مارس و 14 مارس معروف شد.
 
وی با اشاره به ترور رفیق حریری در لبنان افزود: در این مقطع زمانی فراکسیون‌های جدید با ترور رفیق حریری در لبنان به 14 مارس و 8 مارس شهرت پیدا کرد.
 
محمدی گفت: جریان‌های مسیحی و جریان‌های سیاسی که تحت عنوان جنبلات معروف بودند گاهی در بین گروه 8 مارس و گاهی در بین گروه 14 مارس دیده می‌شدند به طوری که این مجموعه به 14 مارس معروف شد.
 
این کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا با اشاره به این که در مجموعه 14 مارس جریان سعدحریری یعنی پسر رفیق حریری قرار داشت تصریح کرد: فراکسیون 14 مارس مربوط به افراد و جریاناتی است که در سابقه سیاسی نظامی امنیتی لبنان کمتر حضور دارند و همیشه بر علیه هم می‌جنگیدند.
 
وی اظهار داشت: جریان سعد حریری در کنار جریان افراطی هم چون "سمیر جعجع" قرار نداشتند به طوری که همیشه در تعارض جدی با هم بودند.
 
محمدی با اشاره به رای گیری دیروز مجلس لبنان ادامه داد: دو تن از نمایندگان مجلس لبنان رای خود را به نام دو نفر از افرادی که به دست سمیر جعجع کشته شده بودند، دادند این در حالی است که نام این دو نفر در لیست نامزدها قرار نداشت.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که جریان سعد حریری به واسطه میدان مغناطیسی که بازیگران خارجی ایجاد کرده بودند در کنار سمیر جعجع قرار می‌گرفتند، گفت: جنبلات بنا به دلایلی در گروه 14 مارس قرار گرفت این در حالی است که 8 مارس شامل جریاناتی هم چون حزب الله، ریاست مجلس و پارلمان است.
 
وی با اشاره به این که حداقل 40 درصد جمعیت مارونی را میشل عون با خود به همراه دارد، افزود: همسر سمیر جعجع با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی روابط بسیار خوبی دارد به طوری که عنصر اصلی وابسته به رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.
 
محمدی با بیان این که همسر سمیر جعجع رابط اصلی رژیم صهیونیستی در صحنه لبنان به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: این فرد طی سال‌های گذشته رابط و میانجی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بوده است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که کمک‌های مالی عربستان سعودی گاهی به صورت مستقیم به حساب همسر "جعجع" واریز می‌شد، افزود: گرداننده و طراح بخش مارونی در داخل 14 مارس "همسر سمیر جعجع" است.  
 
وی با اشاره به این که سمیر جعجع سابقه کشتار افراد مختلف را دارد و این فرد اکنون به عنوان قاتل شناخته شده است، ادامه داد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری لبنان تعدادی رای می‌آورند به طوری که عده دیگر در دور بعدی که روز چهارشنبه هفته آینده است برای انتخابات به رقابت می‌پردازند.

محمدی با اشاره به این که ماه آینده دوران 6 ساله میشل سلیمان به اتمام می‌رسد، گفت: مسلما بعد از این دوران لبنان دچار خلا سیاسی خواهد شد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در لبنان بازی جدیدی آغاز خواهد شد، گفت: لبنان و سوریه همیشه در تاثیر و تاثر مقابل قرار داشته‌اند اگر چه همواره سوریه در معادلات کلان حتی در مسایل تاکتیکی لبنان تاثیرات جدی را در زمان‌های طولانی به جا گذاشته است.

وی افزود: سوریه امروزه تلاش می‌کند تا این شرایط معکوس را از طریق لبنان که صحنه رقابت قدرت و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است نشان دهند.
 
محمدی گفت: تحولات سوریه در معادلات منطقه‌ای اثرگذار است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که شیب تحول سوریه به این سمت که نظام این کشور بتواند اقتدار خود را به خوبی نشان دهد خاطرنشان کرد: در این دوره جریانات تروریستی چهره واقعی خود را به خوبی نشان دادند.
 
وی گفت: فرصت ریاست جمهوری میشل سلیمان تنها یک ماه دیگر باقی مانده است، این در حالی است که خواست برخی از بازیگران ملی و منطقه‌ای بر این است که دوران ریاست میشل سلیمان تمدید شود.

محمدی گفت: اگر میشل سلیمان به عنوان رئیس‌جمهور دور بعدی انتخاب شود گزینه‌های موجود دیگر هم چون سمیر جعجع و میشل عون در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که اگر قرار باشد میشل عون به ریاست جمهوری برسد عملا جریانات دیگر صحنه امنیتی و سیاسی را باختند، ادامه داد: از چند ماه قبل ملاقات‌هایی بین سعد حریری و میشل عون صورت گرفته به گونه‌ای که آن‌ها می‌خواستند که دست به اقداماتی بزنند به طوری که آن‌ها درصدد بودند تا میشل عون را از حزب‌الله جدا کنند.
 
وی با اشاره به این که المستقبل، سمیر جعجع را برای نامزدی انتخابات معرفی کرده است، افزود: مسیر رایزنی‌ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان هنوز ادامه دارد.
 
محمدی افزود: حزب الله لبنان با هوشیاری دیروز را با رای سفید گذراند تا منتظر بماند و نتیجه دور دوم را ملاحظه کند و در آن زمان میشل عون را مجددا برای ریاست جمهوری اعلام کند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که در یک احتمال قابل توجه ممکن است جنبلات مواضع خود را تغییر ندهد خاطرنشان کرد: در این صورت فشار سیاسی بر روی 8 مارس خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری چه تاثیری بر روی معادلات منطقه‌ای از جمله محور مقاومت خواهد داشت، گفت: شکل نمادین حکومت و ساختارهای دولتی در لبنان برای عموم است این در حالی است که در فضای اصلی ممکن است چنین اثری نداشته باشد.
 
محمدی ادامه داد: آن چیزی که در لبنان اثرگذار خواهد بود نتیجه فرآیندی است که در تحولات سوریه شاهد خواهیم بود.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: آن چیزی که در فضای کلی لبنان تاثیرگذار است مربوط به این موضوع می‌شود که آیا حزب‌الله از وجاهت، مقبولیت و اقتدار لازم برخوردار است یا نه.
 
وی با اشاره به جدیدترین ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفت: این دستگاه‌های اطلاعاتی به صراحت اعلام می‌کنند که در پروژه سوریه به دنبال این بودند که ارتش این کشور را نابود کنند.
 
محمدی با بیان این که مقاومت نه تنها تضعیف نشده است، افزود: مقاومت از نظر جغرافیایی گسترده‌تر و از تجربه بیشتری برخوردار شده است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان این که معادلات منطقه در شیب مشخصی به نفع مقاومت در جلو به حرکت است، گفت: تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نمی‌تواند بر روی این فرآیند تاثیرگذار باشد.

هانی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سوریه و لبنان تا به این حد به هم تنیده شده‌اند، گفت: سوریه یکی از تاثیرگذارترین کشورها در منطقه است که به لحاظ محیطی همسایه لبنان به حساب می‌آید.
 
وی با اشاره به این که به لحاظ عوامل تاریخی لبنان امتدادی از سوریه است، افزود: در سال 1975 جنگ داخلی لبنان شکل گرفت به گونه‌ای که حافظ اسد به اعتبار این که ممکن است بحران لبنان به سوریه منتقل شود به نظر اتحادیه عرب در آن دوران حدود سه شبکه از نیروهای خود برای جداسازی و حمایت از مردم لبنان وارد این کشور شد.
 
هانی‌زاده با بیان این که در آن دوران رژیم صهیونیستی از بحران به وجود آمده استفاده کرد، افزود: این مسئله باعث شد تا نفوذ سوریه در لبنان در طی 4 دهه گذشته شدیدتر شود.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که در گذشته انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات کابینه و نخست وزیر در لبنان صورت گرفت، گفت: لبنان کشور کوچکی به حساب می‌آید که بسیار آسیب‌پذیر است.
 
وی با اشاره به این که در لبنان طوایف متعددی وجود دارد، افزود: حافظ اسد شخصیت سیاسی استخوان‌دارتر جهان عرب در آن دوران به حساب می‌آمد که این فرد اقدام به تصمیمات خوبی در عرصه بین‌المللی کرد.
 
هانی‌زاده افزود: صهیونیست‌ها به دنبال این بودند که بخشی از لبنان را به اراضی اشغالی فلسطین اضافه کنند به طوری که سوری‌ها هزینه زیادی را پرداخت کردند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که صدها کشته در جریان درگیری‌های لبنان و رژیم صهیونیستی بر جای گذاشته شد، خاطرنشان کرد: رفیق حریری در فوریه سال 2005 ترور شد به طوری که حرکت‌هایی از سوی برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آن دوران شکل گرفت که باید نیروهای سوری از لبنان خارج شوند.
 
وی با اشاره به تشدید این فشارها افزود: این مسئله به سازمان ملل کشیده شد و سوریه ناچار شد نیروهای خود را از لبنان خارج کند.
 
هانی‌زاده با بیان این که نفوذ سوریه در لبنان هم چنان باقی مانده است، گفت: پس از بحرانی که در سوریه به وجود آمد از 15 مارس 2011 طبیعی است که برخی از عناصر و طوایف موجود در لبنان صف آرایی کنند پس باید گفت این صف آرایی به نفع سوریه و هم علیه دولت و نظام این کشور بود.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: بیشترین آسیبی که در طول سه سال گذشته به سوریه تحمیل شد ناشی از وجود کمک‌هایی است که از خارج به لبنان وارد می‌شد.  
 
وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی به لحاظ مشکلاتی که با نظام سوریه داشتند ترغیب شدند تا کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی را از کشورهای هم چون عربستان دریافت کنند.
 
هانی‌زاده با بیان این که گروه‌های تروریستی آسیب جدی را به سوریه وارد کردند، افزود: طوایفی که در گذشته حضور نیروهای سوریه را برنمی‌تافتند اکنون آمده‌اند و به خاطر انتقام گیری از سوریه بیشترین کمک‌ها را از طریق مرز لبنان به گروه‌های تروریستی می‌رسانند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که اکنون لبنان به مرحله‌ای رسیده است که بتواند براساس الگوهای داخلی و براساس سیاست‌های خود اقدام کند، گفت: عربستان و قطر در تلاش هستند تا شرایط را به گونه‌ای هدایت کنند که به اهداف خود برسند.
 
وی با اشاره به این که کشورهایی هم چون عربستان سعودی به دنبال این بودند تا سمیر جعجع را که دارای شخصیت شرور و فاقد ادبیات سیاسی بود را بر ملت لبنان تحمیل کنند، افزود: هدف نهایی این کشورها این است که مقاومت اسلامی و به طور مشخص حزب الله را از صحنه مبارزاتی و سیاسی حذف کنند به همین دلیل حزب الله در جریان رای گیری پارلمان بازی هوشمندانه‌ای را اتخاذ کرد و نامزد خود را که میشل عون بود معرفی نکرد.
 
هانی‌زاده با اشاره به این که در چهارشنبه آینده جریان 8 مارس نامزد خود را به پارلمان معرفی خواهد کرد ادامه داد: نامزد 8 مارس کسی جز میشل عون نیست.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که در دوره‌هایی دولت لبنان با خلا سیاسی مواجه بوده اضافه کرد: تحولاتی در لبنان اتفاق افتاده است که با تحولات دنیا قابل مقایسه نیست.
 
وی با اشاره به این که هر کجا که دولتش بی‌ثبات باشد میزان سرمایه گذاری خارجی بسیار کم می‌شود گفت: در دولت‌های بی‌ثبات رفت و آمدهای سیاسی هم کم می‌شود این در حالی است که لبنان وقتی بی‌ثبات است رفت و آمدهای سیاسی در آن زیادتر و سرمایه گذاری‌ها بیشتر می‌شود.
 
هانی‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است لبنان با خلا سیاسی مواجه شود افزود: بسیاری در لبنان معتقد هستند که اگر این کشور بدون رئیس‌جمهور و بدون دولت باشد بهتر عمل خواهد کرد شاید دلیل این امر این مسئله باشد که مردم لبنان از هوشیاری و هوشمندی خاصی برخوردار هستند و در نهایت سبب بقای کشورشان می‌شوند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که لبنانی‌ها در زمان خطر اقدام به هم‌گرایی می‌کنند، گفت: امیر جمیل به عنوان شخصیت مورد قبول همه طوایف نتوانست باشد به طوری که این فرد میشل عون را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد.
 
وی با اشاره به این که میشل عون در آن دوران مخالف سوریه و مقاومت بود خاطرنشان کرد: میشل عون در سال 1990 مخالف سوریه بود اما اکنون در کنار مقاومت قرار دارد.
 
هانی‌زاده با بیان این که میشل عون در آن دوران شخصیت سیاسی نظامی بود گفت: میشل عون منتخب پارلمان نبود زیرا این فرد به صورت حکمی از سوی امیر جمیل به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.  
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: پرواز بر فراز آسمان در آن منطقه ممنوع بود این در حالی بود که نیروهای سوریه در آن دوران از هواپیما استفاده کرده بودند.
 
وی با اشاره به این که میشل عون در آن دوران احساس کرد که تعاملاتی میان سوریه و غرب در حال وقوع است گفت: میشل عون با سفارت فرانسه تماس گرفت و درخواست هلی کوپتر کرد به گونه‌ای که به قبرس و سپس عازم فرانسه شد.
 
هانی‌زاده با اشاره به این که میشل عون پس از 15 سال به عنوان شخصیت سیاسی نه نظامی وارد لبنان شد گفت: میشل عون دیگر دوست و دشمن خود را به خوبی می‌شناسد به گونه‌ای که اکنون می‌داند که بهترین پشتوانه‌اش حزب الله و مقاومت اسلامی است.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مجموعه رخدادهای لبنان به گونه‌ای است که اگر این کشور دولت و رئیس‌جمهور نداشته باشد اموراتش می‌چرخد.
 
وی با اشاره به این که گروه 14 مارس به دنبال این است که حزب الله را از صحنه سیاسی و مبارزاتی حذف کند اظهار داشت: انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان طول خواهد کشید و میشل سلیمان در کاخ ریاست جمهوری باقی خواهد ماند مگر این که معجزه‌ای رخ دهد.
 
هانی‌زاده با اشاره به این که رنجی که لبنانی‌ها از شرایط موجود می‌برند مربوط به دخالت برخی از کشورهای عربی است ادامه داد: لبنان از ده سال پیش با فضای باز سیاسی روبه رو بوده است به گونه‌ای که رسانه‌های انتقادگر و فریادگری دارد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که لبنان به لحاظ جغرافیایی 10 هزار و 400 کیلومتر وسعت دارد گفت: لبنان 5 میلیون نفر جمعیت دارد.
 
وی با اشاره به این که این جنگ بر لبنان به دلیل فضای باز سیاسی تحمیل شده است اظهار داشت: اندیشمندان غربی معتقد هستند که هر چه لبنان ضعیف‌تر باشد بازیگران سریعتر ورود پیدا می‌کنند.
 
هانی‌زاده افزود: لبنان آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را بلعید و آنقدر کوچک است که نمی‌توان آن را تقسیم کرد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که تقابل میان جریانات سیاسی موجود به لحاظ وجود پس زمینه‌های مذهبی است ادامه داد: عربستان نقش کاملا تخریبی در طول 4، 5 دهه گذشته در موضوع لبنان داشته است به طوری که در حوادث اخیر نقش عربستان سعودی کاملا پررنگ است.
 
وی با اشاره به پیروزی‌های حزب الله به خصوص در جنگ 33 روزه سال 2006 ادامه داد: برخی از کشورهای عرب منطقه علیه حزب الله اقدامات اطلاعاتی می‌کنند به طوری که با رژیم صهیونیستی همکاری‌های اطلاعاتی و لجستیکی را به عمل می‌آورند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کارشناس ، ارشد ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار