تحریم هایی که ایالات متحده علیه ایران و روسیه اعمال کرده است نه تنها نتایج آسیب رسان به این کشورها را بدنبال نداشته بلکه موجب ضرر به کشورهای غربی نیز شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری کنسرسویم نیوز ؛‌ پل پیلار ،‌ تحلیلگر سابق سیا در مقاله ای با اشاره به احتمال تحریم روسیه از سوی ایالات متحده نوشت : دولت آمریکا اعمال تحریم های اقتصادی را بعنوان نخستین اقدام علیه کشورهای مخالف خود اجرا می کند اما تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی تنظیم و اجرا می کند و همچنین تحریم هایی که قصد اجرای آنها علیه مسکو را دارد نه تنها فشار مالی مورد نظر را بر این دو کشور وارد نمی کند بلکه منابع تامین انرژی غرب را نیز مختل کرده است . 

طرح واشنگتن برای اعمال برخی فشارهای اقتصادی بر مسکو بدنبال موفقیت هایی است که پوتین در بحران اوکراین بدست آورده است . به گفته بسیاری از کارشناسان بین المللی بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه یکی از اصلی ترین میادینی است که واشنگتن به شکل مفتضحانه ای از مسکو شکست خورد . 

در ادامه این مقاله آمده است : نخستین بخشی که از نظر واشنگت نمی تواند به اقتصاد روسیه لطمه وارد کند بخش نفت و گاز این کشور است . درآمد حاصل از نفت و گاز نیمی از بودجه دولت روسیه را تامین می کند و حدود دو سوم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است . 

اما موضوع از این مهمتر آن است که اصلی ترین خریداران این نفت و گاز از روسیه ، کشورهای اروپایی هستند . این کشورها هم پیمانان اوباما برای مشارکت در طرح تحریم صنعت نفت روسیه نیز به شمار می آیند . به همین دلیل اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بدلیل ایجاد اختلالات کلان در کشورهای خود قادر نخواهند بود واشنگتن را در تحریم دولت مسکو همراهی نمایند . 

پیلار تصریح کرد :‌ در هر حوزه ای که بحث از نفت و گاز و دخایر این ماده گرانبها وجود داشته باشد نمی توان از غول نفتی دنیا یعنی ایران سخن به میان نیاورد . جمهوری اسلامی چهارمین کشور ثروتمند در دارایی دخایر و منابع نفتی و پس از روسیه دومین کشور مملو از ذخایر گاز می باشد .

با این حال تحریم هایی از سوی آمریکا و دیگر کشورهای هم پیمان با آن علیه صنعت نفت ایران اعمال شده که مانع دسترسی راحتتر و سریعتر دنیا به این ذخایر عظیم شده است . 

بدیهی که جایگزینی تامین کننده انرژی برای کشورهای اروپایی پروسه ای کوتاه و آسان نیست . لوله های انتقال ،‌ شبکه های توزیع و پالایشگاه های راه اندازی در بسیاری از این کشورها برای خرید و آماده سازی این محصولات از روسیه ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد . 

در صورت حذف روسیه به عنوان تامین کننده نخست انرژی در کشورهای اروپایی بازهم ایران خواهد بود که می تواند نقش تامین کنندگی را در کوتاه مدت آغاز و قادر به ادامه آن باشد . 

نویسنده این مقاله همچنین تاکیدکرد : خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه نخستین مرکزی است که باری تامین سوخت کشورهای اروپایی می توان جایگزین کرد . این خط لوله به راحتی قادر است گاز ایران را از طریق ترکیه به هر نقطه ای در اروپا منتقل کند . 

انتخاب این گزینه می تواند دست کشورهای اروپایی را در همراهی با کاخ سفید برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه بازتر نماید . 

بعلاوه اینکه صادرات نفت از ایران به اروپا به این دلیل که نفت و گاز ایران محصولی قابل فروش و تجاری تر در عرصه ای تجارت بین المللی است بطور ناخودآگاه منجر به کاهش درآمدهای نفتی روسیه می شود ، حتی اگر هیچ تحریمی نیز علیه مسکو اعمال نشود . 

در ادامه این مقاله تاکید شده است : در حقیقت تحریم های غرب علیه ایران بیش از پیش خسارت وارده به اروپا در مورد تحریم علیه مسکو را افزایش میدهد . همگرایی سیاسی و استراتژیک میان ایران و روسیه نیز تا حدود زیادی مانع فرار اروپا از مخمصه تحریمی می شود که واشنگتن آن را ایجاد کرده است . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار