سازمان عفو بین‌الملل با محکوم کردن اوضاع بد خدمتکاران خانگی در قطر تأکید کرد از خدمتکاران به ویژه از زنان خدمتکار در قطر به شدت سوء استفاده می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا) ، سازمان عفو بین‌الملل با محکوم کردن اوضاع بد خدمتکاران خانگی در قطر تأکید کرد از خدمتکاران به ویژه از زنان خدمتکار در قطر به شدت سوء استفاده می‌شود.

 سازمان عفو بین‌الملل که از حقوق بشر دفاع می‌کند در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: مقامات قطری همچنان خدمتکاران مهاجر زن را تحقیر می‌کنند و از آنان به شدت سوء استفاده می‌شود که کار اجباری ، تنبیه بدنی و تعرض جنسی از جمله موارد سوء استفاده از خدمتکاران زن است.

عفو بین الملل در گزارش خود افزود تحقیق میدانی این سازمان" تصویر تیره‌ای از اوضاع زنانی که برای کار در قطر جذب شده‌اند ترسیم می‌کند در صورتیکه  به آنها وعده‌های دروغین در خصوص دریافت حقوق و شرایط کاری داده می‌شود و فقط ساعات طولانی در روز و در طول هفته در انتظار زنان خدمتکار است.

اودری کوکر رئیس برنامه مسائل جهانی در عفو بین الملل گفت: زنان خدمتکار مهاجر قربانی یک نظام نژادپرستانه می‌شوند که آنها را از اشکال مختلف حمایتهای اساسی محروم می‌کند و آنان را در معرض بهره کشی و اهانت از جمله کار اجباری و قاچاق انسان قرار می‌دهد.

کوکر افزود: با شماری از زنانی که فریب خورده‌اند و گرفتار بدرفتاریهای اربابان خود شده‌اند و حق خروج از خانه ندارند صحبت کردیم و برخی از زنان خدمتکاران گفتند اربابانشان زمانیکه مطلع شدند آنها قصد دارند خانه را ترک کنند تنبیه بدنی کردند.

کوکر گفت : توجه جهانی به اقدام قطر به برگزاری جام جهانی 2022باعث شده است نگاهها به رنج و سختی‌های کارگران مهاجر در بخش ساخت و ساز در قطر  توجه شود اما با این وجود نبود ابزارهای حمایتی از زنان خدمتکار در خانه‌ها و قطع ارتباط آنها با خارج از خانه باعث شده است آنها بیش از دیگر در معرض بدرفتاری و اهانت قرار گیرند.

در این گزارش آمده است 84 هزار زن خدمتکار مهاجر در قطر به سر می‌برند که بیشتر آنان از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا هستند و شمار زیادی از آنها مجبور می‌شوند ساعات طولانی کار کنند که به 100 ساعت در هفته می‌رسد و مرخصی ندارند.

عفو بین الملل افزود در مارس سال گذشته میلادی نیز اعلا مکرده بود خدمتکاران زن نود و پنج درصد از زنان خدمتکاران بازداشت شده در مرکز اخراج در دوحه را تشکیل می‌دادند و خدمتکاران زن در خانه ها نیز هفتاد درصد از مجموع زنان زندانی را دوحه را تشکیل داده‌اند.

عفو بین الملل از اینکه قانون قطر سقفی را برای کار در خانه‌ها مشخص نکرده است ابراز تأسف کرد. این برای نخستین بار نیست که چنین گزارشی درباره اوضاع بد خدمتکاران به ویژه خدمتکاران زن در قطر منتشر می‌شود و عفو بین الملل اکتبر گذشته " موارد نقض نگران کننده " حقوق کارگران ساختمانی خارجی در قطر را محکوم کرده بود.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز سپتامبر گذشته اعلام کرده بود دهها کارگر نپالی تابستان گذشته در قطر جان باخته اند و از نوعی بردگی در قطر در حق کارگران خارجی سخن گفته بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار