رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ما پزشکان باید بگوییم در زمینه اخلاق پزشکی کمی درشان کشورمان کار نمی‌کنیم و این مورد مانند دستور رهبری باید مورد توجه در بند اول کار‌هایمان قرار بگیرد.

"محمود نجابت" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نظام سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده است گفت: از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاریم که به تائید تمامی متخصصین، پزشکان، اساتید این منشور بسیار دقیق، جامع و کارگشا نسبت به مسائل امروز سلامت در امر پژوهش، آموزش، درمان و بهداشت است.  
 
وی با اشاره به وظایف پزشکان در این راستا تصریح کرد: اولین وظیفه ما این است که به طور جدی بندهای مهم این بیانیه توسط بدنه سیستم سلامت، مدیران، اساتید، کار‌شناسان و متخصصین شناسایی و در دستور کار قرار گرفته و آفتی که همیشه نسبت به سخنان رهبر وجود دارد، حرف ایشان گفته می‌شود ولی عمل به آن انجام نمی‌شود، امیدواریم گرفتار این منشور بزرگ نشود.  
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: باید مفاد آن در دستور کار دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، معاونین آموزشی، پزشکان قرار گرفته و آن‌ها بدانند که تا به امروز در برنامه‌های اجراییمان چقدر غفلت انجام شده است.  
 
وی با اشاره به یکی از بندهای این منشور که درمان باید براساس استاندارد‌ها باشد، گفت: مثلا در این منشور به استاندارد بودن درمان اشاره شده و درمان باید مستند به شواهد بوده و صرفا تجویز دارو براساس استاندارد باشد که متاسفانه در کشور ما غفلت می‌شود.  
 
نجابت در ادامه گفت: حتی در بعضی از کشورهایی که سیستم سلامت غربی دارند اجازه نمی‌دهند که به این صورت در امر درمان هزینه بی‌رویه شود، مثلا در عکسبرداری‌ها، داروهای گرانقیمت و روش‌هایی که به صرفه نبوده و شاید اثر کاملی نگذارد، متخصصان آن را تجویز می‌کنند.  
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان نداشتن راهنمای بالینی در کشور گفت: ما در کشورمان راهنمای بالینی نداشته و هرکسی به اختیار خود از دارو‌ها استفاده کرده و از وزارت بهداشت می‌خواهیم که به طور جدی بر روی آن کار کند.  
 
وی با اشاره به سخنان رهبر در مورد نیروی انسانی بیان داشت: اولین بند این منشور رهبر معظم انقلاب در مورد انتخاب، گزینش، تربیت، اساتید، مدیران، نیروی انسانی که باید براساس ارزش‌های اسلامی، اخلاق اسلامی، پزشکی، حرفه‌ای باشد و این توصیه نشانگر نگاه دقیق رهبری است.  
 
نجابت اظهار داشت: بالندگی و افزایش کیفیت سیستم سلامت اولین مسئله درست سرلوحه کار پزشکان می‌باشد.  
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اخلاق پزشکی ادامه داد: ما پزشکان باید بگوییم در زمینه اخلاق پزشکی کمی درشان کشورمان کار نمی‌کنیم و این مورد مانند دستور رهبری باید مورد توجه در بند اول کار‌هایمان قرار بگیرد.
برچسب ها: رئیس ، دانشگاه ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار