سفیر سابق ایران در شوروی:

کجای NPT آمده برای غنی‌سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم؟ / دلیل معرفی ابوطالبی چیزی جز حضور وی در ستادهای انتخاباتی روحانی نیست

نوبری گفت: دلیل معرفی ابوطالبی چیزی نیست جز اینکه وی در ستادهای انتخاباتی رییس جمهور حضور داشت و بعد از مسئولیت‌هایی در دفتر ریاست جمهوری امروز برای این پست معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، ناصر نوبری دیپلمات با سابقه کشورمان روز گذشته (سه‌شنبه، 2 اردیبهشت) به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور یافت و به بررسی توافق نامه ژنو پرداخت.
 
وی در ابتدا تصریح کرد: من عضو هیچ گروه و دسته‌ای نبودم و صرفاً از نظر یک کار‌شناس مذاکرات را نقد می‌کنم، در دولت‌های موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی مسئولیت داشته و در دوره احمدی‌نژاد همکاری نداشته‌ام. 


 


نوبری دو حربه محرمانه بودن و تخصصی بودن مذاکرات را برای انحراف افکار عمومی نام برد و افزود: دو حربه محرمانه بودن مذاکرات و تخصصی بودن مذاکرات منجر به انحراف افکار عمومی شده و این دو حربه مانع مطالبه‌گری است.  
 
نوبری متن توافقنامه ژنو را بسیار ضعیف و دارای ایرادات حقوقی و فنی دانست و با یادآوری اینکه در متن، حق هسته‌ای ما حتی از NPT هم کمتر شده است اظهار کرد: در کجای NPT آمده که ما برای غنی‌سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم و در مورد حدود و مکان آن نیاز به توافق با آمریکا داریم.  
 
وی معنای کلمه Address را مورد توجه قرار داد و گفت: واژه کلیدی دیگر «جلب رضایت» است که در متن مورد تأکید قرار گرفته که هیچ حد و مرزی برای آن وجود ندارد از همین روست که آمریکایی‌ها می‌گویند باید توان موشکی ایران نیز بررسی شده تا رضایت ما در مذاکرات جلب شود.

نوبری تاکید می‌کند: تمامی کلمات توافق نامه کار شده و با هوشمندی طرف آمریکایی در آن گذاشته شده است.

 
 
در ادامه نوبری به عدم ویزای "ابوطالبی" اشاره کرد و افزود: این گزینه بهترین موضوع برای مطالعه رفتار‌ها و افکار وزارت خارجه است و در تمثیلی می‌توان گفت که ما تیری را پرتاب می‌کنیم و دور آن دایره‌ای می‌کشیم و می‌گوییم تیر به هدف خورده است.  
 
وی به تبیین تمثیلش پرداخت و گفت: وزارت خارجه بعد از معرفی ابوطالبی مدعی است یک عنصر ضد استکبار را معرفی کردیم و راهبردی ضد سازش را در پیش گرفته‌ایم.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی یادآور خاطره‌ای از گذشته کرد که ایشان را برای سفیر کانادا انتخاب کرده بودند اما به استناد نوشته‌ای در روزنامه نیویورک تایمز که در آن از وی به عنوان عناصر لانه جاسوسی یاد شده بود ویزا ندادند و بعد هم ماجرا‌های بسته شدن سفارت کانادا در ایران پیش آمد.
 
وی سپس سوالی را مطرح کرد که چرا با وجود این تجربیات باز هم این اشتباه را وزارت خارجه مرتکب می‌شد؟  
 
نوبری در جواب این سوال دو مورد را ذکر می‌کنند: اول آنکه نمایندگان ایران با وجود اینکه در آمریکا بزرگ شده‌، خوب آمریکا را نشناخته‌اند، آمریکایی‌ها اصول‌گرا‌ترین‌ها هستند و خوی کابویی آن‌ها باعث شده تا انتقام سال‌های خیلی دور را نیز فراموش نکنند. برخی گمان کرده‌اند پس از عقد توافق روابط ما با آن‌ها منجر به ویزای ابوطالبی می‌شود.  
 
وی با بیان دلیل دوم گفت: برای این سمت باید دو تخصص روابط بین الملل و کار با ابر قدرت‌ها را داشت، ابوطالبی کدام یک از این تخصص‌ها را داشته که معرفی شدند؟دلیل معرفی ایشان چیزی نیست جز اینکه وی در ستادهای انتخاباتی رییس جمهور حضور داشت و بعد از مسئولیت‌هایی در دفتر ریاست جمهوری امروز برای این پست معرفی شده‌اند.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی در پایان خاطر نشان کرد: ما نباید از ابتدا وی را معرفی کرده و این کار ثمره‌ای جز تنش بین روابط بین ما و آمریکا نیست.  
 
شایان ذکر است وی سفیر ایران در شوروی، مشاور وزیر خارجه و اولین مدیر بخش سخنگوئی وزارت امور خارجه، مشاور استراتژیک وزیر امورخارجه، سفیر برگزیده جمهوری اسلامی ایران برای کانادا و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار