بحران کمبود داروی سمی برای اعدام مجرمان آمریکایی، بحث را بر سر نحوه اعدام در این کشور داغ کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز،  بحران کمبود داروی سمی برای اعدام مجرمان آمریکایی، بحث را بر سر نحوه اعدام در این کشور داغ کرده است. 

کمبود داروی ویژه برای اعدام در آمریکا ممکن است شیوه اعدام در این کشور را تغییر دهد.

هواداران لغو حکم اعدام امیدوارند این مسئله به تعلیق اجرای اعدام در آمریکا منجر شود اما مدافعان حقوق بشر  از آن بیم دارند که مقامات قضایی این کشور به استفاده از شیوه های قدیمی تر نظیر طناب دار یا صندلی الکتریکی روی آورند. این بحث پس از توقف اجرای حکم اعدام دو مجرم از طریق تزریق سم  در ایالت اوکلاهما بالا گرفته است.

ذخیره سموم اعدام به علت توقف تولید آن در شرکت تولید کننده به پایان رسیده و مقامات زندان‌های دیگر به این ماده دسترسی ندارند.

اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که "دنیس مک گوایر" که در سال 1989 به اعدام محکوم شده بود در روز هفدهم ژانویه 2014 با  تزریق موادی که تا پیش از آن  آزمایش نشده بود اعدام شد. مرگ وی بسیار دردناک بود و به گزارش مسئولان زندان این محکوم به مدت بیست و هفت دقیقه در حال جان کندن بود. 

 بر اساس قانون اساسی آمریکا تحمیل چنین رنج و عذابی بر محکوم به اعدام مغایر قانون اساسی است. 

بعد از آنکه در سال 2011 ،تنها آزمایشگاه داروسازی تولید کننده ماده بیهوشی سم اعدام تولید این دارو را متوقف کرد، مقامات قضایی از دارویی به نام  پنتوباربیتال استفاده کردند که برای مرگ آسان حیوانات از آن استفاده می شود. این امر اعتراض هواداران لغو اعدام را دوچندان کرده است. 

از سال 1976 تا کنون 1376 نفر در ایالت‌های مختلف آمریکا اعدام شده اند. در مجموع 32  ایالت حکم اعدام را در آمریکا اجرا می کنند که بیشتر آن‌ها روش اعدام با روش تزریق سم را برگزیده اند. برخی از این ایالت‌ها از هم اکنون به علت عدم دسترسی به سم اعدام به روشهای قدیمی روی آورده اند. صندلی الکتریکی، اتاق گاز ، طناب دار و جوخه آتش نیز در برخی از ایالت‌های آمریکا از لحاظ تئوری برای اعدام  مجاز دانسته شده است و بعید به نظر می رسد که این ایالتها راه حل لغو حکم اعدام را برای حل این مشکل انتخاب کنند در حالی که مدافعان حقوق بشر خواستار لغو اعدام هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار