دکتر خدادوست با اشاره به اینکه برای احیای طب سنتی کشورمان، وزارت بهداشت برنامه‌های زیادی دارد که از مهمترین آنها افزایش ظرفیت پذیرش phd و داروسازی طب سنتی و ساماندهی عطاری‌ها است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت امروز ۳ اردیبهشت در همایش طب سنتی که در تالار امام جواد وزارت بهداشت برگزار شده بود، گفت: طب سنتی ایران از قدمتی چندین ساله برخوردار است و در باورهای مردم جای دارد به همین دلیل این طب مورد مقبولیت و پذیرش مردم قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: طب سنتی ظرفیتی غنی است که باید در کنار طب نوین از آن استفاده شود باید توجه داشت که پیام اصلی طب سنتی ایرانی حفظ تندرستی است که برای این حفظ به رعایت۶ اصل یعنی آب و هوا، امراض نفسانی، خوردنی‌ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری و استفراغ و احتقان باید پرداخت، در واقع اگر مردم این شش اصل را در سبک زندگی خود بکار ببرند به این معنا است که خود مراقبتی را در سبک زندگی خود به کار بسته‌اند. 

خدادوست با بیان اینکه در کنار این ۶ اصل توجه به سلامت معنوی بسیار مهم است، عنوان کرد:  سلامت معنوی هم در کنار حفظ تندرستی دخیل است در واقع افراد باید از گناه، حسد، تنگ نظری پرهیز کنند تا از سلامت معنوی برخوردار باشند. 

معاون طب سنتی به افزایش ظرفیت طب سنتی در کشور اشاره و اظهار کرد: در صدد افزایش پذیرش دانشجوی پی اچ دی طب سنتی و داروسازی طب سنتی هستیم چرا که علی رغم قدمت چند صد هزار ساله طب سنتی کشورمان، ما طب‌های دارای قدمت کمتر را وارد فرهنگ کشورمان کردیم و باید برای احیای طب سنتی کشورمان تلاش کنیم. 

وی با اشاره اینکه ۷ دانشکده طب سنتی در کشور داریم، گفت: سال گذشته ۶۶ نفر در رشته‌های طب سنتی داروسازی طب سنتی پذیرش شده‌اند که امسال درصدد افزایش ظرفیت پذیرش هستیم همچنین در حال حاضر ۳۰ فارغ‌التحصیل طب سنتی و داروسازی طب سنتی در کشور داریم که دانشکده‌ها برای راه اندازی رشته‌های طب سنتی در صدد جذب این افراد به عنوان هیات علمی هستند. 

وی به ساماندهی عطاری‌ها اشاره و افزود: ما برای ساماندهی این امر و نظارت بیشتر برای ارائه خدمات طب سنتی جلسات متعددی را با معاونت‌های مرتبط و دو جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم البته باید توجه داشت که این امر نیازمند همکاری‌های بین بخشی است تا برنامه ساماندهی عطاری‌ها نهایی شود. 

وی در پایان در خصوص بحث تعرفه خدمات طب سنتی اشاره و خاطر نشان کرد: در دولت قبل طی یک برنامه کار‌شناسی شده برای ۱۲ خدمت طب سنتی تعرفه مشخص شد و برای تصویب به جلسه شورای عالی سلامت فرستاده شد اما در دولت جدید یک سری بازنگری‌ها در تعرفه این خدمات صورت گرفته که تا چند وقت دیگر برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت ارسال می‌گردد که در صورت تصویب باید برای تحت پوشش قرار دادن این خدمات به رایزنی به بیمه بپردازیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار