اصقهان/

انتقال آب بهشت آباد به صورت تونل حاصل 12 سال کار کارشناسی است

عضوکمیته آب اتاق اصفهان گفت:طرح انتقال آب بهشت آباد به صورت تونل حاصل 12 سال کار کارشناسی است و نباید با یک نظر غیر کارشناسی آنرا تغییر و یا زیر سوال برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان ، لطف الله ضیایی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در سی و پنجمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان تاکید وزارت نیرو و استان اصفهان در تونل بودن انتقال آب بهشت آباد با تونل خواستار شد و گفت:هزینه هاي بهره برداري انتقال آب به صورت لوله و پمپاژ به ازاي هر مترمكعب آب انتقالي 6500 ريال است حال آنكه هزينه هاي بهره برداري با تونل به ازاي هر مترمكعب آب انتقالي 250 ريال است . يعني تبديل طرح مصوب اوليه كه به صورت تونل ثقلي و بدون نياز به پمپاژ است به خط لوله و پمپاژ هزينه بهره برداري به ازاي هر مترمكعب آب را بيش از 25 برابر بالا مي برد.با توجه به افزایش هزینه حامل های انرژی در آينده اين رقم به مراتب بيشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به انتقادات برخی از افرادی که اجرای انتقال آب بهشت آباد را عامل خشکاندن چشمه های اطراف این منطقه مطرح کردند گفت: فناوری روز دستگاه هاي تونل ساز موسوم به TBM قابليت تزريق بدنه، تحكيم و آب بندي كامل همزمان با حفاري را دارد. ساخت تونل با آب بندي كامل زير درياها و اقيانوس ها و زير رودخانه ها تأييدي بر اين امر است. بر اساس 12 سال مطالعه شرکت های ایرانی و خارجی ، و سه دستگاه TBMدر نظر گرفته شده از كشور فرانسه هیچ گونه خشکی در منطقه در اثر تونل انتقال آب ایجاد نمی شود .

وی تصریح کرد:متاسفانه 12 سال کار مطالعاتی برای خط انتقال بهشت آباد توسط شرکت های داخلی و خارجی بر اساس یک مصوبه به راحتی تغییر می کند و باید تصمیمات بر اساس نظر کارشناسی باشد تا نظر بدون پشتوانه فني و كارشناسي شده است .

مهدی بصیری»مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه تشکیل ستاد احیای زاینده رود مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه خواستار شد .

وی احیای تالاب گاوخونی را نیازمند توجه مسوولین دانست و گفت:شرایط تالاب گاوخونی به مراتب از دریاچه ارومیه وخیم تر است و اثرات خشکی این تالاب به مرور زمان دامنگیر شهرهای اطراف خواهد شد.

بصیری تاکید کرد:متاسفانه خشک شدن تالاب گاوخونی در سطح کشور و جهان اطلاع رسانی نشده است و بسیاری از مسوولین نمی دانند این تالاب خشک شده است.

وی با انتقاد از نحوه تقسیم بندی آب زاینده رود بر اساس قانون استقلال آب ها گفت:بر اساس مصوبات اجرایی این قانون افرادی که پولی بابت خط انتقال آب پرداخت نکرده اند حق آبه دار محسوب می شوند و افرادی که هزینه خط انتقال را پرداخت کردند ،حق آبه آنان پرداخت نمی شود .

وی تصریح کرد:حق اشتراک آب حق آبه داران از آبهای مازاد تامین می شود و باید این رویه تغییر کند.

بصیری خاطر نشان کرد:بهره برداران آب زاینده رود باید بر اساس حقوق حق آبه داران کشاورز،شهر و محیط زیست تعریف شود و مشترکین که طی سالهای اخیر از این رودخانه استفاده می کنند باید مورد تجدید نظر قرار گیرند.

وی از دانشگاههای استان اصفهان خواست که در موضوع آب ،تحقیق و پژهش های مورد نیاز برای احیای زاینده رود را مورد توجه قرار دهند/س .


 

برچسب ها: اصفهان ، انتقال ، آب ، بهشت ، آباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.