مشهد/

برپایی نمایشگاه آثار و نوشته های شیخ بهایی در کتابخانه آستان قدس رضوی

به مناسبت سالروز بزرگ‌داشتِ شیخ بهایی، گنجینه ارزشمندی از دست‌نویس‌های کهن، کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی مربوط به وی از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

، رئیس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: از این دانشمند نامدار که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات، مهارت داشت، در حدود ۹۵ کتاب و رساله در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، هنر، فیزیک و ... بر جای مانده است.

محمدهادی زاهدی خاطرنشان کرد: «به پاس خدمات این دانشمند بزرگ شیعی به دانش ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ میلادی را به نام او، سال "نجوم و شیخ بهایی” نامگذاری کرد».

زاهدی با بیان این که در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي بيش از هزار و 100 دست‌نویس (نسخه خطی) متعلّق به شيخ بهايي نگه‌داري مي‌شود كه از مجموع آن‌ها مجموعه‌ای ارزشمند گزینش شده و در این نمایشگاه در معرض نمايش عموم قرار گرفته است، افزود: «در اين نمايشگاه، برگزیده‌ای از دست‌نویس‌های كتابخانه شخصي شيخ بهايي كه توسط ايشان در آغاز سده يازده هجري قمري به روضه منوّر رضوي وقف شده و وقف‌نامه آن‌ها به مُهر و دستخط ايشان است، در معرض نمايش قرار گرفته است كه از نظر علمي و تاريخي داراي اهميت فراوان هستند».

زاهدی از شرح تشريح‌ الافلاك، مفتاح الفلاح، خلاصة الحساب و شرح صحیفه به عنوان برخي از دست‌نویس‌های به‌نمايش‌درآمده در اين نمايشگاه نام برد و اظهار داشت: «نظم الحساب، اعتقادات، جامع عباسی، کشکول، اربعین و مثنوی نان و حلوا نیز برخی از آثار چاپ سنگی به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه هستند».

وی در پایان به جایگاه و اهمیت این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «از آنجا كه بسياري از آثار شيخ بهايي توسط دانشمندان و هنرمندان بزرگ عصر صفوي، كتابت و كتاب‌آرايي شده‌اند، اين نمايشگاه از نظر هنر كتابت، تذهيب و كتاب‌آرايي نیز داراي اهميت فراواني است».

گفتني است که نمایشگاه «آثار و نوشته‌های شیخ بهایی، حکیم، فقیه، عارف، منجّم، ریاضی‌دان، شاعر، ادیب، مورّخ و دانشمند نامدار سده‌های دهم و یازدهم هجری»، از 3 تا 10 اردیبهشت‌ماه، صبح و بعد از ظهر در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است./

انتهای پیام//س

برچسب ها: شیخ ، بهایی ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.