در گفتگوی تلفنی؛

کری بار دیگر روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرد/ لاوروف:کيف از ارتش عليه معترضان استفاده نکند

وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه روسیه درباره بی توجهی مسکو در اتخاذ «اقدامات مثبت» و لازم برای جلوگیری از تشدید بحران اوکراین به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارا به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه در گفتگوی تلفنی با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه درباره بی توجهی مسکو در اتخاذ «اقدامات مثبت» و لازم برای جلوگیری از تشدید بحران اوکراین به شدت ابراز نگرانی کرد.   

یک مسئول بلندپایه در وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود با اعلام این خبر افزود :« کری درباره فقدان اقدامات مثبت از طرف روسیه برای خنثی کردن تنش در بحران اوکراین به شدت ابراز نگرانی کرد.»  

وی افزود کری همچنین لاوروف را به اعمال «تحریمهای شدید» بر ضد مسکو در صورتی که به تحقق پیشرفت در روند اجرای توافق ژنو اقدام نکند تهدید کرد.   

 در توافق ژنو که هفته گذشته امضا شد به ویژه درباره خلع سلاح گروههای مسلح غیرقانونی و تخلیه ساختمانهایی که این گروه‌ها شامل طرفداران غرب در کیف و طرفداران روسیه در شرق اوکراین اشغال کرده اند توافق شد.  

اما این توافق که بین آمریکا ، روسیه ، اتحادیه اروپا و اوکراین به دست آمد اجرایی نشده است و گروه‌های مسلح جدایی طلب در شرق اوکراین که طرفدار روسیه هستند ساختمان‌های دولتی بیشتری را به تصرف خود درآورده اند.  

این مسئول آمریکایی افزود کری همچنین با‌"ارسینی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین تلفنی گفتگو و از وی به خاطر اقدامات مهمی که کیف برای  کاهش تنش در اوکراین اتخاذ کرده است قدردانی کرد.  

همچنین وزیر امور خارجه روسیه از کی یف خواست از ارتش اوکراین علیه معترضان در شرق این کشور استفاده نکند. 

 لاوروف در گفتگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود تاکید کرد دولت کی یف باید گام های فوری را برای اجرای توافقنامه ژنو به منظور حل بحران در اوکراین بردارد. 

لاوروف در دومین تماس تلفنی خود با جان کری در کمتر از بیست و چهار ساعت افزود: کی یف باید استفاده از ارتش علیه معترضان در شرق اوکراین را متوقف کند و جنگجویان راستگرا و گروه های ملی گرای افراطی در این کشور را خلع سلاح کند. 

لاوروف همچنین خواستار آزادی معترضان بازداشت شده در شرق اوکراین و توقف تعقیب قضایی آنها و آغاز اصلاح عملی قانون اساسی این کشور شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، روسیه ، حل ، بحران ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار