بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه عمان قصد دارد خط لوله گاز طبیعی یک میلیارد دلاری برای واردات گاز از ایران بسازد،‌ نوشت: عمان با سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی در برابر ایران همراهی نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مقاله ای با عنوان "عمان با پیشنهاد عربستان سعودی برای حفظ برتری خلیج فارس در برابر طرح لوله ایران مبارزه می کند"به قلم "دانا البلتاجی" نوشت: عمان قصد دارد خط لوله گاز طبیعی یک میلیارد دلاری برای واردات گاز از ایران بسازد. این آخرین نشانه ای است که عربستان سعودی در ایجاد وحدت قویتر در بین کشورهای کوچک همسایه خلیج فارس برای خصومت با جمهوری اسلامی ایران در حال شکست است.

این مقاله می افزاید:این توافق در جریان سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عمان در ماه گذشته به امضاء رسید و این در بیش از یک دهه، نخستین قرارداد در این حد بین ایران و یک کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس است. عمان همچنین روابط خوبی با آمریکا دارد.جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود در سال گذشته از قرار داد خرید دو میلیارد و صد میلیون دلاری عمان برای سامانه دفاع هوایی از شرکت ریتون خبر داد.

بلومبرگ می‌افزاید: عمان که رهبری آن در دست سلطان قابوس بن سعید السعید 73 ساله است میزبان گفتگوهای محرمانه بین آمریکا و ایران در آستانه توافق ژنو بود.

نویسنده می افزاید:یوسف بن علاوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان این هفته به روزنامه الحیات گفت که ذخایر نفتی عربستان سعودی بالغ بر مجموع پنج عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس  است و این کشور همچنان تلاش می‌کند سیاست خود را بر کشورهای همسایه کوچکتر تحمیل کند.

عمان کشوری است که با چهار میلیون جمعیت و یک اقتصاد هشتاد ودو میلیارد دلاری در رقابت با کشورهای همسایه در زمینه ساخت ساختمان های بلند ،مناطق تفریحی گرانقیمت و یا بزرگترین بازار شرکت نمی کند. مسقط پایتخت این کشور برخلاف بیشتر شهرهای خلیج فارس نسبتا خالی از آسمانخراش ها و بازارها است. شورای همکاری خلیج فارس در پیشنهادات خود برای تشکیل اتحادیه گمرکی و ارز مشترک پیشرفتی نکرده است. عربستان سعودی تلاش کرد یک طرح جاه طلبانه تری را ترغیب کند که از پادشاهان سنی می خواست سیاست های اقتصادی ،خارجی و امنیتی خود را با مدل اتحادیه اروپا یکی کنند. انگیزه اصلی ملک عبدالله از این کار چیزی است که سعودی ها آن را افزایش خطر ایران می دانند.

این مقاله در پایان می‌افزاید: دورنمای تنش زدایی بین ایران و آمریکا با این توافق موقت هسته ای که به اجرا درآمده است و مذاکره برای توافق نهایی، عربستان سعودی متحد آمریکا را در خطر قرار داده است.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به این کشور سفر کرد تا به ملک عبدالله اطمینان دهد که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران منافع سعودی را تضییع نخواهد کرد. در حالی که عربستان سعودی ایران را تهدید می بیند،عمان آن را فرصت اقتصادی می داند. گاز طبیعی ممکن است در اوایل سال دوهزار و هفده وارد عمان شود.محمد الرومی وزیر نفت عمان این  ماه گفته است عمان پول خط لوله را پرداخت خواهد کردکه از استان هرمزگان ایران به سوهر عمان کشیده خواهد شد.به گفته نعمت زاده وزیر نفت ایران ممکن است برخی از این مقدار به کشورهای خارجی صادر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار