سی ان ان در گزارشی از سفر باراک اوباما به 4کشور منطقه شرق آسیا هدف از این سفر را اطمینان بخشی ایالات متحده به متحدان آسیایی اش دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده  روز سه شنبه سفر خود به چهار کشور منطقه آسیا-اقیانوس آرام (ژاپن-کره جنوبی-مالزی- فیلیپین)را آغاز می کند، به این امید  که  آنها را  متقاعد سازد که  توجه ایالات متحده  همچنان بر روی آنها متمرکز است.

اما مانند تلاشهای اخیر اوباما برای تجدید توجه دیپلماتیک و اقتصادی  به آسیا، این سفر دربحبوحه تشویش‌ها و سردگمی‌ها صورت می‌گیرد: مانند نا آرامی‌های اوکراین ، حوادث اخیر حمل و نقل در دو مقصد او ( گم شدن هواپیمای  مسافربری مالزی و غرق شدن کشتی مسافربری کره جنوبی) و عدم موافقت نمایندگان کنگره با طرح اوباما برای گسترش روابط تجاری این سفر ازاکتبر  سال گذشته ، زمانی که کاخ سفید  به دلیل تعطیلی  دولت، در آخرین لحظه از سفر به آسیا منصرف شد، معلق بوده است.

لغو این سفر فقط  سوالات بیشتری را  در مورد توان دولت  در اتخاذ سیاست خارجی که به دنبال ایجاد توازن در نفوذ  روزافزون چین در آسیا بود،  به وجود آورده است.

این " چرخش به سوی آسیا" اولین باردر دوره اول ریاست جمهوری اوباما مطرح شد، هنگامی که رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده به مسئله " چرخش" به سمت رابطه با کشورهای آسیا –اقیانوس آرام و به طور تلویحی به دوری از  نقاط سنتی سیاست خارجی امریکا در خاور میانه و اروپا اشاره کردند. اما در سال های بعد، مسئله دیپلماسی با ایران و اخیرا نا آرامی‌های اوکراین ، به مراتب بیشتر از افزایش تلاش‌های ایالات متحده در آسیا، تیتر اخبار را به خود اختصاص دادند و تلاش برای تخصیص منابع بیشتر نظامی در منطقه با طرحی برای کاهش قابل ملاحظه هزینه های پنتاگون همزمان شد.

"ویکتور چا"، مدیر سابق امور آسیا-اقیانوسیه در دولت جورج دبلیو بوش، که در حال حاضر مشاور ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی است ،می گوید:" من فکر می کنم ، این منطقه می کند احساس می کند  حواس ایالات متحده کمی از اینجا پرت شده است.

"چا" هفته گذشته در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: " مردم این مطلب را نخواهند گفت ، اما من فکر می کنم در پشت درهای بسته ، آنها آشکارا  خواهند پرسید که  این چرخش کجا است - آنها نمی دانند چرخش - و یا  به عبارت دیگر ایجاد توازن- کجا است. " من فکر می کنم تعهد ایالات متحده  در قبال این منطقه تلاش برای جبران و یا پر کردن این شکاف (توازن قوا)است. " 

مقامات دولت امریکا می گویند با وجود چندین سال التهاب  دردیگر نقاط جهان، اتحاد ایالات متحده درمنطقه آسیا- اقیانوس آرام همچنان  قوی باقی مانده است. و آنها  از این که کاخ سفید و دیپلمات های  آن در یک زمان  فقط می توانند روی یک منطقه تمرکز کنند، ناراحت هستند.
"ایوان    مدیروس"، مدیر ارشد اوباما در امور آسیا-اقیانوس آرام گفت:" اغلب سوالاتی در مورد اینکه آیا اوکراین یا خاور میانه  حواس ما را پرت کرده ،مطرح می شود.  و این سفر نمونه دیگری است که نشان میدهد ما همزمان با راه رفتن میتوانیم آدامس هم بجویم( دو کار را در یک زمان انجام دهیم). " بخش عظیمی از دولت هستند - من  هم عضوی از آنها هستم - که به پیشبرد منافع آمریکا در آسیا و اقیانوسیه  اختصاص یافته اند. "

در حالی که  انتظار نمی‌رود اطلاعیه مهمی در سفر این هفته اوباما  منتشر شود، مقامات دولت اوباما امیدوارند که این سفر پیشرفتی در مسیر نشان دادن تعهد امریکا به هر یک از این کشورها و به طور کلی، به کل منطقه باشد.

در ژاپن، نگاه  اوباما به پیشرفت بیشتر مبادلات تجاری است، هر چند که دموکرات های کنگره آمریکا ثابت کرده اند حداقل تا انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر در مورد  توافقنامه ترانس-پاسفیک( بین شیلی، نیوزیلند،برونئی و سنگاپور) محتاط هستند. 

و در فیلیپین،  امریکا در حال مذاکره بر سر  توافق نامه همکاری نظامی جدیدی است که می تواند حضور نیروهای ایالات متحده در منطقه ای را که چین برای کنترل بیشتر فشار می‌آورد، افزایش دهد.

در جای دیگر، برنامه‌های اوباما با برنامه های اجتماعی و فرهنگی  که تاکیدی بر رشد پویایی منطقه   است، هماهنگی دارد - از جمله بازدید از یک مرکز نوآوری در کوالالامپور و یک نمایشگاه علوم در توکیو. 

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ، در گزارشی در روز جمعه گفت :"من فکر می کنم ما در زمانی به این منطقه  می رویم که متحدان ما در منطقه بسیار قدردان و متعهد به اتحاد ما هستند. این اتحاد در بستریک محیط امنیتی نامطمئن تر در حال استحکام است. "

 منظور از این ابهام و عدم اطمینان وضعیت اوکراین است ، که در آن نیروهای طرفدار روسیه به طور موثر شبه جزیره کریمه  را به روسیه ملحق کرده و به قسمت شرقی کشور حرکت کرده اند.

کاخ سفید که چندین دور تحریم علیه مقامات و تجارروسیه اعلام کرده است ، اما اوباما صریح کرده که ایالات متحده هیچ گونه مداخله نظامی انجام نخواهد داد.

 این دلیلی برای نگرانی ژاپنی است که  با چین اختلافات ارضی دارد ، هر چند برخی از کارشناسان می گویند که در این نگرانی اغراق شده است  زیرا  در صورت وقوع درگیری بین کشورهای آسیایی، پیمان های امنیتی ایالات متحده را وادار می سازد واکنش شدیدتری نشان دهد.

جفری بادر ، که تا سال 2011 به عنوان مدیر ارشد شورای امنیت ملی در امور شرق آسیا خدمت کرده است گفت: " من فکر می کنم این که ژاپن یا تایوان یا دیگر متحدان آمریکا در منطقه در مورد واکنش آمریکا به اوکراین  نگران هستند و این  نوع واکنش برای آنها معنای خاصی دارد ، اساسا نادرست است".

بادر ، که در حال حاضر عضو ارشد موسسه بروکینگز است می گوید:" ایالات متحده بیش از 50 سال است که معاهده امنیتی دو جانبه با ژاپن دارد که در ثبات و استحکام مانند ناتو است".
همچنین سفر اوباما  همزمان با وقوع دو  فاجعه حمل و نقلی در دو مقصد او است. هم غرق شدن یک کشتی پر از دانش آموزان در کره جنوبی وهم گم شدن  هواپیمای پرواز 370 خطوط هوایی مالزی،  در هفته های اخیر ذهن رهبران این کشورها را به خود اشغال کرده است. 
بن رودز ، معاون مشاور امنیت ملی ، روز دوشنبه گفت احتمال دارد اوباما در جریان  سفر خود به سئول حمایت خود را از خانواده های قربانیان کشتی ابراز. هفته گذشته ، اوباما گفت  این فاجعه " مایه دل شکستگی" بود.

در مورد مالزی، واکنش مقامات به حادثه هوایی انتقاد گسترده ای  را در بر داشت ، اما نه از سوی کاخ سفید - و انتظار می رود  در طول سفر این هفته هم همینطور باشد.

سوزان رایس روز جمعه گفت: " این سفر دستور کاری بسیار مثبت و فرصتی برای تحکیم و نوسازی  اتحاد و شراکتمان است، ما اینطور به این سفر نگاه می کنیم."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار