مدير كل ميراث فرهنگي استان كردستان گفت:مراسم كومساي پير شاليار هورامان تخت به لحاظ حفظ ايين و سنت منطقه و برگزاري آن طي سال و استقبال گردشگران به عنوان يك اتفاق جهاني براي استان كردستان محسوب مي شود.

 به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کردستان رسول اشتودان در جلسه اي كه براي برگزاري هرچه بهتر اين مراسم با حضور فرماندار سروآباد، بخشدار و شهردار و برگزار كنندگان اين مراسم، در دفتر مديريت ميراث فرهنگي استان كردستان برگزار گرديد گفت: مراسم پيرشاليار يكي از مراسمات و آيين هاي ثبت شده در فهرست آثار ملي كشور است كه هر ساله 2 بار در ماههاي ارديبهشت و بهمن ماه با حضور مردم منطقه هورامان تخت به صورت ويژه و با شكوه هر چه تمام تر برگزار مي شود.
 
وي تصريح كرد: نكته قابل توجه اين مراسم مردمي بودن آن است و اين كه اين مراسم توسط خود مردم ريش سفيدان و جوانان منطقه برگزار مي شود و هيچ ارگان و يا اداره اي در آن دخيل نیست.
 
وي خاطرنشان كرد: با توجه به شعار امسال و نامگذاري سال 93 به نام اقتصادو فرهنگ، عزم ملي و مديريت جهادي از سوي مقام معظم رهبري ميراث فرهنگي استان كردستان نيز در راستاي تحقق اين شعار بنا دارد كه با همكاري فرمانداري، شهرداري، و بخشهداري سروآباد بر برگزاري هرچه بهتر اين مراسم و هدايت و حمايت گردشگران و مهمانان داخلي و حارجي نظارت كامل داشته باشد.
 
وي افزود: ما دربحث اسكان مهمانان در منطقه هورامان تخت هيچ مشكلي نداريم و خانه هاي استيجاري مي تواند در بحث اسكان مهمانان دخيل باشد بحث بعدي تجمع مهمانان در يك فضاي كوچك و ازدحام آنها براي ديدن مراسم كومساي است كه با برنامه ريزي و همكاري نيروهاي مردم نهاد و هلال احمر و نيروهاي انتظامي سعي داريم اين برنامه با نظم و شكوه بهتري برگزار شود و بناداريم كه در حاشيه اين مراسم نمايشگاه صنايع دستي و سوغات ومراسم مولودي خواني را باهمكاري ارشاد اسلامي و شهرداري هورامان تخت برگزار کنیم.
 
در ادامه امير صادقي كارشناس ارشد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان گفت: مراسم كومسايي داراي دو ويژگي خاص است كه يكي مردم شناسي و آيين و اداب و سنت و مردم نهاد بودن اين  مراسم است و كسي يا ارگاني نمي تواند در اين مراسم دخالت نمايد، دوم جايگاه مقدس و مذهبي اين مراسم است كه توسط ريش سفيدان و جوانان و مردم آن منطقه حفظ و احياء شده است و هرساله اين مراسم با شكوه هر چه تام تر و حضور مردم برگزار مي شود و اين موجب حفظ اين ميراث معنوي و ايين معنوي در منطقه شده است.
 
صادقي بيان داشت: در حال حاضر 7 مورد از مراسمات كومسايي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و نكته قابل توجه اين مراسم حضور مسافران ، گردشگران داخلي و خارجي براي ديدن اين مراسم معنوي است.
 
وي خاطر نشان كرد: در اين مراسم هيچ ارگان يا اداره اي دخالتي ندارد و  اين مراسم توسط مردم به صورت خود جوش برگزار مي شود و امسال نيز در روز جمعه 12 ارديبهشت ماه راس ساعت 7:30 صبح باحضور مردم منطقه و ريش سفيدان برگزار خواهد شد كه اميد است با تدوام اين مراسم معنوي بتوانيم اين مراسم را به ثبت جهاني برسانيم و در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت و نگهداري کنیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار