مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان از وجود 14 هزار حلقه‎ی چاه آب غیرمجاز در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، محمدرضا بختیاری در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمار رسمی 34 هزار حلقه چاه آب در استان کرمان وجود دارد که 14 هزار حلقه به صورت غیرمجاز حفر شده است.

وی افزود: ایران کشوری خشک است که 90 درصد آن در مناطق خشک و فرا خشک و تنها 10 درصد آن در مناطق مرطوب است.

بختیاری متوسط بارندگی دنیا را 750 میلی‌ متر اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در ایران و استان کرمان به ترتیب 250 و 129 میلی متر است.

وضعیت بحرانی استان کرمان از نظر منابع آبی
وی به وضع بحرانی استان کرمان از نظر منابع آبی اشاره کرد و یادآور شد: خشکسالی
های سال های اخیر و برداشت بی ‌رویه‌ ی آب وضع منابع زیرزمینی آب در استان کرمان را بحرانی کرده است.

انتقال حوزه به حوزهی آب برای استان کرمان حیاتی است.
بختیاری تصریح کرد: استان کرمان به جز انتقال حوزه به حوزه ی آب چاره ی دیگری ندارد.

وی گفت: هم اکنون انتقال آب از خلیج فارس به گل‌گهر و مس سرچشمه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان افزود: طرح انتقال آب از بهشت‌آباد هم در سال 84 مصوب و مقرر شد که یک میلیارد متر مکعب آب از این منطقه به استان‌های کرمان، یزد و اصفهان(اصفهان 400 میلیارد متر مکعب ، یزد 300 میلیارد متر مکعب و کرمان 300 میلیارد متر مکعب) انتقال داده شود.

بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال ‌های اخیر روان آب ها کاهش پیدا کرد ، وزارت نیرو با نگاه مجدد به طرح میزان آب 550 میلیارد مترمکعب (اصفهان 250 میلیارد متر مکعب ، یزد 150 میلیارد متر مکعب و کرمان 180 میلیارد متر مکعب) مصوب شد که اجرای این طرح به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی به انتقال آب از دریای عمان نیز اشاره و تصریح کرد: مطالعات مرحله یک انتقال آب از دریای عمان به جنوب و شمال کرمان انجام شده است که این طرح به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

طرح انتقال آب های زیرسطحی تا تیر سال آینده اجرا می‌شود.

بختیاری یاد آور شد: برای اجرای طرح های انتقال آب نمی‌توان به منابع محدود دولتی اکتفا کرد ، بلکه باید از توان بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مهار 40 لیتر بر ثانیه از آب‌ های زیرسطحی شهر کرمان افزود: طرح انتقال آب های زیرسطحی شهر کرمان نیز تا تیر سال آینده اجرا می‌شود.

وضعیت آب استان مناسب نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان با اعلام اینکه وضعیت آب استان مناسب نیست ، خاطرنشان کرد: میزان برداشت آب از سفره
های زیرزمینی سالانه 6.2 میلیارد متر مکعب است، که از این میزان 94 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف میشود.
بختیاری با بیان اینکه در کشور سهم صنعت از این آب دو درصد و در کرمان یک درصد است ، تصریح کرد: این در حالیست که در کشورهای اروپایی 47 درصد آب مصرفی
به صنعت اختصاص داده میشود.
وی طرح پتروشیمی کرمان را عظیم ترین طرح جنوبشرق ایران در حوزه صنعت عنوان کرد و یادآور شد: طرح پتروشیمی فجر کرمان از طرح هاییست که به آب بسیار کمی نیاز دارد و با اجرای آن در آینده ، جنوبشرق متحول می شود.
بختیاری در بخش دیگری از سخنانش گفت:استان کرمان به 270 تا 280 میلیون متر مکعب آب شرب نیاز دارد که 100 درصد (96 درصد چاه و 4 درصد قنات و چشمه )آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

برای مقابله با مشکل کم‌آبی باید به سمت آبیاری تحت فشار برویم.
وی افزود: برای مقابله با مشکل کم‌ آبی در استان باید برداشت آب کشاورزی را سامان‌دهی کنیم.

بختیاری تجهیز باغ ها و مزارع کشاورزی به آبیاری تحت فشار را یکی از راههای مقابله با مشکل کم آبی عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر آبیاری ها در استان کرمان به صورت سنتی انجام می شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه در مزارعی هم که آبیاری تحت فشار اجرا شده ، کشاورز اقدام به افزایش سطح زیر کشت کرده و مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
بختیاری با اعلام اینکه 25 درصد ‌باغ های کشور در استان کرمان وجود دارند ، یادآور شد: ما در کشور با این حجم آب مصرفی 70 میلیون تن محصول تولید می‌کنیم ، این در حالیست که در کشورهای پیشرفته با همین میزان آب ، 350 میلیون تن محصول تولید می کنند.

از منابع آبی استفاده ی بهینه کنیم.

وی تأکید کرد: باید به سمت استفاده بهینه از منابع آبی برویم.
بختیاری گفت: در مجموع 22 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب در استان وجود دارد که سالانه یک میلیارد متر مکعب به آن اضافه می‌شود.

بختیاری به مشکل جدی آب در استان کرمان اشاره کرد و افزود: هم اکنون کارگروه آب در استان تشکیل شده است و عزم جدی برای برون ‌رفت از مشکلات حوزه‌ی آب در این خطه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: باید در زمینه
ی حفظ آب ، جهادگونه عمل کنیم تا شاهد مشکلات کمتری در آینده باشیم./ش

برچسب ها: چاه ، غیرمجاز ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.