نویسنده انیمیشن "تمام زمستان هایی که ندیده ام":

مفهوم تولد، زندگی و مرگ در این فیلم کنار هم قرار می گیرند

نویسنده انیمیشن"تمام زمستان هایی که ندیده ام" گفت: واکنش هایی که تا کنون از مخاطبان دیدیم نشان از این بود که مفهوم کار را درک کرده بودند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ آرش کریمی نویسنده انیمیشن"تمام زمستان هایی که ندیده ام"در گفت و گو با روابط عمومی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم و انیمیشن حوزه هنری، گفت: طرح و ایده اولیه را بنده به همراه امید خوش نظر از پورپوزالی با نام"کابوس هایی که از پدرم آموختم"تهیه کردیم، در واقع ما خط کلی داستان، طرح فیلمنامه و توضیح پیش واقعه را در این متن داشتیم.

وی ادامه داد: اما زمانی که به مرحله تهیه رسیدیم به دلیل پیچیدگی های تولیدی که با آن مواجه شدیم، قرار شد فرازهای دشوار طرح را بنویسیم و به صورت یک دمو در آوریم و در ادامه راه تصمیم گرفتیم در قالب یک فیلم بلند یک دمو بنویسیم.

کریمی با بیان اینکه از متن "کابوس هایی که از پدرم آموختم" و همچنین از موضوع و ایده این متن فاصله گرفتند، خاطرنشان کرد: در متن جدیدی که می خواستم به نگارش در آورم به سراغ حرف اصلی که در متن "کابوس هایی که از پدرم آموختم"زده شده بود، رفتم و در نهایت فیلمنامه دیگری را طراحی کردیم که طرح و خط داستانی کاملا جدیدی داشت.

وی یادآور شد: در واقع می خواستیم با تولید این دمو بستری به وجود آید تا با چالش های تکنیکی که در یک فیلم بلند با آن روبرو می شویم، در تولید این دمو نیز با آن مواجه شویم.

این نویسنده با بیان اینکه در دمو فیلمنامه انیمیشن"تمام زمستان هایی که ندیده ام"شاهد 11 فضای کاملاً متفاوت هستیم اظهار کرد: همین امر باعث شد تا به ریتم و ضرباهنگ خوبی برسیم.
وی با اشاره به اینکه از سال 90 نگارش فیلمنامه این انیمیشن را آغاز کرده است، بیان کرد: در وهله اول 3 نسخه نوشته شد که نسخه سوم مورد تصویب قرار گرفت، اما برای خودم راضی کننده نبود و 4 بار دیگر هم در طی مرحله پیش تولید فیلمنامه را مورد بازنویسی قرار دادم.

کریمی در خصوص اینکه چرا به سراغ چنین موضوعی برای ساخت یک انیمیشن رفته اند، گفت: تلفات جنگ با پایان جنگ به اتمام نمی رسد و این آدم ها نیستند که در جنگ قربانی می شوند بلکه نسل ها هستند، جنگ یک آسیب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و همواره یکی از دغدغه های شخصی ام این بود تا درباره این موضوع متنی را بنویسم.

وی در ادامه فاجعه حلبچه را بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین فاجعه بشری دانست که با بمب های سمی اتفاق افتاد و در این باره اذعان کرد: رسانه ها باید نشان دهند که بمب های شیمیایی چه آسیب هایی و چه سرنوشت و شرایطی حتی بدتر از مرگ را برای این افراد رقم می زند. در این میان ایران با تبلیغاتی که در نمایشگاه عکس انجام داد باعث شد تا قشر روشنفکر اروپا واکنش نشان دهند و از این واقعه به عنوان یک فاجعه تاریخی نام بردند. ما نیز معتقد بودیم موضوع و فاجعه حلبچه رخداد قدیمی نیست بلکه جدید است و نگاه ضد جنگ و تاثیر پدیده ای به نام جنگ در زندگی نسل ها و انسان ها است.

کریمی با اشاره به بین المللی بودن انیمیشن "تمام زمستان هایی که ندیده ام"تصریح کرد: نمی خواستیم بیان فیلم دشوار و فقط برای قشر خاصی باشد، بلکه می توان گفت مخاطبان انیمیشن "تمام زمستان هایی که ندیده ام"در هر سطح و قشری با داستان ارتباط برقرار خواهند کرد. 

وی با اشاره به اینکه داستان این انیمیشن ساده و یک موقعیت انسانی را بیان می کند، اظهار کرد: در انیمیشن "تمام زمستان هایی که ندیده ام"مفهوم تولد، زندگی و مرگ در کنار هم قرار می گیرند و در جایی مردم در حال قتل عام شدن هستند و از سویی می خواهند زنده بمانند و مادر در تخیل خود سعی می کندکه نوزادش را نجات دهد و ما تلاش ناخودآگاه ذهن مادر برای نجات دادن کودکش را در این انیمیشن می بینیم.

کریمی که به عنوان کارگردان هنری و تدوینگر نیز در تولید این انیمیشن همکاری داشته است در پایان،گفت: من و امید خوش نظر نگاهمان این بود که داستان و موضوع این انیمیشن یک حماسه است و دارای درون مایه عاطفی هم هست.



انتهای پیام/اق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.